بیماری بازگشت غیر عادی وریدی ریوی نسبی چیست؟

به گزارش همه جا طنز و خنده، بازگشت غیرعادی ورید ریوی نسبی(PAPVR) یک نقص قلبی نادر است که در بدو تولد وجود دارد (نقص مادرزادی قلب). این شرایط ممکن است اتصال ورید ریوی ناهنجار نسبی (PAPVC) نیز نامیده گردد.

بیماری بازگشت غیر عادی وریدی ریوی نسبی چیست؟

در این نقص قلبی، بعضی اما نه همه رگ های خونی ریه (ورید های ریوی) به مکان اشتباهی در قلب متصل می شوند.

به طور معمول، خون غنی از اکسیژن از ریه ها به اتاقک بالای سمت چپ قلب (دهلیز چپ) می رود و سپس در بدن جریان می یابد. در PAPVR، اتصال غیرطبیعی ورید ها، خون را به رگ های خونی دیگر و به اتاقک بالای سمت راست قلب (دهلیز راست) می فرستد، جایی که با خون فقیر از اکسیژن مخلوط می شود. در نتیجه، خون غنی از اکسیژن اضافی به ریه ها باز می شود.

بعضی از افراد مبتلا به این نقص قلبی نیز دارای سوراخی بین حفره های فوقانی قلب (نقص سپتوم دهلیزی) هستند که باعث می شود خون بین حفره های فوقانی قلب (دهلیز ها) جریان یابد. سایر نقایص مادرزادی قلب نیز ممکن است رخ دهد. کودکی که با سندرم ترنر متولد می شود، خطر ابتلا به PAPVR را افزایش می دهد.

تشخیص

اگر PAPVR با سایر نقایص قلبی رخ دهد، ممکن است بلافاصله پس از تولد تشخیص داده شود. اگر این بیماری خفیف باشد، ممکن است تا بزرگسالی تشخیص داده نشود.

پزشک معاینه فیزیکی انجام می دهد و با گوشی پزشکی به صدای قلب گوش می دهد تا سوفل قلبی را آنالیز کند.

اکوکاردیوگرام عموماً برای تشخیص بازگشت غیرعادی کامل وریدی ریوی استفاده می شود. این آزمایش از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از قلب در حال حرکت استفاده می نماید. اکوکاردیوگرام می تواند سیاهرگ های ریوی، سوراخ های قلب و میزان حفره های قلب را نشان دهد. بعلاوه می تواند سرعت جریان خون را میزان گیری کند.

در صورت احتیاج به اطلاعات بیشتر، آزمایش های دیگری مانند الکتروکاردیوگرام (ECG یا EKG)، اشعه ایکس قفسه سینه، اسکن تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) یا اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) ممکن است انجام شود.

رفتار

اگر علائمی ندارید یا اگر خون غنی از اکسیژن و خون فقیر از اکسیژن اختلاط زیادی وجود ندارد، ممکن است برای درمان این بیماری احتیاجی به جراحی نباشد.

اگر اندازه زیادی خون غنی از اکسیژن و فقیر از اکسیژن در قلب مخلوط شده باشد، یا اگر این بیماری باعث بسیاری از عفونت های ریوی شود، ممکن است به جراحی احتیاج باشد. اگر جراحی برای بیماری قلبی دیگری مورد احتیاج باشد، جراحان ممکن است این نقص قلبی را همزمان ترمیم نمایند.

برای ترمیم این نقص، جراحان عموماً ورید های ریوی را مجدداً به دهلیز چپ متصل می نمایند. جراحان بعلاوه در صورت وجود سوراخ در قلب را می بندند.

بچه ها به ویزیت های منظم متخصص قلب و عروق بچه ها احتیاج دارند. بزرگسالان مبتلا به این نقص قلبی به مراقبت مادام العمر و قرار دیدار های پیگیری منظم با پزشکانی که در زمینه بیماری های مادرزادی قلب آموزش دیده اند (متخصصان بیماری های مادرزادی قلب بزرگسالان) برای نظارت بر هرگونه تغییر در شرایط آن ها احتیاج دارند.

منبع: یک پزشک

به "بیماری بازگشت غیر عادی وریدی ریوی نسبی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری بازگشت غیر عادی وریدی ریوی نسبی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید