فناوری Multi، Link Operation در وای فای 7 چیست؟

به گزارش همه جا طنز و خنده، Multi-Link Operation (MLO) یک فناوری مرتبط با وای فای است که دستگاه های متصل به یک نقطه دسترسی وای فای را قادر می سازد تا به طور همزمان داده ها را در باندها و کانال های فرکانسی مختلف ارسال یا دریافت نمایند.

فناوری Multi، Link Operation در وای فای 7 چیست؟

فناوری MLO یکی از بسیاری از ویژگی های اصلی اضافه شده در است که با مدیریت کارآمدتر اتصالات بی سیم به بهبود تجربه کاربر یاری می نماید.

در این مطلب می خوانید:

Toggle
  • فناوری Multi-Link Operation چیست؟
    • ویژگی های MLO
    • حالت های Multi-Link Operation
    • مزایای استفاده از Multi-Link Operation در وای فای 7
    • معایب استفاده از Multi-Link Operation

فناوری Multi-Link Operation چیست؟

در نسل های قبلی وای فای، از جمله وای فای 6 و وای فای 5، یک دستگاه می تواند در یک زمان تنها به یک باند متصل گردد: باند 2.4 گیگاهرتز یا باند 5 گیگاهرتز.

  • وای فای 7 چیست و چه مزایایی نسبت به وای فای 6 دارد؟

جدیدترین محصولات Wi-Fi 6E اکنون به باند 6 گیگاهرتز نیز متصل می شوند، اما همچنان در هر بار فقط می توانند به یک باند متصل شوند. به عنوان مثال، یک روتر معمولی وای فای 6 روی باندهای 2.4 و 5 گیگاهرتز کار می نماید، اما یک گوشی هوشمند تنها می تواند با استفاده از یکی از دو باند (2.4 یا 5 گیگاهرتز) در یک زمان به آن متصل گردد.

این بدان معنی است که یکی از باندها استفاده نمی گردد، یا ممکن است با انتخاب باند کندتر، سرعت آنها را محدود کرد.

عملیات چند پیوندی وای فای 7 یعنی Multi-Link Operation این معضل را حل می نماید. فناوری MLO چندین کانال را در باندهای فرکانسی مختلف به طور همزمان جمع می نماید، حتی اگر تداخل یا ازدحام وجود داشته باشد، ترافیک شبکه را کنترل می نماید.

ویژگی های MLO

این امر سرعت اینترنت را تا حد زیادی افزایش می دهد، شبکه های مش موثرتری را امکان پذیر می نماید و جدیدترین تکنیک برای کاهش تداخل را نیز ایجاد می نماید تا اطمینان حاصل گردد که دستگاه های بی سیم همواره به صورت سریع و قابل اطمینان، حتی در محیط های شبکه متراکم، متصل هستند.

با MLO، وای فای 7 می تواند چندین پیوند بین دستگاه (مانند تلفن هوشمند) و نقطه دسترسی وای فای (مانند روتر) برقرار کند. اتصال همزمان به باندهای 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز باعث افزایش توان عملیاتی، کاهش تأخیر و بهبود قابلیت اطمینان می گردد. این قابلیت برای برنامه های نوظهور مانند VR/AR، بازی های آنلاین، دفتر از راه دور و محاسبات ابری ایده آل است.

برای استفاده از این ویژگی، هم نقطه دسترسی و هم دستگاه مشتری باید از وای فای 7 و Multi-Link Operation پشتیبانی نمایند. باند 6 گیگاهرتز برای MLO لازم نیست. بعضی از روترهای Wi-Fi 7 ممکن است فقط از یک باند 2.4 گیگاهرتز و یک یا دو باند 5 گیگاهرتز پشتیبانی نمایند. MLO دستگاه ها را قادر می سازد تا به تمام باندهای وای فای موجود به طور همزمان متصل شوند.

حالت های Multi-Link Operation

MLO عمدتاً در دو حالت عمل می نماید:

  • حالت STR (عملیات ارسال و دریافت همزمان): حالت STR به حالت فرستنده گیرنده همزمان یا حالت ناهمزمان اشاره دارد. در این حالت، دو یا چند لینک کاملاً مستقل کار می نمایند و هیچ تداخلی با یکدیگر ندارند. از این رو قادر به ارسال و دریافت همزمان در پیوندهای مختلف هستند.
  • حالت NSTR (عملیات ارسال و دریافت غیرهمزمان): حالت NSTR به حالت فرستنده -گیرنده غیر همزمان یا حالت همزمان اشاره دارد. در این حالت، عملیات دریافت و ارسال همزمان مجاز نیست. در یک زمان، همه پیوندها فقط می توانند دریافت نمایند یا همه پیوندها می توانند داده را ارسال نمایند.

به غیر از حالت های STR/NSTR، حالت های MLO دیگری نیز وجود دارد. با توجه به سناریوهای کاربردی مختلف MLO در وای فای 7، مانند Mesh و Easy Mesh، گاهی اوقات چندین پیوند متشکل از چندین رادیو IC فیزیکی در هر دو انتهای اتصال (نقطه دسترسی و دستگاه مشتری) وجود دارد. بعلاوه چندین لینک متشکل از دستگاه های تلفن همراه معمولی با یک آی سی وجود دارد.

مزایای استفاده از Multi-Link Operation در وای فای 7

در این قسمت بعضی از مهمترین قابلیت های مرتبط با MLO را آنالیز می کنیم.

  • با تجمیع پیوندهای متعدد در باندها/کانال های مختلف، نرخ داده (یا توان عملیاتی) را افزایش می دهد.
  • با استفاده از متعادل سازی بار که ازدحام را در یک لینک کاهش می دهد، تاخیر را بهبود می بخشد.
  • با کپی کردن بسته ها در چندین پیوند، قابلیت اطمینان را افزایش می دهد.
  • این قابلیت اجازه می دهد تا ترافیک شبکه به طور یکپارچه تحت سناریوهای تداخل یا تراکم جریان یابد.
  • از جداسازی/تمایز ترافیک پشتیبانی می نماید که جریان های ترافیکی مختلف را به لینک های مختلف جدا می نماید.

معایب استفاده از Multi-Link Operation

  • استفاده از کانال های گسترده تر و بیشتر، انرژی بیشتری مصرف می نماید که در توسعه دستگاه های تلفن همراه چالش برانگیز است.
  • MLO باعث افزایش PAPR (نسبت اوج به میانگین توان) در کانال های وسیع تر می گردد.
  • سطوح تداخل و ویژگی های متفاوتی در زیر کانال های مختلف وجود دارد که مقابله با آنها را پیچیده تر می نماید.

در حال حاضر، استاندارد وای فای 7 منتشر شده و شاهد ورود روترها و گوشی های مبتنی بر آن در سال 2024 هستیم. وای فای 7 می تواند برساند.

برای همگام شدن با تقاضای رو به رشد برای پهنای باند و سرعت داده، وای فای با فناوری MLO خود آماده ارائه سرعت های بالاتر و پایدارتر خواهد بود. وای فای با تأخیر کمتر، تضمین می نماید که پهنای باند هدر نمی رود.

منبع: شبکه چی

به "فناوری Multi، Link Operation در وای فای 7 چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری Multi، Link Operation در وای فای 7 چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید