جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 17 اسفندماه 99

به گزارش همه جا طنز و خنده، شاخص بورس در ابتدای معاملات امروز برای بازگشت به فرایند صعودی کمر همت بسته است. در این ساعات شاهد جمع آوری صف های فروش و خودنمایی خریداران در بازار هستیم و نقشه بازار تا حد زیادی به رنگ سبز درآمده است. هرچند شاخص کل رشد قابل توجهی تا اینجای کار ندارد. بعد گذشت 30 دقیقه از شروع معاملات، شاخص کل بورس حدود هزار و 900 واحد رشد نموده و 16 صدم درصد افزایش داشته است. شاخص هم وزن تنها سه صدم درصد رشد نموده و نشان می دهد شرکت های کوچک در راستا صعودی همراهی نمی نمایند و عمده رشد شاخص کل در این ساعات مربوط به نماد های فولاد، شبندر، شپنا، فخوز، شبریز و شستا است. فملی هم بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشته است.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 17 اسفندماه 99

خودنمایی رنگ سبز در ابتدای معاملات

به گزارش همه جا طنز و خنده، در ساعات ابتدایی معاملات امروز یکشنبه 17 اسفندماه، با وجود اینکه نماد های شاخص ساز فرایند صعودی بعضا فرایند صعودی در پیش گرفته اند، اما اغلب نماد های دیگر قرمزرنگ هستند. طوری که از مجموع 232 نماد معامله شده در ساعات ابتدایی بازار امروز، 200 نماد ارزش سهام خود را از دست داده اند و تنها 32 نماد سبزرنگ هستند. بعلاوه در بازار فرابورس از مجموع 99 نماد معامله شده در شروع بازار امروز شاهد فرایند نزولی در 82 نماد و فرایند صعودی در 17 نماد هستیم.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز یکشنبه 17 اسفندماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار حرف های دیگری برای گفتن دارد و شرایط بورس را متعادل تر از روز های گذشته نشان می دهد. صندوق های سرمایه گذاری مثل همواره پرمعامله ترین گروه هستند. صندوق های دولتی پالایش و دارا یکم امروز رشد چهار تا پنج درصدی را تجربه می نمایند و بخشی از ضرر ها اخیر را جبران نموده اند. دیگر صندوق های سرمایه گذاری سهامی هم شرایط مساعدی دارند و در مدار صعودی نهاده شده اند. چالش خریداران و فروشندگان اپال دوباره بالا گرفته و اینبار صف فروش این نماد پرحاشیه در حال جمع آوری است. از ابتدای شروع بازار چند مرتبه خریداران پیروز به افزایش قیمت سهام اپال شده اند، اما همچنان این نماد روی نقشه قرمزرنگ است و صرفا حجم معاملات بالایی را تجربه نموده. برکت خیال توقف ندارد و امروز هم شاهد افزایش پنج درصدی قیمت سهام این گروه در بازار سرمایه هستیم. این اتفاق درحالی افتاده که دیگر نماد های گروه محصولات دارویی اغلب صف فروش دارند. خودرویی ها در روز های صعودی بازار، تنها حجم معاملاتشان افزایش پیدا می نماید و خبری از افزایش قیمت سهام نیست. امروز تمام نماد های این گروه نفرین شده قرمزرنگ هستند. در طرف مقابل آن فرآورده های نفتی برترین شرایط را تجربه می نمایند. شبریز با رشد شش درصدی به صف خرید رسیده، شبندر چهار درصد، شپنا سه درصد و شتران دو درصد افزایش قیمت پیدا نموده اند. بانکی ها پا به مدار صعودی گذاشته و شاهد افزایش قیمت سهام وتجارت، وبملت و وبصادر هستیم. شیمیایی ها امروز عموما سبزرنگ هستند و خبری از صف های فروش نیست. امروز شستا هم از صف فروش جدا شده تا گروه هلدینگ ها به رنگ سبز دربیاید. نیروگاه ها که دیروز شرایط خوبی را پشت سر گذاشته بودند امروز به مدار نزولی افتاده و شاهد تشکیل صف فروش برای بپیوند، آبادا و بگیلان هستیم. فلزات اساسی از دیگر گروه های سبزرنگ بازار امروز هستند.

دو سوم بازار همچنان صف فروش دارد

هرچند امروز بازاری سبزرنگ و تا حد قابل قبولی نقدشونده را شاهد هستیم، اما بخش عمده نماد ها که اغلب کوچک تر های بازار سرمایه هستند، شرایط خوبی را تجربه نمی نمایند. طوری که در انتها معاملات امروز حدود 428 نماد یعنی 65 درصد بازار سرمایه صف فروش دارند و ارزش صف فروش آن ها به چهار هزار و 500 میلیارد تومان می رسد. در آن سو تنها 40 نماد به صف خرید رسیده اند و ارزش صف خرید آن ها حدود 250 میلیارد تومان است.

شبندر؛ سنگین ترین صف خرید بازار

پالایشی ها امروز برترین عملکرد را در بازار سرمایه دارند. شبندر، نماد شرکت پالایش نفت بندرعباس در صدر لیست سنگین ترین صف های خرید نهاده شده و ارزش صف آن به حدود 19 میلیارد تومان می رسد و شبریز با صف خرید 10 میلیارد تومانی در رتبه دوم نهاده شده است. امین، غپاک، نمرینو، سدشت، غگیلا، رافزا و شصدف دیگر نماد های دارای صف خرید در بازار امروز بودند، هرچند صف های خرید امروز چندان پرقدرت نبود.

خگستر؛ سنگین ترین صف فروش بازار

امروز حدود پنج هزار سهامدار شرکت توسعه سرمایه گذاری ایران خودرو، 257 میلیون سهام خود را با نماد خگستر با ارزش 74 میلیارد تومان به فروش گذاشتند تا انتها معاملات خریداری برای آن پیدا نشد. به همین دلیل خگستر در صدر لیست سنگین ترین صف فروش بازار نهاده شد. رتبه دوم این لیست هم از گروه خودرویی ها است. خبهمن امروز با صف فروش 68 میلیاردی روبرو شده است. وپارس هم با صف فروش 66 میلیاردی در رتبه بعدی نهاده شده است. پتایر، حکشتی، ثنوسا، خساپا، خزر، کدما، سنیر، دی، غصینو، بنو، کلر، گدنا و بپاس از جمله دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین در بازار امروز هستند.

بورس سبزپوش شد، شاخص 5.8 هزار واحد بالا رفت

شاخص کل بورس تهران در انتها معاملات امروز یکشنبه 17 اسفندماه با رشد پنچ هزار و 860 واحدی به رقم یک میلیون و 175 هزار و 584 واحد رسید. هرچند شاخص کل امروز صعودی بود، اما اغلب نماد های بازار سرمایه فرایند نزولی در پیش گرفتند و همین مورد باعث شد شاخص هم وزن امروز نزولی باشد و در حد دو صدم درصد کاهش پیدا کند. عمده رشد شاخص امروز بر دوش نماد های فولاد، وغدیر، فخوز، شبندر و شپنا بود و در طرف مقابل فملی و وامید بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشتند.

نقشه بازار در انتها معاملات روز یکشنبه 17 اسفندماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

آنالیز نقشه بازار در انتها معاملات امروز نشان می دهد نیمه سمت چپ بازار یعنی جایی که نمادهای عظیم و پررونق قرار دارند، شرایط بهتری نسبت به نیمه راست بازار یعنی جایی که شرکت های کوچک به چشم می خورند دارد. بیشترین آمار معاملات به صندوق های سرمایه گذاری ETF اختصاص دارد. پالایش امروز شش درصد و دارا یکم بیش از چهار درصد رشد کردند و دیگر صندوق های سهامی عموما بین دو تا سه درصد بازدهی را در کارنامه خود ثبت نموده اند. در گروه دارویی، فروشنده های برکت مانع از سبز بودن این گروه شدند و نهایتا برکت که با کار خود را با صف خرید شروع نموده بود، با قیمت نزدیک به روز گذشته به انتها رساند. دیگر نمادهای دارویی امروز عموما قرمزرنگ بودند. فرآورده های نفتی امروز برترین عملکرد را از خود به جا گذاشتند. شبندر، شبریز، شراز و شبهرن از نمادهای دارای صف خرید در این بازار بودند. شتران یک درصد و شپنا هم چهار درصد رشد کردند. در گروه فلزات اساسی فملی نزدیک به قیمت روز قبل به کار خود چایان داد، نمادهای عظیم گروه از جمله فخوز، فولاد، کاوه، فایرا و فجر صعودی بودند اما نمادهای کوچک در مدار نزولی قرار داشتند. محصولات شیمیایی امروز یکدست سبزپوش شدند اما خبر خاصی از تشکیل صف خرید نبود. بانک ها از صف فروش جدا شدند و اغلب در قیمتی نزدیک به قیمت روز گذشته به کار خود انتها دادند. خودرویی ها، سرمایه گذاری ها، استخراج کانه های فلزی، سیمانی ها، غذایی ها، نیروگاه ها و انبوه سازی ها عموما قرمزپوش بودند و در فرایند صعودی بازار همراهی نکردند.

افزایش نسبی ارزش معاملات روزانه

معامله گران بورس امروز حدود پنج میلیارد و 550 میلیون سهام و اوراق اقتصادی را در قالب 928 هزار معامله به ارزش هفت هزار و 286 میلیارد تومان دادوستد کردند. البته از این رقم حدود هزار میلیارد تومان مربوط به معاملات اوراق اجاره صنفت بود و 6.3 هزار میلیارد تومان آن به معاملات خرد اختصاص داشت. با این حساب امروز شاهد افزایش نسبی ارزش معاملات روزانه بودیم. در بازار فرابورس هم معاملات 14 هزار و 500 میلیارد تومانی انجام شد که بخش عمده آن مربوط به فروش اوراق دولتی بود.

عرضه اولیه مدار؛ 200 هزار تومان کنار بگذارید

شرکت بورس تهران در اطلاعیه ای از عرضه اولیه نو در روز چهارشنبه خبر داده است. قرار است 345 میلیون سهام شرکت مدیریت سرمایه مدار بیستم اسفندماه عرضه گردد که طی آن 299 میلیون سهم به مشارکت نمایندگان حقیقی خواهد رسید. هر کس می تواند برای خرید حداکثر 400 سهم در بازه قیمت 475 تا 505 تومان سفارش ثبت کند و این یعنی بودجه لازم برای شرکت در این عرضه اولیه حداکثر 202 هزار تومان خواهد بود. با توجه به کاهش قابل توجه آمار مشارکت در عرضه اولیه پیشین یعنی اپال، بعید نیست در عرضه اولیه مدار هم شاهد تخصیص حداکثر تعداد سهم به هر متقاضی باشیم.

عرضه اولیه حآفرین مقرون به صرفه تر و ارزشمندتر شد

بعد از لغو عرضه اولیه سهام شرکت ریل پرداز نوآفرین در چهارشنبه هفته گذشته، شرکت فرابورس ایران در اطلاعیه اعلام نموده حآفرین روز سه شنبه 19 اسفندماه عرضه اولیه خواهد شد. با این تفاوت که در اطلاعیه نو سقف تعداد سهم قابل سفارش افزایش و دامنه قیمت کاهش 17 درصدی داشته و نشان می دهد شرکت فرابورس قیمت معین شده قبلی را بالاتر از ارزش واقعی ارزیابی نموده بود. بر اساس اطلاعیه نو، هر نفر می تواند برای خرید حداکثر هزار و 300 سهم حآفرین در بازه قیمت 4348 تا 4448 ریال سفارش ثبت کند. این یعنی بودجه لازم برای شرکت در این عرضه اولیه حداکثر 579 هزار تومان خواهد بود.

پول های حقیقی همچنان در جهت خروج

سرمایه گذاران حقیقی بورس امروز هم با وجود رشد شاخص کل دست به فروش سهام زدند و حدود 896 میلیارد تومان سرمایه خود را از بورس خارج کردند. عمده خروج پول امروز در 30 دقیقه ابتدایی بازار رخ داده است. نماد های اپال، سمگا، وتجارت، فملی، افق، آریان، شپنا، وسپهر و وبصادر بیشترین فروش حقیقی و در طرف مقابل برکت، شبندر، شبریز، شپدیس، فخوز، پارس، زاگرس، وغدیر، شجم و کاوه بیشترین خرید حقیقی را در بازار امروز شاهد بودند.

منبع: فرارو

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 17 اسفندماه 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه 17 اسفندماه 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید