180 میلیون مترمکعب آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه منتقل می شود

به گزارش همه جا طنز و خنده، فرهاد سرخوش روز چهارشنبه در حاشیه بازدید رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و دبیر کارگروه ستاد احیای دریاچه ارومیه از گدارچای نقده و و مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه در رشکان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: با بهره گیری از آب این سد سالانه می توان در هر مرحله 90 میلیون مترمکعب به دریاچه وارد کرد.

180 میلیون مترمکعب آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه منتقل می شود

وی ادامه داد: مقرر شده سالانه حداقل 2 بار آب از این سد به دریاچه رهاسازی شود که 180 میلیون مترمکعب خواهد بود.

مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه بخشی از تونل اصلی کانی سیب توسط کانال 11 کیلومتری بتنی روباز به گدار چای و ازآنجا به دریاچه ارومیه متصل می شود، بیان نمود: برای اینکه این آب از گدار چای به دریاچه هدایت شود، 34 کیلومتر به عرض 40 متر لایروبی اجرا شده است.

سرخوش افزود: دبی آبی که این رودخانه عبور می دهد، 270 متر مکعب برثانیه بوده و سیلاب های 50 ساله نیز در این زمینه مورد نظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تونل کانی سیب قابل تنظیم است، افزود: سیلاب ها حجیم هم باشد در این محدوده قابل کنترل خواهد بود و در فصل اردیبهشت که فصل بارشها و آب شدن برف هاست، می توان آب انتقالی به تونل را قطع کرد.

وی افزود: گدار چای قبل از لایروبی از بین رفته بود و فقط قابلیت انتقال 10 متر مکعب آب را در ثانیه داشت ولی هم اکنون تمام راستاهای انحرافی حذف شده و راستا انتقال آب مستقیم است.

عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای بازدید از فرایند طرح های در حال اجرا و مصوب ستاد احیای نگین آبی آذربایجان از روز سه شنبه به شهرستان های ارومیه و پیرانشهر سفر کرده است.

کلانتری در روز دوم بازدید خود از محیط بانی رشکان ارومیه، گدار چای نقده، مجتمع راکد تفریحی و توریستی چی چست ارومیه در جاده چی چست، پل شهید کلانتری، تپه ماسه های بادی منطقه جبل ارومیه و بادشکن های آن بازدید می کند.

سد سیلوه در اردیبهشت سال 1396 بهره برداری و آبگیری آن آغاز شده و طبق نقشه راه احیای دریاچه ارومیه، پس از بهره برداری کامل سایر اجزای سیستم انتقال آن در سال جاری، سالانه حداقل 95 میلیون مترمکعب آب برای احیای دریاچه ارومیه تأمین خواهد کرد.

سد سیلوه در 10 کیلومتری جاده پیرانشهر به نقده واقع شده و این سد به منظور احیای دریاچه ارومیه، آبیاری زمین های کشاورزی منطقه و تامین آب شرب شهر پیرانشهر احداث شده است.

رهاسازی آب پشت این سد به سمت دریاچه ارومیه از سال گذشته آغاز شد و در سال جاری نیز بخش تامین آب کشاورزی آن به بهره برداری می رسد.

پیرانشهر در جنوب آذربایجان غربی قرار گرفته است و با میانگین بارش سالانه 700 میلی متر، دومین شهر پربارش استان پس از سردشت است.

منبع: خبرگزاری آریا

به "180 میلیون مترمکعب آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه منتقل می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "180 میلیون مترمکعب آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه منتقل می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید