ایده های صبحانه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2

به گزارش همه جا طنز و خنده، غلات صبحانه شیرین، انواع نان تهیه شده با آرد سفید همراه با پنیر، کره، خامه صبجانه، انواع مربا و عسل همه از غذاهای محبوب صبحانه هستند، اما نمی توانند گزینه های مناسبی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2 باشند. صبحانه یک وعده غذایی لازم است. تحقیقات نشان می دهد که افراد دیابتی که صبحانه می خورند، کمتر در طول روز پرخوری می نمایند. متأسفانه، بسیاری از گزینه های صبحانه حاوی کربوهیدرات و قندهای فرآوری شده هستند که می توانند منجر به افزایش قند خون شوند. انتخاب گزینه های سالم و مناسب صبحانه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می تواند از افزایش قند خون و احتمال بیماری های قلبی عروقی در این افراد جلوگیری کند.

ایده های صبحانه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2

علاوه بر این، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که می خواهند وزن خود را کنترل نمایند، ضروری است از مصرف غذاهای پر چرب و شیرین اجتناب نمایند. دیابت بعلاوه خطر فشار خون و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد، بنابراین فرد مبتلا به این بیماری باید مصرف غذاهای شور و چربی های ناسالم به ویژه چربی های حیوانی را به حداقل برساند. برترین وعده صبحگاهی شامل غذاهایی ست که سرشار از فیبر بوده و قند، کربوهیدرات و نمک کمی داشته باشند. در این مقاله از مجله همه جا طنز و خنده ، به معرفی ایده های صبحانه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 خواهیم پرداخت.

اسموتی

آبمیوه های پاکتی اغلب حاوی قند اضافی هستند که بدن به سرعت آن ها را جذب می نماید. بعضی از آن ها حاوی شیرین نماینده های مصنوعی هستند که طبق تحقیقات ممکن است باعث افزایش جهش قند خون گردد یا بر حساسیت به انسولین و باکتری های روده تأثیر بگذارند. یک اسموتی خانگی همان طعم آبمیوه را ارائه می دهد، در عین حال می تواند مواد مغذی فراهم کند که سلامت کلی را تقویت نموده و به مبارزه با گرسنگی یاری کند. در اینجا چند روش برای گنجاندن مواد مغذی مختلف در یک اسموتی را معرفی می کنیم:

فیبر

با اضافه کردن اسفناج، کلم پیچ، یا آووکادو، جو دوسر، دانه هایی مانند چیا یا کتان داخل اسموتی می توان محتوای فیبر اسموتی را افزایش داد. با ترکیب توت های یخ زده، موز، سیب یا هلو، شیرینی لازم به اسموتی اضافه می گردد.

مطالعات نشان می دهد فیبر، به ویژه فیبر موجود در غلات، می تواند به کاهش جذب گلوکز یاری نموده و به مدیریت موثر سطح قند خون یاری کند. فیبر بعلاوه می تواند سطح کلسترول را کنترل نموده و خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد.

چربی و پروتئین

افزودن میزانی پروتئین و چربی مفید باعث غنی تر شدن محتوای اسموتی شده و احساس سیری را برای مدت طولانی تری در فرد ایجاد می نماید. پروتئین بعلاوه می تواند هضم کربوهیدرات ها را کُند کند. منابع چربی مفید شامل آجیل، دانه ها و آووکادو است. برای پروتئین، افزودن یک دوم پیمانه ماست یونانی کم چرب می تواند بافتی خامه ای و غلیظی را ایجاد کند. در روش دیگر، فرد می تواند میزانی پودر پروتئین به ترکیب اسموتی اضافه نمایند.

خطرات اسموتی ها

به یاد داشته باشید که اگرچه اسموتی یک نوشیدنی است، اما تمام مواد مغذی و کالری یک وعده غذایی را تأمین می نماید. مهم است که از کربوهیدرات و کالری موجود در آن استفاده نموده و از خوردن یک وعده غذایی کامل در کنار آن خودداری کنید.

توت ها و میوه های دیگر پس از ریخته شدن داخل مخلوط کن میزانی از ارزش غذایی خود را از دست می دهند. هرگونه فرآوری باعث تجزیه فیبرها می گردد، هضم کربوهیدرات مواد غذایی برای بدن آسان تر شده و احتمال بالا رفتن قند خون افزایش می یابد.

اوت میل

بلغور جو دوسر غنی از فیبر است، به این معنی که می تواند جذب قند خون را کُند، هضم غذا را راحت و با گرسنگی مقابله کند. بنابراین، اوت میل می تواند یک گزینه مناسب برای وعده صبحانه باشد، اما نحوه تهیه و مواد افزوده شده به آن نیز اهمیت دارد. جو دوسر سرشار از کربوهیدرات است، اما کربوهیدرات موجود در یک پیمانه جو دوسر 234 گرمی پخته شده در آب شامل 4 گرم فیبر و فقط 1.08 گرم قند است.

از جمله مواد مغذی موجود در جو دوسر می توان به ویتامین های A و B و فولات اشاره نمود. استفاده از میوه یا دارچین تازه برای افزودن طعم به جای شکر، عسل یا شربت، جو دوسر را به گزینه ای سیر نماینده و کم قند تبدیل می نماید. گردو، بادام و سایر مغزها می توانند به عنوان منبع پروتئین و چربی های مفید امگا 3 برای یک صبحانه مغذی تر، به بافت و افزایش پروتئین اوت میل شما نیز یاری نمایند.

تخم مرغ

یک تخم مرغ آب پز حاوی حدود 186 میلی گرم کلسترول است. مطالعات اجرا شده مصرف کم کلسترول را با شیوع کمتری از بیماری های قلبی عروقی مرتبط دانسته اند. گرچه زرده تخم مرغ از کلسترول بیشتری نسبت به بعضی غذاهای دیگر برخوردار است، اما میزان چربی های اشباع شده آن کم است. علاوه بر این، تخم مرغ می تواند به جلوگیری از دیابت نیز یاری کند.

طبق مطالعه ای که در سال 2015 روی مردان بین 42 تا 60 سال انجام شد، کسانی که بیشتر تخم مرغ می خورند 38 درصد کمتر از کسانی که تعداد کمتری تخم مرغ مصرف می نمایند، با وجود کلسترول موجود در این ماده غذایی، به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند. یک مطالعه دیگر نشان داد افرادی که به مدت 12 هفته روزانه دو عدد تخم مرغ می خورند، در مقایسه با افرادی که در این دوره تخم مرغ مصرف نمی نمایند، کاهش قابل توجهی در چربی و شاخص توده بدن (BMI) داشتند.

ماست

ماست های شیرین و طعم دار می توانند سرشار از چربی و قند باشند، به این معنی که اغلب گزینه مناسبی برای افراد دیابتی نیستند، اما ماست شیرین نشده یک گزینه کاملا سالم برای صبحانه است. ماست دارای مواد مغذی مهمی همانند ویتامین A، ویتامین B و فولات است. برای افزودن طعم، بافت یا طعم شیرین، فرد می تواند ماست را با تمشک، زغال اخته یا توت های دیگر و بعلاوه دانه کدو تنبل یا آجیل میل کند. با افزودن این ترکیبات، صبحانه ای غنی از پروتئین ایجاد خواهید داشت که میزان کافی فیبر و بعضی از چربی های خوب را نیز به شما ارائه می دهد.

میوه

انواع میوه های کامل می توانند یک گزینه عالی برای صبحانه به خصوص با ماست، موسلی یا بلغور جو دوسر باشند.

نتیجه گیری

صبحانه برای افراد دیابتی مهم است. این فرد را قادر به احساس سیری می نماید و می تواند به ثابت نگه داشتن سطح گلوکز خون یاری کند. حساسیت به انسولین اغلب صبح ها بیشتر از عصر است، بنابراین، پیروی از یک برنامه غذایی که شامل صبحانه مناسب و کافی باشد و بتواند خوردن شام در اواخر شب را به حداقل برساند، ترجیح داده می گردد.

بسیاری از غذاهای معمولی صبحانه سرشار از قند، چربی و نمک بوده و اغلب فاقد فیبر و سایر مواد مغذی سالم هستند. فردی که مبتلا به دیابت است باید با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کند تا یک برنامه غذایی مناسب و متناسب با شرایط او در نظر گرفته گردد.

منبع: اسنپ مارکت

به "ایده های صبحانه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایده های صبحانه برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید