آمارهایی کاملاً ضد و نقیض از فراوری خودرو در ایران

به گزارش همه جا طنز و خنده، انتشار رسمی آمار فراوری خودرو در سایپا و ایران خودرو از کاهش حجم فراوری این دو خودروساز بزرگ حکایت دارد. اما بعضی مقامات مسئول این حوزه از آمارهایی سخن می گویند که نشاندهنده رشد فراوری است.

آمارهایی کاملاً ضد و نقیض از فراوری خودرو در ایران

با این حال، آمار عملکردی ایران خودرو و سایپا در مرداد امسال نشان می دهد که این خودروسازان در مجموع قریب به 77 هزار دستگاه خودرو سواری فراوری نموده اند و در مقابل با تکمیل بخشی از فراوریهای ماه های گذشته خود، بالغ بر 89 هزار دستگاه خودرو فروخته اند.

طبق آمار ارائه شده از فراوری و فروش ایران خودرو و سایپا در پنجمین ماه از امسال، در مجموع این دو خودروساز 76 هزار و 993 دستگاه خودرو فراوری نموده اند. این عدد نسبت به آمار فراوری تیر ماه 8000 دستگاه کمتر و نسبت به آمار فراوری خرداد ماه قریب به 27 هزار دستگاه (26 هزار و 969 دستگاه) کمتر است. برخلاف آنچه که خودروسازان و مسئولان اعلام می نمایند، روند فراوری خودرو در خودروسازان داخلی صعودی نیست.

در حقیقت، آنالیز نقطه به نقطه آمار فراوری و فروش خودروسازان در هر ماه نشان می دهد که در حال حاضر خودروسازان در بیشتر خودروها بیش از آنکه فراوری نمایند، می فروشند؛ این بدان معناست که خودروسازان بیشتر در جهت تکمیل ناقصی هایی ماه ها و سال گذشته خود هستند که ماه به ماه هم کمتر می گردد، اما چون آمار فراوری افزایشی نبوده و از تعداد خودروهای کف هم به مرور کاسته می گردد، فاصله قابل توجهی در آمار فروش ایجاد نمی گردد.

افزایش فراوری خودرو داشتیم!

در مقابل منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت از رشد فراوری خودرو در پنج ماهه نخست امسال سخن می گوید:

دو شرکت بزرگ خودروساز کشور از ابتدای امسال تا دوم شهریور نسبت به فراوری 357 هزار و 377 دستگاه خودروی سبک (سواری و وانت) اقدام نموده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزایش 283 درصدی فراوری کامل و کاهش 85 درصدی فراوری ناقص برخوردار است.

معاون صنایع حمل ونقل وزارت صمت ضمن اشاره به تثبیت روند رو به رشد فراوری خودروی کامل پس از سه سال در دو خودروساز بزرگ کشور، افزایش 28 درصدی آمار تحویل، کاهش 94 درصدی تعداد خودروهای ناقص انباشته در کف پارکینگ خودروسازان و کاهش 30 درصدی تعداد تعهدات معوق را در راستای تحقق برنامه های ساماندهی شرایط نامطلوب صنعت خودروی کشور در دولت سیزدهم خواند و گفت:

با توجه به پایدار شدن روند فراوری خودروی کامل در خودروسازان داخلی و بعلاوه کاهش آمار خودروهای ناقص نسبت به مدت مشابه سال گذشته و از سوی دیگر ایجاد شفافیت در عرضه خودرو به بازار، در هفته جاری شاهد سومین دوره عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو خواهیم بود.

شرایط فراوریات ایران خودرو در ماه های اخیر

  • در مرداد ماه امسال 41 هزار و 342 خودرو (حدودا 4740 دستگاه کمتر از تیر ماه) فراوری نموده است.
  • برای 50 هزار و 146 دستگاه خودرو (6656 دستگاه بیشتر از تیرماه) فاکتور تجاری صادر نموده است. [البته ایران خودرو مدعی است که فراوری آخرین روزهای هر ماه در آمار آن ماه قید نمی گردد.]
  • 26 هزار و 371 دستگاه محصولات گروه پژو
  • 6301 دستگاه از محصولات خانواده سمند در پنجمین ماه از سال 1401 فراوری نموده و برای 33 هزار و 784 دستگاه از انواع پژو و 6553 دستگاه محصولات سمند فاکتور فروش صادر نموده است.
  • 5411 دستگاه دنا، 827 دستگاه رانا و 1097 دستگاه تارا فراوری نموده است.
  • 5905 دستگاه دنا، 1929 دستگاه رانا و 1363 دستگاه تارا فروخته است.
  • 1102 دستگاه خودرو هایما فراوری اما هفت دستگاه فاکتور نموده است.

اوضاع فراوریات سایپا در ماه گذشته چگونه است؟

  • فراوری 25 هزار و فروش 27 هزار دستگاه
  • سایپا در پنجمین ماه امسال 2359 دستگاه کمتر از تیر ماه فراوری نموده و در مقابل برای 27 هزار و 495 دستگاه خودرو (11 هزار و 203 دستگاه کمتر از تیرماه) فاکتور فروش صادر نموده است.
  • سایپا در مرداد ماه امسال 2941 وانت پراید (سایپا 151) فراوری نموده است
  • 2466 دستگاه شاهین فراوری نموده و 2352 دستگاه از آن فروخته است.
  • 19 هزار و 708 دستگاه از محصولات خانواده X200 تیبا، ساینا و کوییک.

***

شما می توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ همه جا طنز و خنده مطالعه کنید.

شما می توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ همه جا طنز و خنده مطالعه کنید.

منبع: بلاگ دیوار

به "آمارهایی کاملاً ضد و نقیض از فراوری خودرو در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمارهایی کاملاً ضد و نقیض از فراوری خودرو در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید