20 بازی برتر جنگ ستارگان

به گزارش همه جا طنز و خنده، دنیای جنگ ستارگان آنقدر بزرگ است که اگر به آن علاقه مند باشید، هیچ گاه منتظر محتوای نو نخواهید ماند. خوشبختانه جنگ ستارگان مجموعه ای است که در دنیای ویدیوگیم هم خوش درخشیده است و بازی های زیادی با درجه کیفی متغیر در بستر آن منتشر شده اند. خوشبختانه تعداد بازی های عالی در این بستر اینقدر زیاد هستند که شاید هیچ سری سینمایی دیگری از لحاظ تعداد بازی های لیسانس شده عالی نتواند با آن رقابت کند.

20 بازی برتر جنگ ستارگان

از فلسفه بافی های عمیق شوالیه های جمهوری قدیم (Knight of the Old Republic) گرفته تا پادریسینگ (Pod Racing) هیجان انگیز در اپیزود 1: مسابقه دهنده (Episode 1: Racer)، در این فهرست بهترین عناوین جنگ ستارگان را که برای کامپیوتر منتشر شده اند معرفی کرده ایم.

پس از انتشار جدای: محفل سقوط کرده (Jedi: Fallen Order) و بازخورد خوبی که کسب کرد، عشق بازی های جنگ ستارگان دوباره در دل گیمرها زنده شد، بنابراین اگر احیاناً تازهترین بازی بزرگ جنگ ستارگان را تجربه کرده اید، شاید بد نباشد سری به بازی هایی که در ادامه معرفی می شوند بزنید.

20. جنگ ستارگان: کماندوی جمهوری (Star Wars: Republic Commando)

سال انتشار: 2005

پلتفرم ها: کامپیوتر، ایکس باکس، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ

کماندوی جمهوری معادل رینبو سیکس (Rainbow Six) در جهانی جنگ ستارگان است و در زمان خود ثابت کرد هر محتوایی که از دل اپیزود 1 تا 3 بیرون می آید، لزوماً بچگانه نیست. در این بازی نقش یک سرباز کلون مخصوص عملیات ویژه را بازی می کنید که نامش RC-1138 است. در این بازی همراه با سه کماندوی دیگر ماموریت انجام می دهید و می توانید با اعلام دستورات آن ها را کنترل کنید. این بازی که از هیلو (Halo) و بازی چندنفره معروف تام کلنسی یعنی رینبو سیکس به یک اندازه تاثیر پذیرفته، با وجود برخوداری از عناصر تاکتیکی همچنان گیم پلی بدو و شلیک کن (Run and Gun) سریعی دارد. ای کاش بازی های بیشتری مثل کماندوی جمهوری در عین تاکتیکی بودن، تا این حد ساده و سرراست بودند.

یکی از ویژگی های برجسته این نام (که آنطور که شایسته است از آن تقدیر نشده) این است که در آن از جدای ها خبری نیست و در آن مبارزه های حماسی با مبارزات زمینی تر و واقع گرایانه تر جایگزین شده اند. بعضی از ریزه کاری های سرگرم کننده بازی مثل اسلحه هایی که می توان قطعات شان را جدا و جایگزین کرد، دشنه ای که روی مچ دست نصب شده و شیشه پاک کنی روی کلاه خود که خون دشمن را از جلوی چشم هایتان پاک می کند، باعث شده بازی هویت خاص خود را پیدا کند.

19. جنگ ستارگان: امپراتوری در جنگ (Star Wars: Empire At War)

سال انتشار: 2006

پلتفرم: کامپیوتر

در سری فیلم های جنگ ستارگان، تمرکز داستان روی کشمکش هایی است که در بستر روابط شخصی اتفاق می افتد: لوک و دارث ویدر، آناکین و پالپاتین، هان و لاندو. دلیل محبوبیت جنگ ستارگان این روابط شخصی و جایگاه آن ها در پس زمینه جنگی بزرگ و تمام عیار است. این جنگ بزرگ و تمام عیار زمینه ای عالی برای یک بازی استراتژی است. لوکاس آرتز هم متوجه این پتانسیل شده و چندین بازی استراتژی با موضوع جنگ ستارگان منتشر کرده است، ولی امپراتوری در جنگ به راحتی بهترین شان است.

این بازی که بین اپیزود سه و چهار واقع شده، روایت گر کشمکش رو به وخامت بین امپراتوری و ائتلاف شورشی است. در این بازی از طریق نقشه کمپین که حاوی تعداد زیادی سیاره است، می توانید سفارش پژوهش فناوری تازه بدهید و استحکامات دفاعی روی سیاره هایتان نصب کنید. از این لحاظ بازی المان های سبک استراتژی مقیاس بزرگ (Grand Strategy) هم دارد.

نبردهای بازی هم روی زمین اتفاق می افتد، هم در فضا و نیروهای هرکدام هم فرق دارد (سربازها و وسایل نقلیه روی زمین و کروزرها و جنگنده ها در فضا). حمله تاریخی شورشی ها به اولین ستاره مرگ (Death Star) هم نقطه اوج این نبردهاست. با توجه به این که بیشتر بازی های جنگ ستارگان اکشن سوم شخص هستند، این بازی تجربه ای متفاوت برای طرفداران فراهم می کند. با این حال، در کمال تاسف با این که پیشنهاد ساخت دنباله جنگ ستارگان به EA داده شده، این پیشنهادها هنوز به جایی نرسیده اند.

18. جنگ ستارگان شوالیه جدای: نیروهای تاریکی 2 (Star Wars Jedi Knight: Dark Forces 2)

سال انتشار: 1997

پلتفرم: کامپیوتر

در نیروهای تاریکی 2، کایل کاتران (Kyle Katran)، مزدور ائتلاف شورشی، برمی شود تا از سیثی که پدرش را کشت انتقام بگیرد. کایل کاتران یکی از بهترین شخصیت های جهان گسترده (Expanded Universe) است. در بازی اول سری او امپراتوری را رها کرد تا برای ائتلاف شورشی مبارزه کند. در این دنباله او یک تغییر بزرگ دیگر را تجربه می کند: از یک هفت تیرکش به یک جدای قدرتمند تبدیل می شود.

بله، با این که نیروهای تاریکی 2 بازی اکشن اول شخص است، ولی با توجه به این که شخصیت اصلی آن یک جدای است، در آن دوئل با شمشیرهای نوری و تعداد زیادی قابلیت نیرو هم وجود دارد. همچنین در این بازی سیستم جهت گیری اخلاقی گنجانده شده و در آن اعمالی که در قبال شخصیت های غیردشمن انجام می دهید، تعیین می کند که به سمت تاریکی متمایل می شوید یا به راستا واقعی جدای ها وفادار می مانید.

17. جنگ ستارگان: اسکادران یاغی (Star Wars: Rogue Squadron)

سال انتشار: 1998

پلتفرم ها: نینتندو 64، کامپیوتر

فضا محیطی سیاه و خالی است. اگر دنبال چشم انداز ها زیبا هستید، بهتر است سوار ایکس وینگ شوید و بر فراز سیاره های چشم نواز کهکشان پرواز کنید. اگر دنبال یک شبیه ساز جنگنده هوایی در جهانی جنگ ستارگان هستید، ولی دلتان می خواهد به جای فضای تاریک سری ایکس وینگ، در محیط زیبای سیارات مبارزه کنید، اسکادران یاغی برای شما ساخته شده است. البته شاید آزادی عمل شما در مقایسه با سری ایکس وینگ کمتر باشد، ولی اسکادران یاغی همچنان یک شبیه ساز پرواز قوی است.

گیم پلی بازی سریع و کنترل بازی دقیق است؛ می توانید به راحتی بالای هدف های زمینی مانور دهید، آتش بلستر را روی سرشان هوار کنید و درگیر تعقیب وگریزهای پرزدوخورد شوید. تنوع سفینه هایی که در اختیار دارید کم است، ولی ایکس وینگ، ای وینگ (A-Wing)، وای وینگ (Y-Wing)، وی وینگ (V-Wing) و شتاب گیر برفی (Snowspeeder) همه ویژگی های خاص خود را دارند و تکرار ماموریت ها با هرکدام از آن ها تجربه ای متفاوت فراهم می کند.

خبر خوب این که طرفداران بازی در حال بازسازی بازی با موتور آنریل انجین 4 هستند. اسکادران یاغی بازی ای است که گرافیک بهتر واقعاً تجربه آن را بهبود می بخشد، برای همین امیدواریم این بازسازی هرچه زودتر منتشر شود.

16. جنگ ستارگان: سایه های امپراتوری (Star Wars: Shadows of the Empire)

سال انتشار: 1996

پلتفرم ها: نینتندو 64، کامپیوتر

سایه های امپراتوری یک بازی اکشن سوم شخص استاندارد است که داستان آن بین وقایع اپیزود 5 و 6 اتفاق می افتد و به شما اجازه می دهد در بسکمک از لحظات باحال این دو فیلم (مثل نبرد هاث (Battle of Hoth) و روبرو شدن با بوبا فت) شرکت کنید. البته این بازی به هنگام انتشار به خاطر کنترل و دوربین ناجورش مورد انتقاد قرار گرفت و شدیداً نیازمند یک بازسازی مدرن است. همچنین انتقاد واردشده دیگر این بود که مرحله اول بازی (نبرد هاث) عالی از آب درآمده، ولی بقیه مراحل میانه هستند. با این حال، اگر طرفدار پر و پا قرص جنگ ستارگان هستید، سایه های امپراتوری همچنان قابل بازی است.

15. جنگ ستارگان: نیروی رهایافته 2 (Star Wars: The Force Unleashed 2)

سال انتشار: 2010

پلتفرم ها: پلی استیشن 3، ایکس باکس 360، کامپیوتر

نیروی رهایافته 1 بازی مفرح ولی پراشکالی بود و گیمرها انتظار داشتند دنباله بازی مسائل نسخه اول را رفع کند. متاسفانه این اتفاق نیفتاد و از خیلی لحاظ نیروی رهایافته 2 از بازی اول هم ضعیف تر است. خصوصاً به خاطر داستان احمقانه آن درباره کلون بودن و همچنین کمپین بسیار کوتاه آن که تمام کردن آن شاید سه ساعت زمان ببرد. ولی از لحاظ ظاهری نیروی رهایافته 2 بسیار زیباست و همچنین جر دادن استورم تروپرها با آذرخش نیرو و شمشیر نوری در دو دست همچنان آدم را ذوق زده می کند، با این که از هیچ لحاظ گیم پلی عمیق و تاکتیکی به حساب نمی آید. اگر جزو آن دسته از گیمرها هستید که یکی از بهانه هایتان برای بازی کردن برآورده شدن فانتزی قدرت به شکلی ساده و بدون زحمت است، از نیروی رهایافته 2 لذت خواهید برد.

فقط حیف که دنباله ای که برای بازی در نظر گرفته شده بود، هیچ وقت منتشر نخواهد شد.

14. جنگ ستارگان: نیروهای تاریکی (Star Wars: Dark Forces)

سال انتشار: 1995

پلتفرم ها: کامپیوتر، پلی استیشن وان، پی اس پی

در این بازی کایل کاتران، مدت ها پیش از این که شمشیر نوری به دست بگیرد، اولین ماجراجویی اش را پشت سر می گذارد. او یکی از مامورهای مخفی ائتلاف شورشی است و در طول ماموریت هایش توطئه ای درباره ارتش بزرگی که امپراتوری در حال تدارک دیدن است کشف می کند. ماموریت کاتران چیست؟ این که به هر مامور امپراتوری که سر راهش می بیند شلیک کنید. این روزها این بازی از لحاظ ظاهری کهنه به نظر می رسد، ولی در سال 1995 راهی تازه برای تجربه جهانی جنگ ستارگان بود.

طراحی مراحل بازی برای زمان انتشارش عالی بودند. برخلاف شوترهای خطی امروزی، مراحل بازی به شما اجازه اکتشاف می دهند. البته جای تعجب ندارد، چون که بازی یک کلون دوم (Doom Clone) تمام عیار است و بنابراین طبیعی ست که ساختار مراحل آن هم به مراحل بازتر دوم شباهت داشته باشند.

خوشخبتانه خبرهایی مبنی بر بازسازی بازی در موتور آنریل انجین به گوش می رسد. بنابراین اگر نمی توانید گرافیک قدیمی بازی را تحمل کنید، بهتر است منتظر این بازسازی بمانید.

13. جنگ ستارگان: جمهوری قدیم (Star Wars: The Old Republic)

سال انتشار: 2011

پلتفرم: کامپیوتر

جنگ ستارگان: جمهوری قدیم همیشه از مشکل هویتی رنج می برده است. نیمی از آن سعی دارد دنباله ای برای بازی های تک نفره کوتور 1 و 2 باشد، دنباله ای که برای هر کلاس داستانی مجزا در نظر گرفته و در بستر آن می توانید در نقش یک مامور امپراتوری چیس (Chiss) یا جنگجوی سیث کهکشان جنگ ستارگان را اکتشاف کنید. نیمه دیگر سعی دارد یکی از بهترین ممورپج های (MMORPG) موجود باشد و در این زمینه به پیروزیت می رسد، ولی به نام یک بازی ممورپج بسیار استاندارد است.

خطوط روایی کلاس محور بازی به تنهایی بهانه ای کافی برای تجربه بازی هستند. این خطوط روایی بلندپروازانه اند و از لحاظ مقیاس بزرگ و حماسی بودن به روح جنگ ستارگان وفادار هستند. پنجمین بسته الحاقی بازی، شوالیه های امپراتوری سقوط کرده (Knights of the Fallen Empire)، عملاً یک بازی تک نفره است که در یک MMO حبس شده است. این بازی عالی است و از خیلی لحاظ یادآور کوتور 2. با این که این بازی یک ممورپج است و این موضوع شاید بسکمک از طرفداران کوتورهای کلاسیک را پس بزند، ولی در حال حاضر نزدیک ترین نامی است که به دنباله کوتور داریم و اگر به سبک ممورپچ علاقه مند هستید، این موضوع حتی یک نقطه ضعف به حساب نمی آید.

12. جنگ ستارگان اپیزود 1: مسابقه دهنده (Star Wars Episode 1: Racer)

سال انتشار: 1999

پلتفرم ها: نینتندو 64، سگا دریم کست، کامپیوتر، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، نینتندو سوییچ

در بین فیلم های جنگ ستارگان اپیزود 1 انتقاد زیادی دریافت کرد، ولی تقریباً همه موافق اند که بخش پادریسینگ (یا کپسول رانی) در فیلم برای زمان خودش بسیار چشم نواز بود و برای اولین بار ما را با جهانی ورزش در کهکشان دوردست آشنا کرد. در اپیزود 1: مسابقه دهنده این صحنه از فیلم به یک بازی کامل تبدیل شده: در این بازی بازیکنان در نقش مسابقه دهنده های کپسول ران معروف در سیاره های مختلف با بقیه مسابقه می دهند. هر پیست مسابقه کننده فرهنگ و جهانسازی مخصوص سیاره ای است که در آن واقع شده؛ مثل پیست معدن اسپایس در مون گازا (Mon Gazza) که دور تشکیلات استخراج اسپایس بزرگی امتداد یافته است.

با پولی که از برنده شدن به دست می آورید، می توانید کپسول مسابقه ای تان را ارتقا دهید یا درویدهای پیست استخدام کنید تا تعمیر کپسول تان وسط مسابقه سریع تر و موثرتر انجام شود. با پیشروی در بازی، مسابقه دهنده های بیشتری باز می شوند و پاداش نهایی سبولبا (Sebulba) و کپسول معروفش است که به شعله افکن مجهز است. به لطف افکت های صوتی لیسانس شده از فیلم ها، بازی از لحاظ صوتی بسیار قوی از آب درآمده و با این که شاید از لحاظ گرافیکی، در مقایسه با استانداردهای روز زشت به نظر برسد، ولی گیم پلی مسابقه ای آن آنقدر قوی است که زشتی ظاهری اش را جبران کند. اپیزود 1 مسابقه دهنده یکی از بهترین محصولاتی است که از دل اپیزود 1 درآمده است.

11. جنگ ستارگان: اسکادران ها (Star Wars: Squadrons)

سال انتشار: 2020

پلتفرم ها: پلی استیشن 4، کامپیوتر، ایکس باکس وان، واقعیت مجازی

اسکادران ها هم نوستالژی سری ایکس وینگ و جنگنده تای را برای طرفداران قدیمی زنده می کند، هم به طور مستقل یک شبیه ساز پرواز عامه پسندانه خوب از آب درآمده است. این بازی از لحاظ ظاهری و صوتی تجلیل خاطری وفادارانه از نمادین ترین سفینه ها/جنگنده ها/فضاپیماهای جنگ ستارگان است و در عین حال به قدری عمق دارد که نبردهای فضایی با مقیاس بزرگ را هیجان انگیز جلوه دهد.

این بازی یک کمپین تک نفره قابل قبول دارد و بازی کردن آن راه خوبی برای افزایش مهارت تان است، چون برای بخش چندنفره بازی مسلماً به مهارت بالا نیاز خواهید داشت. با این که EA فعلاً برنامه ای ندارد تا محتوای بعد از انتشار (اعم از نقشه، حالت بازی یا سفینه) به بازی اضافه کند، تجربه اصلی همچنان ارزش وقت تان را دارد.

10. جنگ ستارگان شوالیه جدای - آکادمی جدای (Star Wars Jedi Knight - Jedi Academy)

سال انتشار: 2003

پلتفرم ها: کامپیوتر، ایکس باکس، پلی استیشن 4، نینتندو سوییچ

آکادمی جدای آخرین بازی مجموعه شوالیه جدای با موضوع شخصیت کایل کاتران است، هرچند در این بازی شخصیت اصلی دیگر کایل کاتران نیست و دانش آموزی تازه است که می خواهد راه ورسم استفاده از نیرو را از لوک اسکای واکر یاد بگیرد. این دانش آموز شخصیت از پیش تثبیت شده ای نیست و خودتان می توانید او را بسازید و جنسیتش را تعیین کنید. همچنین در بازی می توانید شمشیر نوری خود را بسازید و آن را شخصی سازی کنید. مثل نام قبلی سری، در این بازی می توانید با انتخاب های خود به سمت تاریک یا روشن نیرو گرایش پیدا کنید. همچنین شیوه پیش روی در مراحل هم از پیش تعیین شده نیست و می توانید خودتان ترتیب شان را انتخاب کنید.

آکادمی جدای پایانی عالی برای یک مجموعه عالی در جهانی جنگ ستارگان است. اگر طرفدار جنگ ستارگان هستید، به خودتان مدیونید که سری شوالیه جدای را با وجود قدیمی بودن، از اول تا آخر بازی کنید.

9. جنگ ستارگان: ایکس وینگ در برابر جنگنده تای (Star Wars: X-Wing Vs TIE Fighter)

سال انتشار: 1997

پلتفرم: کامپیوتر

سری ایکس وینگ یکی از عناوین محبوب پی سی گیمرهاست و برای این موضوع دلایل زیادی وجود دارد. نه تنها بازی های این سری حس نبردهای بین کهکشانی هیجان انگیز سری را به شکلی وفادارانه و موثر انتقال می دهند، بلکه می توان به این بازی ها به چشم شبیه سازی نسبتاً پیچیده نگاه کرد که برای پیشروی در آن ها باید ریزه کاری ّهای کنترل یک سفینه فضایی خیالی را در ورطه سیاه و بی انتهای فضا یاد بگیرید.

ایکس وینگ در برابر جنگنده تای سومین نام مجموعه است و حالا که به گذشته نگاه می کنیم، به این نتیجه می رسیم که این بازی سال ها از زمان خودش جلوتر بود، خصوصاً وقتی آن را با اولین بازی مجموعه یعنی جنگ ستارگان: ایکس وینگ (Star Wars: X-Wing) مقایسه می کنیم که در سال 1993 منتشر شد و از آزمون زمان سربلند بیرون نیامده است.

ایکس وینگ در برابر جنگنده تای یک بازی تماماً چندنفره است که حالت های بازی رقابتی تیمی دارد که در آن ها هر بازیکن نقش مشخصی در تیمش دارد. بسته الحاقی موازنه قدرت (Balance of Power) یک کمپین داستانی به بازی اضافه نمود که تا هشت بازیکن می توانند آن را به صورت کوآپ بازی کنند. مکاهمم های چندنفره بازی انگار متعلق به یک بازی شوتر از اواخر دهه 2000 هستند، ولی ایکس وینگ در برابر جنگنده تای در سال 1997 منتشر شد و از این لحاظ یکی از پیشروترین بازی های جنگ ستارگان است.

8. جنگ ستارگان: جنگنده تای (Star Wars: TIE Fighter)

سال انتشار: 1994

پلتفرم: کامپیوتر

اگر ترجیح می دهید تنهایی به آسمان ها بروید، جنگنده تای بازی مخصوص شماست. داستان بازی عموماً به نام یکی از بهترین داستان هایی که در بستر جنگ ستارگان تعریف شده شناخته می شود و این موضوع تا حد زیادی مدیون نگرش نویسندگان بازی به امپراتوری است. در این بازی به جای این که نیروهای امپراتوری به شکل شرورهای کارتونی به تصویر کشیده شوند، به شکل افراد وظیفه شناسی به تصویر کشیده می شوند که از ته دل معتقدند که دارند با ارتش تروریست ها می جنگند و با وجود این که نقش خلبان یک جنگنده تای را بازی می کنید، هیچ وقت احساس نمی کنید آدم بده ی قصه هستید، بلکه احساس می کنید چرخ دنده ای مهم در ماشینی بزرگ هستید که وظیفه اش سرکوب اغتشاش تهدیدآمیزی است که پیش آمده.

جنگنده تای در کنار داستان عالی اش به شما اجازه می دهد یکی از بهترین سفینه های طراحی شده در جهانی علمی تخیلی را کنترل کنید. کنترل کردن جنگنده تای همان قدر که انتظار دارید باحال است. همچنین در این بازی می توانید در کنار دارث ویدر پرواز کنید و این مسلماً یکی از پنج فانتزی برتر طرفداران جنگ ستارگان است.

7. جنگ ستارگان: نیروی رهایافته (Star Wars: Force Unleashed)

سال انتشار: 2008

پلتفرم ها: پلی استیشن 3، ایکس باکس 360، کامپیوتر

با این که نیروی رهایافته یک بازی پراشکال است، ولی شاید هیچ بازی دیگری به اندازه آن در انتقال حس قدرتی که نیرو به آدم می دهد پیروز نبوده باشد. شخصیت اصلی بازی استارکیلر (Starkiller)، شاگرد مخفی دارث ویدر، در بازی به طور فوق العاده ای قوی است (و راستش این درجه از قوی بودنش، طوری که حتی بتواند دارث ویدر را به چالش بکشد، با منطق جهانی جنگ ستارگان جور نیست). با این حال استفاده از شمشیر نوری و قدرت های نیرو (مثل آذرخش نیرو یا Force Lightning یا نابود کردن یک ستاره نابودکن (Star Destroyer) با نیرو) لذت لحظه ای بالایی فراهم می کند.

نیروی رهایافته زمانی جزو محتوای اصلی (Canon) جنگ ستارگان بود و خود جورج لوکاس هم به ساخت آن رضایت داده بود، ولی وقتی دیزنی جنگ ستارگان را خرید، داستان بازی از کنن خارج شد.

6. جنگ ستارگان جدای: محفل سقوط کرده (Star Wars Jedi: Fallen Order)

سال انتشار: 2019

پلتفرم ها: پلی استیشن 4، کامپیوتر، ایکس باکس وان

محفل سقوط کرده اندکی پس از وقایع اپیزود 3 (انتقام سیث) اتفاق می افتد و به همان اندازه دویدن روی دیوار، معلق زدن در هوا و مبارزات پرآب وتاب در آن گنجانده شده که از سازندگان بازی تایتان فال (Titanfall) انتظار دارید. قابلیت های نیرو نقش پررنگی در بازی دارند و برای پیشروی در محیط های بازی و حل کردن پازل ها بهشان نیاز دارید. بعضی از قدرت ها هم به شما اجازه می دهند زمان را متوقف کنید و استورم تروپرها را مثل عروسک خیمه شب بازی کنترل کنید. این بازی فقط بخش تک نفره دارد و تمرکز آن روی داستان تعریف کردن است. شخصیت اصلی آن یک جدای کارآموز به نام کل کستیس (Cal Kestis) است، یکی از بازمانده های فرمان 66.

دلیل پیروزیت محفل سقوط کرده این است که از همه عواملی که کمک کرده اند جنگ ستارگان به نامی بزرگ تبدیل شود استفاده می کند: در این بازی می توانید کهکشانی را که پر از گونه های حیاتی متنوع است اکتشاف کنید و در این راستا تمام ابزاری که یک پاداوان در محفل جدای دارد در اختیار دارید و همه وظایفی که یک پاداوان در محفل جدای دارد روی دوش تان است؛ مهم نیست آن محفل در حال حاضر در چه وضعی واقع شده است. به همه موارد بالا موسیقی عالی و یک همراه ربات بامزه را اضافه کنید و حاصل کار یکی از بهترین بازی های جنگ ستارگان روی کامپیوتر است، حداقل طی سال های اخیر.

5. جنگ ستارگان شوالیه های جمهوری قدیم 2: اربابان سیث (Star Wars Knights of the Old Republic 2: The Sith Lords)

سال انتشار: 2004

پلتفرم ها: کامپیوتر، ایکس باکس، موبایل

شوالیه های جمهوری قدیم 1 (یا به اختصار کوتور 1)، با وجود تمام پیچ وخم های داستانی اش، روایت گر داستانی نسبتاً استاندارد بود. دنباله بازی، که به جای بایوویر (Bioware) آبسیدین (Obsidian) آن را ساخته، بلندپروازانه تر است. این بازی از تمام ویژگی ّهایی که انتظار دارید یک بازی جنگ ستارگان روی کامپیوتر داشته باشد برخوردار است: شمشیر نوری، نیرو، دوگانگی سمت تاریک و سمت روشن، سیاره های بیگانه منحصربفرد، ووکی ها و… ولی همه این عناصر در خط روایی ای به مراتب تاریک تر و فلسفی تر از آن چیزی که از جنگ ستارگان انتظار دارید، جمع آوری شده اند.

با این که این بازی به شما اجازه می دهد به سمت تاریک یا روشن نیرو گرایش پیدا کنید، ولی هدف اصلی آن اکتشاف ناحیه خاکستری بین این دو سمت است. با این حال فکر نکنید با یک بازی کاملاُ فلسفی طرف هستید؛ این بازی عناصر هیجان انگیز مثل دوئل با شمشیرهای نوری و به عضویت درآوردن هم گروهی های تازه (که می توانید فاسدشان کنید) هم دارد.

4. جنگ ستارگان شوالیه جدای 2: جدای تبعیدی (Star Wars Jedi Knight 2: Jedi Outcast)

سال انتشار: 2002

پلتفرم ها: کامپیوتر، گیم کیوب، ایکس باکس، پلی استیشن 4، نینتندو سوییچ

در جدای تبعیدی کایل کاتران بار دیگر در بهترین تجربه جنگ ستارگان به جهانی ویدئوگیم برگشته است. در این بازی هم مثل بازی های پیشین مجموعه کایل دوباره باید از یک مزدور به یک جدای تبدیل شود، چون نزدیک بود به سمت تاریک نیرو سقوط کند و به خاطر همین مجبور شد رابطه اش را با نیرو قطع کند. این بازی با موتور کوئیک 3 (Quake 3) ساخته شده و برای همین جای تعجب ندارد که بخش تیراندازی آن قوی از آب درآمده، ولی چیزی که باعث شده بازی به یک شاهکار تبدیل شود، بخش مبارزه با شمشیر نوری است.

در این بازی می توانید حالت مبارزه را بین سبک، میانه و سنگین تغییر دهید. این سیستم باعث شده مبارزه با شمشیر نوری عمقی پیدا کند که تا به امروز مشاهده نشده بود و تا به امروز هم بازی ای پیروز نشده عملکردی بهتر در این زمینه نشان دهد، هرچند که مبارزه با شمشیر نوری در محفل سقوط کرده رقیبی نزدیک است. دوئل های بازی بسیار پرهیجان هستند و به اندازه بهترین دوئل های فیلم ها، حس شگفتی در بازیکن ایجاد می کنند. حالا اگر کد تقلب saberrealisticcombat را وارد کنید قضیه جالب تر می شود. چون با هر ضربه شمشیر نوری، دست و پا و کله دشمنان قطع می شود. حتی اگر شمشیر به دست از کنار آدم ها رد شوید، شمشیر نوری در صورت برخورد به بدنشان، اعضایشان را قطع می کند.

در بازی به قابلیت های نیرو هم مجهز هستید و این قابلیت ها همان قدر که به نظر می رسند قدرتمند هستند و همچنین راستا پیشرفتی برای بازی تدارک شده که با دنبال کردن آن، به مهارت بیشتری در استفاده از قابلیت هایتان دست پیدا می کنید. همه این عناصر در کنار هم باعث شده شوالیه جدای 2 به راحتی بهترین شبیه ساز جدای به حساب بیاید.

3. لگو استار وارز: ساگای کامل (Lego Star Wars: The Complete Saga)

سال انتشار: 2007

پلتفرم ها: پلی استیشن 3، ایکس باکس 360، کامپیوتر، نینتندو دی اس، موبایل

لگو استار وارز اولین بازی لگوی لیسانس شده ای بود که شرکت Travelers Tales ساخت و پس از کسب پیروزیتش، یک عالمه بازی لگوی دیگر بر اساس فرنچایزهای محبوب مثل ارباب حلقه ها، ایندیانا جونز، هری پاتر، انتقام جویان و… ساخته شد. ساگای کامل حوادث اپیزود 1 تا 6 سری فیلم های جنگ ستارگان را پوشش می دهد و تمام ماجراجویی های مهم شخصیت ها را در قالب بلوک های لگو بازسازی می کند. فقط یادتان نرود در راستا شکست دادن امپراتوری، همه بلوک های سر راه تان را بشکنید!

این بازی پازل های ساده و طنزی بچگانه دارد، بنابراین در حال ایدئال بهتر است آن را با اعضای کوچک تر خانواده به صورت کوآپ بازی کنید. به لطف سیستم شخصیت سازی بازی، می توانید بوبا فت (Bobba Fett) را به یک ارباب سیث تبدیل کنید.

اگر طرفدار لگو استار وارز هستید، یک خبر خوب برایتان داریم: به زودی قرار است یک بازی تازه در سری با نام LEGO Star Wars: The Skywalker Saga منتشر شود که حوادث کل نه فیلم اصلی را پوشش می دهد و کهکشانی جهان باز در اختیارتان قرار می دهد که در آن سیستم برخوردهای تصادفی (Random Encounters) وجود دارد و طنز مجموعه هم به قوت خود باقی ست. این نام تازه به عوان یک بازی لگو بزرگ و بلندپروازانه به نظر می رسد.

2. جنگ ستارگان: خط مقدم 2 (Star Wars: Battlefront 2)

سال انتشار: 2005

پلتفرم ها: کامپیوتر، پلی استیشن 2، ایکس باکس

خط مقدم 2 به نام بهترین تجربه اکشن اول شخص چند نفره در جهانی جنگ ستارگان شناخته می شود و جادوی لوکاس فیلم از سر و روی آن می بارد. این بازی یک سری از نمادین ترین نبردهای جهانی جنگ ستارگان را به تصویر می کشد و از لحاظ زمانی هم نسل های مختلفی را پوشش می دهد: از دوران جنگ کلون ها تا جنگ داخلی کهکشانی. در بازی چهار کلاس وجود دارند که هرکدام نقش متفاوتی در مبارزه ایفا می کنند و به لطف تنوع وسایل نقلیه، می توانید مطمئن باشید که راه های متفاوتی برای نابود کردن دشمن وجود خواهد داشت.

خط مقدم 1 یک بازی جنگی تمام عیار بود که تمرکز آن بیشتر روی مبارزات خط مقدم بین سربازها بود، ولی در خط مقدم 2 جدای ها و سربازهای افسانه ای دیگر به میدان اضافه شدند. طی یک تصمیم هوشمندانه، برای این که همه بازیکن ها از همان اول با شمشیر نوری به جان هم نیفتند، جدای ها موقعی باز می شوند که هر تیم به سطح مشخصی از امتیاز دست پیدا کند. این موضوع باعث شده حضور آن ها در زمین مبارزه خاص به نظر برسد، البته به شرط این که بازیکنی که کنترلشان می کند، طرز کار با شمشیر نوری را بلد باشد.

متاسفانه با وجود این که استودیوی دایس (DICE) دو بازسازی مدرن از سری را انجام داده، ما نسخه سال 2005 را برای این فهرست انتخاب کردیم، چون سرورهای خط مقدم 1 تازه اکنون تقریباً متروکه شده اند و سیاست های طمع کارانه EA در زمینه گنجاندن لوت باکس پولی در خط مقدم 2 تازه باعث شد این بازی به هنگام لانچ بسیار بدنام شود. البته از آن موقع تا به امروز این سیاست ها خفیف تر شده اند، برای همین اگر می خواهید سراغ عناوین مدرن خط مقدم بروید، الان موقع مناسبی است تا خط مقدم 2 را بازی کنید.

1. جنگ ستارگان: شوالیه های جمهوری قدیم (Star Wars: Knights of the Old Republic)

سال انتشار: 2003

پلتفرم ها: کامپیوتر، ایکس باکس، موبایل

در جوامع طرفداری جنگ ستارگان، پیش درآمد (Prequel) واژه ای جنجالی است، ولی وقتی درباره پیش درآمد برای پیش درآمد جهانی جنگ ستارگان صحبت می کنیم، حساسیت ها از بین می فرایند، چون معنی اش این است که داریم درباره شوالیه های جمهوری قدیم، یا کوتور، ساخته بایوویر صحبت می کنیم، بازی ای که 4000 سال قبل از ظهور امپراتوری اتفاق می افتد. این بازی که بر اساس سیستم تاس بیست وجهی (D20 Ruleset) طراحی شده، عملاً یک بازی سیاه چاله ها و اژدهایان (D&D) است که در جهانی جنگ ستارگان واقع شده و همان قدر که انتظار دارید، عالی از آب درآمده است.

این بازی یک جهانی غنی را به تصویر می کشد که بسکمک از عناصری که در فیلم های اصلی اشاره ای ریز به آن ها شد در آن حضور مفصلی دارند (مثل مندلورین ها، اجداد بوبا فت که در این بازی حضور پررنگی دارند). این بازی در دوران اوج قدرت و رونق جمهوری اتفاق می افتد و درباره تهدید از جانب یک جنگجوی سیث به نام دارث مالک (Darth Malak)، شاگرد دارث رون (Darth Revan) است. دارث رون یک قدرت مرموز و ناشناس است که به نوعی می توان آن را تریکبی از ویدر، سارون و ولدمورت توصیف کرد!

در بازی هدف نهایی شما شکست دادن دارث مالک است و در این راستا، به تیمی از جدای ها، قاچاق چی ها، خلبان ها و مزدورها ملحق می شوید و سفینه خود به نام ایبون هاک (Ebon Hawk) را کنترل می کنید که تجلیل خاطر واضحی از میلنیوم فالکون (Millennium Falcon) هان سولو است.

کوتور به نام یکی از بهترین نقش آفرینی ها برای کامپیوتر شناخته می شود و برای این موضوع دلایل زیادی وجود دارد. از این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شخصیت های عالی
  • استفاده صحیح از لیسانس جنگ ستارگان و افکت های صوتی و موسیقی مجموعه
  • مبارزه استراتژیک گروه محور قوی
  • گرافیک چشم نواز برای زمان انتشار بازی

با این حال، اگر از کسی که کوتور را بازی کرده، بپرسید که قوی ترین جنبه بازی چیست، به یکی از لحظات خاص داستان اشاره می کند. با این که این همه سال از انتشار بازی گذشته، ولی نمی خواهم درباره ش حرف بزنم، چون نمی خواهم یکی از بهترین غافلگیری های جهانی ویدئوگیم را برای کسانی که بازی را هنوز بازی نکرده اند خراب کنم. ولی اگر کوتور را بازی کرده باشید، خودتان می دانید که داستان و دیالوگ های این بازی از بیشتر فیلم نامه هایی که جورج لوکاس نوشته بهتر است.

منابع: pcgamesn و Den of Geek

منبع: دیجیکالا مگ

به "20 بازی برتر جنگ ستارگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 بازی برتر جنگ ستارگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید