کوچکترین کشورهای دنیا: از گراندا تا واتیکان

به گزارش همه جا طنز و خنده، در این مقاله سعی داریم شما را با 10 مورد از کوچکترین و جمع و جورترین کشورها و جزایر دنیا آشنا کنیم. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

کوچکترین کشورهای دنیا: از گراندا تا واتیکان

با وجود 195 کشور در دنیا، به راحتی می توان حدس زد که واژه کشور به مکانی بزرگ با تعداد زیادی جمعیت گفته می گردد. برخی کشورها به قدری کوچک هستند که برخی از شهرهای کشورهای دیگر، در مقایسه با آن ها بسیار بزرگتر هستند. کشورهای بسیاری در این کره خاکی وجود دارند که وسعتشان کمتر از 400 کیلومتر مربع است، اما بیشتر این کشورها در اروپا، جزایر دریای کارائیب و اقیانوس آرام یافت می شوند. مجموع مساحت 10 کشور کوچک دنیا 1491.4 کیلومتر مربع است که از شهر هیوستن واقع در استان تگزاس آمریکا کوچکتر است. مساحت شهر هیوستن 1625 کیلومتر مربع است.

این کشورهای کوچک که هر یک دولت و فرهنگ مختص خود را دارند، در زمره برخی از ثروتمندترین، دورافتاده ترین و عجیب ترین مکان های دنیا قرار دارند. اجازه دهید در ادامه، نگاهی داشته باشیم بر 10 کشور کوچک دنیا امروز.

جزیره گرنادا (Grenada)، به وسعت 344 کیلومتر مربع

کشور گرنادا یکی از جزایر دریای کارائیب است و به جزیره ادویه جات نیز معروف است. این کشور که بزرگ ترین فراورینماینده جوز هندی در دنیاست، در شمال غرب جزایر ترینیداد و توباگو واقع شده است. گرنادا از سال 1649 تا 1763 مستعمره فرانسه بوده که نفوذ و تأثیر بسیار زیاد فرهنگ فرانسوی در این کشور را توجیه می نماید. گرنادا، مکانی بسیار عالی برای توریستی محسوب می گردد و هنر و معماری فرانسوی در سرتاسر آن موج می زند؛ بعلاوه بازی کریکت نیز از جمله محبوب ترین ورزش های مردم این کشور است.

9. جزیره مالت (Malta)، به وسعت 316 کیلومتر مربع

مالت نیز کشوری جزیره ای است که در دریای مدیترانه واقع شده است. سه جزیره به نام های گازو، کومینو و مالت، کشور مالت را تشکیل می دهند. این کشور کوچک، جمعیتی بالغ بر 450.000 نفر دارد که آن را به یکی از متراکم ترین کشورهای دنیا تبدیل می نماید. این مکان نیز، کشوری توریستی محسوب می گردد که توریستان بسیاری را از سراسر دنیا جذب هوای آفتابی، سواحل زیبا، تاریخ شگفت انگیز 7 هزار ساله و شب های پر شور و نشاطش می نماید.

8. مالدیو (Maldives)، به وسعت 300 کیلومتر مربع

مالدیو در اقیانوس هند واقع شده و به لحاظ وسعت و جمعیت، کوچک ترین کشور آسیا محسوب می گردد. بیش از 1192 جزیره مرجانی در مالدیو وجود دارد که در ناحیه ای به مساحت 90.000 کیلومتر پراکنده شده اند. این جزایر، مالدیو را به یکی از پراکنده ترین کشورهای دنیا تبدیل نموده است. مالدیو، زمانی مستعمره امپراطوری های بسیاری از جمله پرتغال، هلند و بریتانیا بوده است اما در سال 1965 مستقل شد. امروز، این کشور به علت برخورداری از سواحل شن سفید و آب های زلال و آبی رنگش، توجه توریستان زیادی را به خود جلب نموده است.

7. سنت کیتس و نویس (Saint Kitts and Nevis)، به وسعت 261 کیلومتر مربع

جزایر سنت کیتس و نویس که مستعمره هند غربی بودند، واقع در دریای کارائیب هستند و جزو اولین جزایری بودند که اروپاییان به آن ها قدم گذاشتند. اقتصاد این کشور بر پایه توریستی، کشاورزی و برخی صنایع کوچک راسخ است. بعلاوه این کشور مکان های بسیاری برای غواصی دارد. کشور سنت کیتس و نویس قرن هاست که به صادرات شکر مشغول است. بعلاوه مزارع بزرگ این کشور امروزه تبدیل به هتل و تفریحگاه های بسیار زیبا شده است.

6. لیختن اشتاین (Liechtenstein)، به وسعت 160 کیلومتر مربع

زبان مردم لیختن اشتاین آلمانی بوده و تنها کشوری است که کاملاً در کوه های آلپ واقع شده است. لیختن اشتاین مابین سوئیس و اتریش واقع شده است و با احتساب سرانه فراوری ناخالص داخلی بالا و نرخ بیکاری 1.5 درصد، ثروتمندترین کشور دنیا محسوب می گردد. (توجه داشته باشید معیار ما برای ثروتمندترین کشور در اینجا، دو عامل نرخ بیکاری و فراوری ناخالص داخلی بوده است). از آن جایی که این کشور فاقد فرودگاه است، رفتن به آن کمی سخت خواهد بود. کسانی که مایلند به این کشور سفر نمایند باید به وسیله فرودگاه زوریخ واقع در سوئیس اقدام نمایند. گفتنی است که کشور لیختن اشتاین هنوز هم حکومتی پادشاهی دارد.

5. سان مارینو (San Marino)، به وسعت 61 کیلومتر مربع

کشور جمهوری سان مارینو کاملا به وسیله ایتالیا احاطه شده است. سان مارینو خود را قدیمی ترین کشور مستقل دنیا می داند و به لحاظ سرانه فراوری ناخالص داخلی نیز یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا به شمار می رود. سان مارینو سومین کشور کوچک اروپا بوده و جمعیتی بالغ بر 30.000 نفر دارد. بعلاوه این کشور، کمترین نرخ بیکاری در میان دیگر ملل دنیا را دارد.

4. تووالو (Tuvalu)، به وسعت 26 کیلومتر مربع

تووالو که در ابتدا جزایر الیس نام داشت، در اقیانوس آرام و شمال شرقی استرالیا واقع شده است. در این جزیره، حدوداً 10 هزار نفر جمعیت، 8 کیلومتر جاده و تنها یک بیمارستان وجود دارد. تووالو زمانی جزو مستعمرات بریتانیا محسوب می شد اما در سال 1978 اعلام استقلال کرد. از آن جایی که رفتن به تووالو سخت است، صنعت توریستی این کشور رونق چندانی ندارد. در سال 2010، کمتر از 2000 توریست به این کشور آمدند که البته بیش از 65 درصد آنان، برای کار و تجارت آمده بودند.

3. نائورو (Nauru)، به وسعت 21 کیلومتر مربع

نائورو که در شرق استرالیا واقع شده، کوچک ترین کشور جزیره ای دنیا محسوب می گردد. این جزیره در دهه 80 میلادی، به علت استخراج فسفات زبانزد عام و خاص شده بود ولی اکنون مورد توجه توریستان نیست. نائورو در قدیم جزیره دلپذیر (Pleasant Island) نامیده می شد و در سال 1968 مستقل شد. در دهه 80 میلادی استخراج بی رویه فسفات در این جزیره، موجب تمام شدن ذخایر آن شده و به بیکاری 90 درصدی مردم این کشور منجر شد؛ 10 درصد از مردمی که شاغل هستند نیز در ادارات دولتی مشغول به کار هستند. نائورو بعلاوه به چاق ترین کشور دنیا نیز معروف است. 97٪ از مردان و 93٪ از زنان این کشور به چاقی مفرط مبتلا هستند. به سبب همین چاقی، نائورو بیشترین تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع دو در دنیا را نیز دارا است. 40٪ از جمعیت این کشور از بیماری دیابت رنج می برند.

2. موناکو (Monaco)، به وسعت 2 کیلومتر مربع

موناکو که در کوت دازور (ریویرای فرانسه) واقع شده، بیشترین تعداد میلیونر و میلیاردر را دارد. این کشور که به فراوری کالاهای گران قیمت و لوکس معروف است، همیشه مورد توجه افراد ثروتمند و معروف بوده است. موناکو از سه طرف با فرانسه و از یک طرف با دریای مدیترانه هم مرز است. مردم این کشور عمدتاً به زبان فرانسوی صحبت می نمایند. موناکو با 36000 نفر جمعیت، متراکم ترین کشور دنیا نیز محسوب می گردد. از جمله رویدادهای مهم این کشور می توان به برگزاری مسابقات اتومبیل رانی فرمول یک در سطح خیابان هایش اشاره نمود.

1. واتیکان (Vatican)، به وسعت 0.44 کیلومتر مربع

کوچک ترین کشور دنیا واتیکان نام دارد که با عنوان سریر مقدس نیز شناخته می گردد. این کشور در مرکز ایتالیا، یعنی رم واقع شده و مرکز کلیسای کاتولیک نیز هست. بعلاوه بزرگ ترین کلیسای دنیا یعنی کلیسای سن پیترو در واتیکان واقع شده است. برخی از مهم ترین آثار هنری عصر رنسانس مانند مجسمه پیتا و نقاشی آفرینش آدم نیز در این کشور هستند. اقتصاد واتیکان از یاری های اقتصادی داوطلبانه یک میلیارد نفر از اعضای کلیسای کاتولیک در سراسر دنیا تأمین می گردد. از دیگر منابع عایدی این کشور می توان به فروش تمبر پستی، سوغاتی توریستان و هزینه ورودی موزه ها اشاره نمود.

منبع: کجارو / worldatlas.com

به "کوچکترین کشورهای دنیا: از گراندا تا واتیکان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوچکترین کشورهای دنیا: از گراندا تا واتیکان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید