طرز تهیه آش دوغ سرعین اردبیل به روش اصیل

به گزارش همه جا طنز و خنده، آش دوغ سرعین یکی از غذاهای سنتی استان اردبیل که اتفاقا از جمله پرطرفدارترین هم محسوب می گردد آش دوغ آذری اصیل اردبیل است. طرز تهیه آش دوغ آذری ترکی اردبیل یا همان آش دوغ سرعین را در بخوانید. با سرویس همراه باشید.

طرز تهیه آش دوغ سرعین اردبیل به روش اصیل

طرز تهیه آش دوغ آذری اصیل اردبیل

مدت زمان آماده سازی آش دوغ: 30 دقیقه

مدت زمان پخت آش دوغ: 2 ساعت

مواد لازم تهیه آش دوغ سرعین (برای 12 نفر)

  • دوغ: 4 کیلوگرم ترجیحا تُرش
  • برنج: 1 لیوان فرانسوی دسته دار (بهتر است از برنج نیم دانه بهره ببرید در این صورت 1 و نیم لیوان تا 2 لیوان برنج مورد احتیاج است)
  • نخود: 1 لیوان فرانسوی دسته دار
  • لوبیا سفید: 1 لیوان فرانسوی دسته دار
  • سبزی پاک شده و ساطوری خرد شده: 500 گرم شامل تره و گشنیز و جعفری
  • سیر له شده: 8 حبه
  • گوشت چرخ نموده: 500 گرم
  • پیاز: 1 عدد میانه

مراحل طرز تهیه آش دوغ اردبیل

یکی از خوشمزه ترین و معروف ترین انواع آش دوغ متعلق به اردبیل است که طعم فوق العاده مجذوب نماینده و خوشمزه ای دارد. این آش هم در روزهای معمول سال طبخ می گردد و هم یک غذای کامل و لذیذ برای سحری و افطار در ماه رمضان است. در ادامه می توانید با مراحل درست کردن آش دوغ آذری اصیل و همه فوت و فن های طرز تهیه این غذای پرطرفدار آشنا شوید.

مرحله اول؛ خیساندن مواد آش

در اولین مرحله از طرز تهیه آش دوغ اصیل اردبیل باید از شب قبل حتما نخود و لوبیاها را خیس کنید و چند بار آب آن ها را عوض کنید. قبل از این که هر کاری بکنید باید به مدت 3 ساعت الی 4 نخود و لوبیاها را بپزید. نخود و لوبیا را بدون اضافه کردن نمک بپزید تا حسابی بپزند، نمک مدت زمان پخت حبوبات را به تاخیر می اندازد. برنج را هم به مدت یک ساعت خیس کنید.

مرحله دوم؛ آماده کردن مواد اولیه آش دوغ اردبیل

در این مرحله از طرز تهیه آش دوغ اردبیل باید نخود و لوبیا را در قابلمه بریزید تا بپزند. نخود و لوبیا باید خوب بپزند و سفت و نیم پز نباشند. در این فاصله سبزی ها را بشورید و بعد از این که آب شان گرفته شد ساطوری خرد کنید. پیاز را با رنده ریز رنده کنید و گوشت چرخنموده، نمک و کمی فلفل سیاه به آن اضافه کنید. سپس با گوشت کوفته قلقلی های ریز و کوچک (هر کدام به قاعده یک فندق کوچک) درست کنید.

مرحله سوم؛ اضافه کردن تخم مرغ به آش

در سومین مرحله از طرز تهیه آش دوغ آذری یک عدد تخم مرغ را با یک لیوان برنج خیس خورده مخلوط کنید. باید تخم مرغ و برنج را آنقدر با هم بزنید تا رنگ زرده تخم مرغ سفید گردد (تخم مرغ را به این علت به آش دوغ اضافه می کنیم که دوغ در حین پخت آش نبُرد).

مرحله چهارم؛ ترکیب کردن مواد آش دوغ اردبیل

در این مرحله از درست کردن آش دوغ اردبیل باید مخلوط برنج و تخم مرغ را به همراه حبه های سیر له شده با دوغ مخلوط کنید و روی شعله ملایم گاز بگذارید. اجازه دهید مواد داخل قابلمه به حالت جوش برسند و جوش ریز بزنند. وقتی برنج له شد و دان نبود زمان آن است که نخود و لوبیاهای پخته شده را به این مواد اضافه کنید.

کمی که گذشت سبزی ها را هم اضافه کنید چون نخود و لوبیا خوب پخته اند و احتیاج به زیاد پخته شدن ندارند. آش را مرتب هم بزنید و به میزان دلخواه نمک اضافه کنید.

مرحله پنجم؛ آماده شدن آش دوغ ترکی

آش دوغ اصیل اردبیل ادویه ای به جز نمک ندارد. در این فاصله کوفته ها را کمی سرخ کنید و دانه دانه به آش اضافه کنید. بعد از اضافه کردن کوفته ها یک ساعت روی شعله ملایم گاز به آش زمان بدهید تا حسابی جا بیفتد و به غلظت مناسب برسد. روی آش دوغ را با و در صورت تمایل تزیین کنید و با یا سنگک سرو کنید.

نکات مهم تهیه آش دوغ آذری اصیل اردبیل

*بعضی آش دوغ اردبیل را با ماست هم درست می نمایند که به خوشمزگی درست کردن آش با دوغ نیست.

*برای درست کردن آش دوغ سرعین اردبیل ترجیحا از دوغ محلی بهره ببرید.

*مازندرانی ها هم آش دوغ دارند اما در ترکیب آش دوغ مازندرانی یا همان آش دوغ شمالی عدس و لوبیا چیتی، رشته آشی و ماست هم استفاده می گردد.

*ترکیب سبزی آش دوغ اردبیل در شهرهای مختلف گاهی فرق دارد. در خود اردبیل گاهی ترکیب سبزی آش دوغ شامل تره، شوید و جعفری است. ترکیب سبزی آش دوغ تبریز شامل برگ سیر، گشنیز، تره و شوید است. شیرازی ها آش دوغ را با شوید و نعنا خشک درست می نمایند و باقلا هم به آن اضافه می نمایند و آش دوغ قزوینی از همان ترکیب سبزی درست می گردد.

*ترکیب سبزی آش دوغ کردستانی ها شامل تره، گشنیز و نعنا است.

*ترکیب سبزی آش دوغ بختیاری یا همان لری تره، گشنیز و شوید است.

سوالات متداول

ترکیب سبزی آش دوغ آذری چیست؟

ترکیب سبزی آش دوغ در شهرهای مختلف گاهی فرق دارد. در خود اردبیل گاهی ترکیب سبزی آش دوغ شامل تره، شوید و جعفری است. ترکیب سبزی آش دوغ تبریز شامل برگ سیر، گشنیز، تره و شوید است. شیرازی ها آش دوغ را با شوید و نعنا خشک درست می نمایند و باقلا هم به آن اضافه می نمایند و آش دوغ قزوینی از همان ترکیب سبزی آش رشته درست می گردد.

در طرز تهیه آش دوغ آذری از چه حبوباتی استفاده می گردد؟

برای تهیه آش دوغ آذری از نخود و لوبیا سفید استفاده می گردد.

منبع: افق کوروش

به "طرز تهیه آش دوغ سرعین اردبیل به روش اصیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آش دوغ سرعین اردبیل به روش اصیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید