خبرنگاران خاتمه انحصار و شروع شفافیت در بلیت فروشی سینما

به گزارش همه جا طنز و خنده، تهران- خبرنگاران- بازگشایی سینماها پس تعطیلی طولانی مدت با تحولی در حوزه بلیت فروشی الکترونیک همراه شده که آن هم شروع به کار سمفا (سامانه فروش و اکران سینما) به مالکیت سازمان سینمایی است.

خبرنگاران خاتمه انحصار و شروع شفافیت در بلیت فروشی سینما

سمفا (سامانه فروش و اکران سینما) سامانه ای است که در حوزه مدیریت، فروش و اکران سینمای ایران وظایف چند گانه ای را در قالب یک نظام واحد بر عهده می گیرد. در واقع اگر این سیستم درست بارگزاری و اجرا گردد از سویی به انحصار در فروش بلیت اینترنتی سینما خاتمه می دهد و از سویی موجب شفافیت در روابط اقتصادی شرکت های مشغول در این حوزه خواهد شد. از سوی دیگر با از بین رفتن انحصار یک شرکت خاص فضای رقابتی در اقتصاد سینما شکل می گیرد که برای مخاطبان از جهات مختلف امتیازات و مزایایی را به همراه خواهد داشت.

نفع مخاطب سینما در این است که با دسترسی سریع و آسان همچنین با قیمت مناسب بتواند بلیت مورد نظر خودش را در کوتاه ترین زمان ممکن تهیه کند و ایجاد فضای رقابتی از حیث کیفیت، سرعت و قیمت قطعا در این بخش تاثیرگذار خواهد بود.

شفافیت یکی از دیگر ویژگی های سمفا است، موضوعی که پیش از این در تعامل و ارتباط تجاری شرکت های فراوری کننده و پخش مشکل ساز بود و با ایجاد ابهاماتی در نحوه تعامل دو جانبه و معین سهم سرمایه گذار در گیشه آسیب های جدی به این حوزه وارد می کرد.

سمفا برای سینما داران هم شرایط تازه ای را فراهم می نماید. تسهیل توافق و تنظیم قرارداد در زمانی کوتاه تر ازجمله قابلیت های این سامانه برای سینماداران است که نشان می دهد احتیاج به ایجاد چنین ساختاری از سال های گذشته در عرصه سینماداری کشور احساس می شد.

همچنین وزارت ارشاد از این طریق می تواند نسبت به نظارت دقیق در فعالیت های اقتصادی این بخش با رعایت انصاف و اجرای قانون همچنین پایبندی هر کدام از طرف های شاغل در پروژه به تعهدات خود اقدام کند.

شروع فعالیت سمفا همانطور که انتظار می رفت واکنش ها و حتی مقاومت هایی را به همراه داشته که نشان دهنده تاثیر این سامانه در تغییر معادلات موجود است. ابتدا باید از نگرش سیاسی به موضوع جلوگیری کرد چرا که این سامانه یکی از سرمایه های ساختار فرهنگی دولت به شمار می رود که میراثی گرانقدر برای دولت های آینده خواهد بود و در نهایت موجب تقویت ظرفیت های هر دولتی بدون توجه به نگرش سیاسی و جناحی آن خواهد بود.

تاثیر دیگر سمفا تقسیم و توزیع عادلانه ثروت سینما میان اجزا و بخش های مختلف شاغل و فعال در این صنعت است.

در بین سینماداران هستند کسانی که به دلیل نبود کانالی حساب گرایانه و نظارتی چون سمفا سهم مبالغ شرکت های پخش را تا ماه ها در حساب خود نگاه میداشتند و از سود پولهایی که برای خودشان نیز بهره می جستند.

بهره اقتصادی از فروش بلیت اینترنتی سینما نسبت به اقتصاد نه چندان مساعد آن رقم بسیار اندکی یعنی 2% از فروش بلیت است.

رویه شرکت های پخش فیلم در سراسر جهان بسیار تعیین است، معمولا شرکت های پخش فیلم با ایجاد شراکت در فروش بلیت سینما سهمشان از اقتصاد سینما را ارتقاء می دهند. اما متاسفانه در کشور ما به دلیل انحصار یک شرکت خاص و فقدان نقش نظارتی سازمان سینمایی ، این امر میسر نبود.

حال بسیار واضح است که چرا عده ای از شفافیت اقتصادی سینما و نقش نظارتی سازمان سینمایی وزارت ارشاد واهمه دارند. با این وجود به نظر می رسد صفحه جدیدی در تاریخ اقتصاد صنعت سینما گگردده شده و تحولات مثبتی در پیش است که می تواند منجر به افزایش استقبال مخاطبان در این حوزه گردد. اخیرا در حاشیه شروع فعالیت سمفا انتقاداتی از علی سرتیپی تهیه کننده سینما به دلیل حمایت از این سامانه مطرح شده اما باید گفت سرتیپی نقش موثری در رونق صنعت سینما داشته و با اشتغال آفرینی در این حوزه با استفاده از ظرفیت بعضی شرکت های اقتصادی اقتصاد سینما را تقویت نموده است. این تهیه کننده همچنین اخیرا حامی شرکت جوانی به نام ایران تیک شده که در این حوزه فعالیت می نماید.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران خاتمه انحصار و شروع شفافیت در بلیت فروشی سینما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خاتمه انحصار و شروع شفافیت در بلیت فروشی سینما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید