علت کار نکردن شکم نوزاد چیست و چگونه درمان می شود؟

به گزارش همه جا طنز و خنده، کار نکردن شکم نوزاد یکی از موضوعاتی است که مادران سریع به آن واکنش نشان می دهند و تمایل دارند سریعا با پزشک و یا افراد دیگر در این باره مشورت کنند. هنگامی که حرکات روده به درستی انجام نشود و یا تعداد حرکات از حالت طبیعی کمتر شود، یبوست اتفاق می افتد. به طور کلی اگر کودکی در طول مدت 3 روز دفعی نداشته باشد، به اصطلاح دچار یبوست شده است.

علت کار نکردن شکم نوزاد چیست و چگونه درمان می شود؟

در این مطلب اطلاعات جامعی درباره علت کار نکردن شکم نوزاد یا همان یبوست و راه های درمان آن آماده کرده ایم؛ با ما همراه باشید.

علت کار نکردن شکم نوزاد

معمولا این مسئله به دلیل اختلالات عملکردی روده است. متوسط زمان هر حرکت روده ای از نوزادی به نوزاد دیگر متفاوت است؛ برای همین نوزادی ممکن است سه بار در روز دفع داشته باشد و دیگری دو بار در هفته دفع کند. بهرحال علل اصلی و عمده یبوست شامل موارد زیر است.

  • تنگ بودن مجرای دستگاه گوارشی
  • کم کاری غده تیروئید
  • وجود ناراحتی هایی در سیستم عصبی یا عضلانی روده
  • مصرف میزان زیاد محصولات لبنی در روز، توسط مادر
  • دادن غذاهای جامد بعد از 6 ماهگی به نوزاد
  • مصرف داروهای حاوی ویتامین D
  • اختلالات گوارشی و تغذیه ای
  • بیماری هیرشپرونگ، مهره شکاف دار یا اسپینا بیفیدا و سیستیک فیبروسیس (از بیماری های مادرزادی هستند که منجر به یبوست می شوند.)

نکته: اما لازم است بدانید از مهم ترین علل کار نکردن شکم نوزاد، مصرف شیرخشک است. بچه هایی که با شیرخشک تغذیه می شوند بیش از سایر نوزادان در معرض یبوست هستند. زیرا شیرخشک دیرهضم است و از طرفی باعث سفت شدن مدفوع نوزاد می شود.

علائم یبوست در نوزادان

بطور کلی علامت های ایجاد یبوست شامل موارد زیر هستند:

  • دفع کمتر از دوبار در هفته و یا سختی در مدفوع کردن
  • ورم کردن ناحیه شکم و روده ها و دردناک بودن آن نواحی
  • درد قبل از دفع
  • استفراغ
  • بی اشتهایی
  • بدبو بودن باد شکم و مدفوع دفع شده
  • مدفوع خشک و کم حجم

چطور از یبوست در نوزادان جلوگیری کنیم؟

  • تعداد دفعات شیرخشک را بیشتر و از حجم آن کم کنید تا نوزاد بتواند راحت تر آن را هضم کند.
  • از مصرف خوراکی هایی مثل موز یا برنج در آغازین روزهای مصرف غذایی کودک بپرهیزید؛ از میوه هایی مثل گلابی و سیب که فیبر بالایی دارند استفاده کنید.

درمان یبوست نوزادان

برای پیشگیری از ابتلا به یبوست، کارهای مختلفی می توانید انجام دهید که برخی از آن ها شامل موارد زیر است:

1. برند شیر خشک را عوض کردن

در مرحله اول اگر نوزادتان با شیرخشک تغذیه می کند، حتما مارک شیرخشکش را عوض کنید. حتی اگر با شیر مادر تغدیه می کند، حتما مادر در رژیم غذایی خود ناپرهیزی داشته است! پس بهتر است رژیم غذایی مادر تغییر کند.

2. غداهای نرم و زود هضم انتخاب کردن

اگر کودکتان هنوز عادت به خوردن غذاهای سفت ندارد، نخستین غذاهایش را باید از نوعی انتخاب کنید که هضم آن ها آسان باشد. پس برای اینکه دچار یبوست نشود، از مواد غذایی با فیبر بالا مثل هویج یا کلم بروکلی و … استفاده کنید.

3. از مایعات استفاده کردن

به او نوشیدنی های گرم بدهید؛ به خصوص در هنگام صبح. یکی ازین نوشیدنی ها می تواند آب آلوی خشک شده باشد. شب آلو را در آب ولرم بگذارید و به عنوان نوشیدنی صبح به کودکتان بدهید.

4. کودک را ماساژ دادن

اگر شکم و قسمت پایین شکم کودک را در زمانی که شکمش کار نمی کند ماساژ دهید، باعث می شود مدفوع را راحت تر دفع کند.

5. کودک هم به ورزش نیاز دارد

بله؛ بچه ها هم نیاز به تحرک دارند تا سیستم گوارشی آنان به خوبی کار کند. پس به طور مرتب چندین بار در روز او را ورزش دهید یا اجازه دهید دوچرخه سواری کند و فعالتش بالا رود.

6. تحریک کردن روده کودک با انگشت

گاهی با استفاده از انگشت، دماسنج مقعدی یا گوش پاک کن، به آرامی به راست روده کودک فشار بیاورید و آن را تحریک کنید تا عمل دفع سریع تر انجام شود.

7. از شیاف گلیسیرین کمک بگیرید

از این شیاف زمانی استفاده کنید که راست روده دچار پارگی شده و خون در مدفوع مشاهده می کنید.

8. خوراکی های فیبردار انتخاب کنید

رژیم غذایی مناسب با مقدار فیبر بالا انتخاب کنید. میوه ها، سبزیجات، نان گندم و مواد غنی از فیبر هستند. فیبر و آب به روده کمک می کنند تا مدفوع را به جلو پیش برد.

9. تنقیه کردن نوزاد

این روزها استفاده از تنقیه بسیار کم شده است؛ اما در صورت لزوم می توانید با استفاده از یک سرنگ سرحبابی که قبلا با روغن زیتون چرب شده است این کار را انجام دهید.

وقتی سرنگ لغزنده شد، حدود نیم اینچ از نوک سرنگ را وارد مقعد نوزاد کنید. حبابی که قبلا با 3 قاشق آب پرشده است را بدون اینکه هوایی داخل آن باشد، درون راست روده تخلیه کنید. حال چند دقیقه صبر کنید تا نوزاد مدفوع کند. در صورت لزوم می توانید مجددا تنقیه را تکرار کنید.

کلام آخر

اگرچه کار نکردن شکم به ظاهر مسئله مهمی نیست، اما می تواند باعث آسیب های جدی در کوکان شود. یکی از این آسیب ها که در بین بچه ها بسیار شایع است، افتادگی دریچه مقعد یا همان پرولاپس است. پس به توصیه های درمانی و پیشگیری ها توجه کنید.

اگر علاقمند به دانستن مطالب مفید درباره انواع مسائل رایج در بین بچه ها هستید، به دیگر مقالات ما نظیر علت دیر دندان درآوردن نوزاد در بخش مادر و کودک سربزنید.

از قلم نیاندازید که ما منتظر خواندن نظرات، ایده ها، تجربیات و نقدها شما در پایین همین صفحه هستیم؛ با ما در ارتباط باشید.

منبع: مجله انگیزه

به "علت کار نکردن شکم نوزاد چیست و چگونه درمان می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت کار نکردن شکم نوزاد چیست و چگونه درمان می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید