مدیریت هزینه در خانواده به کمک 12 روش کاربردی

به گزارش همه جا طنز و خنده، مدیریت هزینه در خانواده امروزه به مسئله ای بزرگ برای اغلب خانواده ها تبدیل شده است و تقریبا همه به دنبال روش هایی برای کنترل هزینه های زندگی هستند. اگر شما هم به چنین نکاتی نیاز دارید، با ما همراه باشید. در این مطلب 12 روش برای کنترل هزینه ها و پس انداز کردن معرفی می کنیم.

مدیریت هزینه در خانواده به کمک 12 روش کاربردی

مدیریت هزینه در خانواده

نکاتی که در زیر معرفی می کنیم، بسیار کلی هستند و شاید همه آن ها به کار شما نیاید. اما قطعا می توانید از بسیاری از آن ها ایده بگیرید و هزینه های خانواده خود را مدیریت کنید.

1. کنترل کردن خورد و خوراک

برای کنترل هزینه های خوراک، می توانید از سازماندهی خریدها شروع کنید. برای این کار به صورت هفتگی لیستی از خوراکی های مورد احتیاج خانواده تهیه کنید و حداکثر پولی را که برای خرید آن ها احتیاج است، حساب کنید. در آخر می توانید خریدهای اضافی را شناسایی و در صورت امکان از لیست حذف کنید.

بهتر است برای خرید به فروشگاه های آرامتر بروید تا شلوغی زیاد موجب استرستان نشود. یکی دیگر از راه های جلوگیری از استرس این است که بچه های کوچک را با خود به فروشگاه نبرید. به خصوص اگر بچه های شما عادت دارند در فروشگاه ها با دیدن اسباب بازی مورد علاقه شان گریه کنند و سر و صدا راه بیاندازند!

2. بررسی سالیانه سرویس های اشتراکی

برخی از سرویس ها هستند که شاید به ندرت از آن ها استفاده می کنید. شاید فکر کنید هزینه زیادی ندارند، اما اگر به صورت سالیانه در نظر بگیرید، هر سال هزینه هنگفتی صرف سرویس هایی می شود که هیچ استفاده ای از آن ها نمی کنید. بنابراین این سرویس ها را شناسایی کرده و حذف کنید. برای مثال ممکن است در باشگاه ثبت نام کرده باشید، اما عملا استفاده ای از آن نکنید. یا خدمات تلفن ثابت، که این روزها کمتر کسی از آن استفاده می کند و..

3. تحقیق کردن برای خریدهای مهم

اگر قصد خرید چیز مهمی را دارید (به خصوص اگر خیلی پرهزینه باشد)، همیشه در مورد آن تحقیق کنید. می توانید در وب سایت ها بگردید و قیمت ها را مقایسه کنید، یا از دوست و آشنا در مورد قیمت استانداردش سوال کنید و… حتی می توانید در مورد خرید دست دوم همان کالا هم تحقیق کنید. بدین صورت با تحقیق در مورد کالاهای مهم و پرهزینه می توانید سالیانه به مقدار زیادی صرفه جویی کنید.

برای مثال اگر قصد خرید آپارتمان یا خودرو دارید، می توانید با تحقیقات کافی در مورد محل مناسب آپارتمان، متراژ مناسب آپارتمان برای تعداد اعضای خانواده، قیمت مناسب برای آپارتمان مورد نظر و … بهترین و مناسب ترین خرید را داشته باشید. یا برای خرید ماشین می توانید با خرید دست دوم همان ماشین از مناسب ترین و مطمئن ترین جا، مقدار زیادی در هزینه آن صرفه جویی کنید.

4. پرهیز از سفرهای هوایی غیرضروری

امروزه استفاده از هواپیما برای مسافرت بسیار رایج شده است. اگر تعداد افراد خانواده زیاد باشد، هزینه خرید بلیط هواپیما بسیار گران تمام می شود. شما برای مدیریت هزینه در خانواده می توانید به جای سفر هوایی، از وسیله های نقلیه زمینی استفاده کنید. به خصوص اگر مسافت کوتاهی پیش رو دارید.

برای مثال می توانید برای رفتن به منزل خانواده خود یا همسر که در شهری دیگر ساکن هستند، به جای هواپیما از ماشین شخصی یا قطار و اتوبوس استفاده کنید. در این صورت به جای صرف هزینه برای خرید بلیط کل خانواده، هزینه های بسیار کمتری متحمل خواهید شد و همچنین از مسافرت خانوادگی و وقت گذارانی در کنار هم نیز لذت خواهید برد.

5. فروختن لوازم غیر قابل استفاده

احتمالا شما هم در منزل یا محل کار چیزهایی دارید که دیگر هیچ استفاده ای از آن ها نمی کنید. بنابراین بهتر است به جای هزینه غیرضروری برای نگهداری یا حتی دور انداختن شان، آن ها را بفروشید. برای مثال می توانید لوازمی مانند چراغ مطالعه، میز اضافی قدیمی و… را به جای دور انداختن، در سایت های آنلاین بفروشید.

6. خریدن لوازم تخفیف دار

اگر قصد خرید چیزی را دارید، می توانید از فروشگاه هایی تخفیف دار خرید کنید یا از سایت هایی که وسیله مورد نظر شما را با کمترین قیمت می فروشند. به علاوه، می توانید خریدهایتان را کمی دیرتر از موعد و زمانی که تخفیف خورده باشند، انجام دهید. برای مثال برای خرید لباس های زمستانی خود یا فرزندانتان می توانید چند هفته بعد از شروع فروش لباس های جدید اقدام کنید و لباس مورد نظرتان را با قیمت مناسب تر خریداری کنید.

7. خریدن لوازم باکیفیت

صرفه جویی و مدیریت هزینه به معنای خریدن لوازم بی کفیت نیست. سعی کنید لوازمی باکیفیت بخرید تا علاوه بر این که به بهترین حالت احتیاجهای خود و خانواده را رفع می کنید، بتوانید برای چندین بار و طولانی مدت از آن استفاده کنید. اگر صرفا به دلیل ارزان تر خریدن، تن به خرید وسایل بی کیفیت بدهید، قطعا به صورت غیرمستقیم هزینه های بیشتری را به خود تحمیل کرده اید.

برای مثال به جای خرید یک تلویزیون ارزان و بی کیفیت، که احتمالا به زودی خراب می شود و مجبورید تلویزیونی دیگر بخرید، بهتر است تلویزیونی باکیفیت اما کمی گران تر بخرید تا چندین سال عمر کند و در طول این چندین سال شما را از هزینه خرید تلویزیون جدید معاف کند!

8. خرید کردن با پول نقد

یکی دیگر از روش های مدیریت هزینه در خانواده به خصوص برای خریدهای کوچک، خرید کردن با پول نقد است. سعی کنید هنگام خرید، مقداری پول نقد به همراه داشته باشید و با پول نقد خرید کنید، نه کارت های اعتباری. استفاده از پول نقد باعث می شود حساب خریدها و پولی را هزینه شده است، داشته باشید و در این صورت به راحتی می توانید جلوی هزینه های اضافی را بگیرید. اما در زمان استفاده از کارت های اعتباری ممکن است حتی گاهی اوقات فراموش کنید چقدر پول خرج کرده اید و هزینه های اضافی به خود تحمیل کنید.

برای مثال وقتی برای خرید خوراک هفتگی خانواده اقدام می کنید، می توانید قبل از خرید لیست وسایل مورد احتیاج را بنویسید و هزینه های حداکثری آن ها را حساب کنید. سپس این مقدار پول را به صورت نقدی همراه خود بردارید و بعد برای خرید اقدام کنید.

9. مراقبت کردن از سلامتی

همه ما اهمیت سلامتی را به خوبی می دانیم. با مراقبت کردن از سلامتی نه تنها زندگی سالم تری خواهیم داشت، بلکه از هزینه های اضافی درمان بیماری ها هم خودداری خواهیم کرد. برای مثال بیماری های شایعی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و… به راحتی قابل پیشگیری هستند. بنابراین با مراقبت کردن از سلامتی خود، می توانید از ابتلا به این بیماری ها جلوگیری کنید.

با اجتناب از عدم تحرک، چاقی، سیگار کشیدن و سایر رفتارهای خطرناک، می توانید بیشتر هم صرفه جویی کنید. رژیم های غذایی مناسب را در پیش بگیرید و علاوه بر تجربه نشاط و سلامتی در زندگی، از هزینه های غیرضروری برای درمان بیماری ها هم جلوگیری کنید.

10. پس انداز کردن

با استفاده از هر کدام از روش هایی که معرفی کردیم می توانید علاوه بر صرفه جویی، به راحتی پس انداز هم بکنید. اما اگر به پس انداز بیشتر علاقه دارید، توصیه می کنیم روش دیگری را هم در کنار روش های بالا امتحان کنید. می توانید حداقل 10 درصد از درآمد خالص خود را به صورت ماهانه در حساب دیگری ریخته و پس انداز کنید. این کار باعث می شود در طولانی مدت پول خوبی پس انداز کنید و در مواقع ضروری و روز مبادای خانواده، به اندازه کافی پول داشته باشید.

اگر همسرتان هم شاغل باشد، می توانید به همراه هم مدیریت هزینه در خانواده را به عهده بگیرید. برای مثال می توانید یک حساب مشترک باز کنید و هر ماه 10 درصد (اگر توانایی بیشتری دارید می توانید بیشتر از 10 درصد از درآمدتان را به این امر اختصاص دهید) از درآمدتان را به آن حساب انتقال دهید. به شرطی که تصمیم بگیرید به غیر از مواقع ضروری، از این پس انداز استفاده نکنید.

بیشتر بخوانید: روش هایی برای پس انداز کردن پول

11. بودجه بندی کردن

بودجه بندی یکی دیگر را روش های مفید مدیریت هزینه در خانوده است. باید بدانید پول شما از کجا می آید و در کجا خرج می شود. در این صورت می توانید مناسب ترین هزینه مورد احتیاج برای هر بخش از زندگی و خانواده را شناسایی کنید و هزینه های اضافی و غیرضروری را حذف کنید.

برای مثال اگر بدانید چقدر از درآمد خانواده صرف اجاره منزل، چقدر صرف خوراک خانواده، چقدر صرف پوشاک، سرگرمی ها و … می شود، مدیریت آن ها بسیار ساده تر خواهد بود. با این کار استفاده از روش هایی که در بندهای قبل معرفی کردیم نیز بسیار ساده تر خواهند شد.

12. اولویت بندی کردن مخارج

در آخر توصیه می کنیم تمام هزینه های خود را اولویت بندی کنید. می توانید در کنار هر کدام از روش های بالا را که برای مدیریت هزینه های خانواده خود انتخاب کردید، هزینه هایتان را هم اولویت بندی کنید. اولویت بندی به این معناست که پس از معین کردن هزینه ها، آن هایی را اولویت بیشتری دارند شناسایی کنید و در ابتدا هزینه آن ها را کنار بگذارید.

برای مثال اگر برای خرید هفتگی لیستی تهیه می کنید، می توانید خریدهای با اولویت بیشتر را در ابتدای لیست قرار داده و اول آن ها را بخرید. یا برای هر کدام از فرزندانتان که احتیاج بیشتری به وسیله ای خاص دارند، ابتدا برای او خرید کنید و…

حرف آخر

در این مطلب روش هایی مفید برای مدیریت هزینه در خانواده معرفی کردیم. امیدواریم با استفاده از آن ها بتوانید به بهترین شکل ممکن هزینه های خانواده خود را مدیریت کنید. می توانید از مطلب روش های مدیریت هزینه در زندگی + اپلیکیشن های کاربردی هم برای اطلاعات بیشتر استفاده کنید.

نظر شما چیست؟ به نظر شما کدام یک از روش های بالا کارآمدتر خواهد بود؟ آیا پیشنهاد دیگری برای کنترل هزینه های خانواده دارید؟ لطفا پیشنهادات و نظرات خود را با ما و سایر همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.

منبع: مجله انگیزه

به "مدیریت هزینه در خانواده به کمک 12 روش کاربردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت هزینه در خانواده به کمک 12 روش کاربردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید