رکورد جدید در بازگشت ارز به کشور

به گزارش همه جا طنز و خنده، خبرنگاران : رئیس سازمان توسعه تجارت می گوید ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان تا انتها آبان ماه سال قبل، از مرز 70 درصد گذشته است.

رکورد جدید در بازگشت ارز به کشور

به گزارش همه جا طنز و خنده به نقل از ایسنا، از ابتدای سال1397 و همزمان با تشدید تحریم های آمریکا علیه ایران، دولت دو سیاست ارزی را به شکل همزمان اجرایی کرد. از سویی با توجه به محدودیت در درآمدهای ارزی، اعلام شد که واردات بیش از 1000 قلم کالا که بعدها به 2000 قلم رسید به کشور ممنوع خواهد بود. در واقع واردات کالاهای غیرضرور و کالاهایی که مشابه داخلی داشتند تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

از سوی دیگر با هدف تامین نیازهای وارداتی کشور، اعلام شد که صادرنمایندگان باید پس از فروش کالاهای خود ارز حاصل از آن را بازگردانند و در غیر این صورت با جریمه روبرو می شوند.

در سال های اخیر بحث های زیادی درباره نحوه بازگشت این ارز و بعضی تخلفات در اجرای این دستورالعمل مطرح شده اما صحبت های جدید رئیس سازمان توسعه تجارت نشان می دهد که بازگشت ارز به کشور در سال گذشته نیز ادامه داشته و رکورد شکنی نموده است.

حمید زادبوم گفته: در بازه زمانی 22 فروردین 1397 لغایت 30 آبان ماه 1399، 70.3 میلیارد یورو صادرات مشمول برطرف تعهدات ارزی توسط صادرنمایندگان اجرا شده که با تعدیلات اجرا شده، میزان تعهدات ارزی صادرنمایندگان در بازه زمانی مذکور 60.3 میلیارد یورو برآورد شده است.

او شرح داده: با توجه به فرصت چهار ماهه ایفای تعهدات ارزی، میزان ایفای تعهدات ارزی صادرنمایندگان در بازه زمانی 21 فروردین ماه 1397 لغایت 30 اسفندماه 1399، برابر 43.5 میلیارد یورو بوده که بر این اساس 72 درصد تعهدات ارزی صادرنمایندگان ایفا شده است.

وی مصوبه 214 ستاد هماهنگی مالی و ابلاغ بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات سال های 1397 لغایت 1400 را حائز اهمیت دانست و اضافه نمود: امید می رود با تمهیدات در نظر گرفته شده ایفای تعهدات ارزی صادرنمایندگان، سرعت بیشتری را تجربه کند.

رئیس کمیتۀ اقدام ارزی، بسته سیاستی بازگشت ارز حاصل از صادرات را دستورالعملی جامع دانست و ادامه داد: موارد خاص به صورت ویژه در کمیته اقدام ارزی مطرح می گردد و با توجه به تفویض اختیار اجرا شده در اسرع وقت تصمیم گیری و جهت اجرا ابلاغ می گردد.

زادبوم گفت: بسته سیاستی بازگشت ارز حاصل از صادرات برآیند نظرات و دیدگاه های اعضای کمیته اقدام ارزی در تهران و مراکز استان ها بوده و در حال حاضر کمیته اقدام ارزی در سازمان های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور فعال است و پس از آنالیز مسائل و معضلات صادرنمایندگان در حوزه ایفای تعهدات ارزی صادراتی، به ارجاع موارد جهت تصمیم گیری نهایی به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی مستقر در دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران اقدام می نماید.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: در بستۀ سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات به بیشتر مسائل صادرنمایندگان در بسته سیاستی برگشت ارز حاصل از صادرات اشاره شده و راهکارهای عملیاتی نیز برای آنها ذکر شده است و بر این اساس، صادرنمایندگان می توانند با مراجعه به مفاد این بسته در مورد ایفای تعهدات ارزی خود عمل نمایند.

وی در سرانجام اضافه نمود: با هدف مساعدت به صادرنمایندگان در فرآیند ایفای تعهدات ارزی و همچنین هزینه های فراروی آنان در جهت نقل و انتقال وجوه صادراتی، تعدیلاتی در برطرف تعهدات ارزی صادرنمایندگان اجرا شده و صادرنمایندگان سال های 1398 و 1399 صرفاً متعهد به ایفای تعهدات ارزی خود به میزان 90 درصد ارز حاصل از صادرات هستند.

منبع: اقتصادنیوز

به "رکورد جدید در بازگشت ارز به کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رکورد جدید در بازگشت ارز به کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید