دلیل ایجاد صف در پمپ بنزین ها ، توزیع بنزین در کلانشهرها به روال عادی جریان دارد ، چرا برخی جایگاه ها کارت آزاد ندارند؟

به گزارش همه جا طنز و خنده، سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت کشور در مورد دلایل تشکیل صف در پمپ بنزین ها در شهر تهران گفت: به دلیل افزایش مصرف در استان های دیگر شاهد تاخیر در ارسال فراورده ها بودیم، ضمن اینکه هر جایگاه سوخت نیم ساعت برای تغییر شیفت تعطیل می شود، در کنار اینها خرابی کارتخوان های سامانه هوشمند سوخت باعث تشکیل صف شد.

دلیل ایجاد صف در پمپ بنزین ها ، توزیع بنزین در کلانشهرها به روال عادی جریان دارد ، چرا برخی جایگاه ها کارت آزاد ندارند؟

همه جا طنز و خنده- مرضیه ثمره حسینی: بعضی گزارش ها و تصاویر منتشر شده حاکی از تشکیل صف های طولانی در مقابل جایگاه های سوخت در بعضی شهرهای کشور از جمله تهران است که یکی از دلایل مهم آن شایعه گرانی بنزین عنوان می شود، موضوعی که تا به امروز از سوی مسئولان تکذیب شده است اما هر چند وقت یکبار خبرهایی در باره آن عنوان شده و مسئولان را مجددا به تکذیب وادار می کند. به طوری که به تازگی جواد اوجی وزیر نفت هم در این رابطه تاکید کرد که افزایش قیمت بنزین امسال نه در دستور مجلس است و نه در دستور کار دولت. با این حال سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت مهم معتقد است که در شلوغی پمپ بنزین ها اصولا عوامل دیگری موثر است.

رضا نواز در این باره به همه جا طنز و خنده گفت: بعضی عوامل موجب شلوغی جایگاه های سوخت می شود که ما هر بار دلیل آن را عنوان می کنیم. به دلیل ارتباط نزدیکی که عوامل جایگاه ها با مردم دارند ما نمی توانیم بپذیریم که شلوغ شدن جایگاه ها به دلیل شایعه گرانی بنزین است. مسئولان جایگاه ها همواره گفته های مردم را به ما انتقال می دهند و ما هم حسب وظیفه اجتماعی آن را به مسئولان انتقال می دهیم و حتی راه حل و پیشنهاد هم در این باره می دهیم تا اگر قرار است کاری انجام شود به بهترین نحو اجرایی شود.

دلیل ایجاد صف در پمپ بنزین ها

به جز شایعه گرانی بنزین در روزهای اخیر، بعضی صحبت از کمبود بنزین و بحران در تولید بنزین در کشور می کنند. در این باره، وزیر نفت ضمن رد این اخبار در گفت وگوی تلویزیونی خود مطرح نمود: هیچ کمبودی برای توزیع بنزین نداریم بلکه مقدار ذخایر بنزین امروز بیش از 150 میلیون لیتر بیشتر از مدت مشابه پارسال است و همزمان با افزایش مصرف، تولید هم افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت در این باره گفت: بعد از اجرای طرح سقف سوختگیری در تهران که در دید رسانه ها قرار گرفته است، به دلیل افزایش مصرف در استان های دیگر یک مقدار شاهد تاخیر در ارسال فراورده ها بودیم ضمن اینکه هر جایگاه سوخت نیم ساعت برای تغییر شیفت تعطیل می شود برای همین در این شرایط طبیعی بود که مشتری های یک جایگاه به جایگاه دیگری منتقل شوند و این موضوع یک مقدار باعث تشکیل صف شد در کنار اینها خرابی کارتخوان های سامانه هوشمند سوخت را هم داریم که باعث می شود جایگاه ها با تمام نازل ها نتوانند سوخت را در اختیار مردم قرار دهند.

نواز ادامه داد: ما 12 برابر کشور ترکیه بنزین توزیع می کنیم و تهران 2 برابر کشور ترکیه بنزین مصرف می کند بر این اساس شاید تاخیر در ارسال فراورده داشته باشیم و تعطیلی های کوچک چند ساعته در بعضی جایگاه های اتفاق بیفتد اما کمبود فراورده نداریم و تا به حال اتفاق نیفتاده است که در یک شهر سوخت نداشته باشیم البته خاطرنشان می شود هیچ عمدی در زمینه تاخیر در ارسال فراورده ها نیست و تمام تلاش این است که هیچ جایگاه سوختی بدون سوخت نماند.

وی با بیان اینکه مجموع عواملی که گفته شد در ایجاد صف در روزهای اخیر موثر بوده است، گفت: ما در خرداد و تیرماه صف های طولانی تری داشتیم اما در حال حاضر در کلانشهرها که فروش بیشتر است صف ها کاهش پیدا کرده و توزیع بنزین با روال عادی جریان دارد و سعی بر این است که مسائل کمتر شود تا بحث تاخیر در ارسال فراورده ها هم حل شود.

مقدار مصرف مدیریت می شود؟

از عوامل مهم بالا بودن مصرف بنزین در ایران، خودروهای غیراستاندارد و همچنین، تقاضای بالا و رشد مصرف است. طبق صحبت های مطرح شده، در حال حاضر مقدار مصرف بنزین در ایران روزانه به 120 میلیون لیتر رسیده است. یکی از اهداف طرح تعیین سقف سوختگیری بنزین که در روزهای اخیر در تهران اجرایی شده و پیش از آن در استان های دیگر آغاز شده بود مدیریت مصرف بنزین عنوان شده است.

سخنگوی صنف جایگاه داران در مورد تاثیر طرح تعیین سقف سوختگیری بر مدیریت مصرف بنزین گفت: طرح فعلی با هدف ترغیب مردم به استفاده از کارت شخصی و مدیریت مصرف اجرایی شده است که در زمینه مدیریت مصرف هدف این است که در شرایط فعلی که مصرف بالاست به جای اینکه سوخت در باک خودروها انباشت شود در مخازن جایگاه های سوخت ماندگار شود تا مردم بیشتری بتوانند استفاده کنند درواقع فاصله ای که برای سوختگیری مجدد ایجاد می شود باعث می شود پشتیبانی لازم برای ارسال فراورده به جایگاه ها انجام شود و ما دیگر شاهد این نباشیم که جایگاه سوخت خالی از سوخت شود.

شیوه نو بنزین زدن چگونه است؟

با اجرای طرح تعیین سقف سوختگیری، شیوه نو بنزین زدن به این صورت است که سوختگیری با کارت آزاد به 4 مدل 15 لیتر، 20 لیتر، 30 لیتر و 40 لیتر و با کارت های شخصی به 3 مدل مدل 30 لیتر، 40 لیتر و 60 لیتر انجام می شود. البته برای خودروهای شخصی زمانی که خودرو یکبار 60 لیتر را دریافت می کند، 60 لیتر دوم را بین 3 تا 8 ساعت زمان لازم دارد تا مجدد بتواند دریافت کند. اما اگر فرد از استان خارج شود می تواند بلافاصله سوختگیری کند و ممانعتی در این باره وجود ندارد.

سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت درباره دلایل اجرای طرح تعیین سقف سوختگیری به همه جا طنز و خنده گفت: در سال 1402 ما با چند ابرچالش در حوزه توزیع سوخت روبرو شدیم که در طول چندین سال گذشته و چند مورد آن در طول صد سال گذشته بی سابقه بوده برای مثال ما رقم 142 میلیون لیتر را در فروردین ماه برای فروش روزانه ثبت کردیم که این رکورد ما را جزو 7 کشور اول جهان در مصرف روزانه بنزین قرار داد و مقدار تاب آوری کشور ما در این حجم از توزیع هم مثال زدنی است.

رضا نواز ادامه داد: همانطور که اشاره شد، چالش اولی که ما امسال با آن روبرو شدیم افزایش فزاینده مصرف بوده است که البته آن را پیش بینی کرده بودیم و اگر به همین صورت پیش برود باز در این زمینه رکورد خواهیم زد. چالش دوم، مصوبه مجلس مبنی بر الزام استفاده از کارت سوخت شخصی بود.

نواز افزود: مصوبه مجلس این بوده که کارت های آزاد جمع آوری و تا انتها شهریور 90 درصد سوختگیری در جایگاه ها با کارت سوخت شخصی انجام شود که این اتفاق به مرور در حال اجراست.

چرا بعضی جایگاه ها کارت آزاد ندارند؟

سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت گفت: 5 ماه پیش که مصوبه مجلس مطرح شد از آنجا که مردم عادت به استفاده از کارت جایگاه داشتند و از طرفی کارت های سوخت به دست مردم نرسیده بود این مسائل باعث شد در مسیر اجرای این طرح بحث هایی بین مردم و کارکنان جایگاه ها رخ دهد اما خوشبختانه به مرور استفاده از کارت آزاد کم شد.

نواز با بیان اینکه استفاده از کارت سوخت شخصی در جایگاه ها رو به افزایش است، گفت: با همدلی بین پرسنل جایگاه ها و مردم شرایط از آن چیزی که ما فکر می کردیم بهتر پیش رفته و در حال حاضر در بیشتر جایگاه ها فقط کسانی که کارت ندارند از کارت آزاد استفاده می کنند.

سخنگوی صنف جایگاه داران سوخت در مورد اینکه چرا در بعضی جایگاه ها کارت سوخت اصلا وجود ندارد؟ گفت: به جز استان های مرزی که الگوهای بومی و طرح های محلی در آنها در حال اجراست، در سراسر کشور هر جایگاه باید حداقل یک کارت را داشته باشد که در این میان بعضی جایگاه ها تعداد بیشتری کارت دارند. بر این اساس، اگر جایگاهی کارت نداشته باشد باید به ما اطلاع رسانی شود تا ما به آن رسیدگی کنیم.

نواز ادامه داد: اینکه در بعضی جایگاه ها عنوان می شود کارت آزاد نداریم دلیلش مراجعات زیاد مردم است که اصرار به استفاده از کارت آزاد دارند. اما باید بدانیم که شارژ هر کارت آزاد 8 هزار لیتر در روز است و وقتی تمام می شود باید صبر کرد تا 12 شب دوباره شارژ شود برای همین محدودیت هاست که بعضی پرسنل جایگاه ها می گویند کارت آزاد نداریم.

منبع: همشهری آنلاین

به "دلیل ایجاد صف در پمپ بنزین ها ، توزیع بنزین در کلانشهرها به روال عادی جریان دارد ، چرا برخی جایگاه ها کارت آزاد ندارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل ایجاد صف در پمپ بنزین ها ، توزیع بنزین در کلانشهرها به روال عادی جریان دارد ، چرا برخی جایگاه ها کارت آزاد ندارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید