سازه های شگفت انگیز مردم آسیا

به گزارش همه جا طنز و خنده، معرفی سه سازه عجیب در آسیا

آسیا قاره جذابی است و هر گوشه آن از طبیعت و تاریخ و فرهنگی منحصر به فرد بهره می برد و همین بسیاری از کشورهای این قاره ها به جاذبه های گردشگری تبدیل نموده است، اما نکته دیگری که اغلب اشاره به آن فراموش می گردد سازه های عجیبی است که به دست بشر ساخته شده. خبرنگاران در اینجا نگاهی دارد به سه سازی شگفت انگیز در قاره آسیا:

سازه های شگفت انگیز مردم آسیا

برج خلیفه، امارات متحده عربی

درباره این بنا، همه چیز مرتبط با ابعاد بزرگ آن است. این بنا که مرتفع ترین سازه دنیا محسوب می گردد را نمی توان بنایی بزرگ و بزرگ دانست. بلکه برج خلیفه چیزی فراتر از این عبارات است است. این برج در راستای ساخت تاسیسات و ابنیه خاص و ویژه در محدود خلیج فارس مانند جزایر مصنوعی نخل، تاسیس نخستین هتل 7 ستاره دنیا و … احداث شده است. این برج تنها با هدف شکستن رکوردهای قبلی ساخته نشد بلکه این رکورد را فرسنگ ها جابه جا نموده است. برج چمپیون تایوان (Taiwans former champion tower) یا (Taipei 101) دارای ارتفاع 509 متر است در حالی که برج خلیفه دبی 300 متر از ان بلندتر است! این ارتفاع به حدی زیاد است که دمای هوا در بالای برج به نسبت سطح زمین 6 درجه خنک تر است. برای تماشای منظره ها زیبای برج خلیفه می توانید یک اتاق در هتل آرمانی (Armani Hotel) اجاره کنید که در 37 طبقه پاوینی این برج تاسیس شده است.

دیوار بزرگ چین

از چنگیزخان مغول روایت است که استحکام دیوارها به شهامت سربازان مدافع آن بستگی دارد. این جمله صحیح است اما اگر دیوار شما واقعا بزرگ و بزرگ باشد، به سربازان یاری زیادی خواهد شد. دیوار چین در قرن سوم میلادی و به وسیله امپراتوران سلسله چین (Qin) ساخته شد. این پادشاهان هزاران کارگر را وادار به ساخت دیواری کردند که تخمین زده می گردد در آن بیش از 180 میلیون متر مکعب سنگ و گل به کار رفته است. در ادامه و در زمان سلسله مینگ (Ming) در قرون 14 تا 17 میلادی، بخش های مختلف این دیوار به یکدیگر پیوند داده شده و 60 میلیون متر مکعب سنگ و آجر در این عملیات به کار رفت. در مجموع ساخت بخش های مختلف این دیوار حدود 2 هزار سال به طول انجامیده و برای تکمیل آن هزاران نفر جان باخته و در نهایت دیواری به طول 8 هزار 851 کیلومتر ساخته شد. البته شایعه دیده شدن آن از کره ماه، دروغ بوده اما تماشا این دیوار هر بیننده ای را به شگفتی وا می دارد. بخش های دیوار چین در نزدیکی شهر پکن بسیار شلوغ و پر از دست فروش است. برای تماشا بهتر این بنا بهتر است به سمت منطقه ها (Sīmǎtái) و (Jīnshānlǐng) بروید که گردشگران کمتری در آن حضور دارند.

مسجد ایا صوفیا، استانبول، ترکیه

در نام این مسجد واژه صوفیا به کار رفته است اما اشتباه نکنید این واژه اشاره ای به یکی از قدیسین مسیحیت نداشته و از ریشه سوفوس (sophos) یونانی به معنای خرد است. این نام کاملا برازنده بنای فوق است، زیرا این مجموعه شگفت انگیز و زیبا به وسیله امپراتور بیزانس ژوستینین (Justinian) در سال 537 میلادی ساخته شده و معمار آن با زبردستی و زیرکی؛ بنای گنبد بزرگ 30 متری آن را روی بنایی بزرگ و به یاری ستون هایی معلق و مخفی ایجاد نموده است. این مسجد در سال 1453 میلادی و در پی حمله ارتش عثمانی به مسجد تبدیل شده و امروزه یک بنای غیر مذهبی محسوب می گردد. اما وقتی نور خورشید بر کاشی های طلایی داخلی این مجموعه می تابد، هر بازدید کننده ای احساسی معنوی و توام با آرامش را تجربه می نماید. این مجموعه در روزهای دوشنبه تعطیل بوده و در تمام طول هفته می توانید از تماشا این شاهکار هنری و معماری لذت ببرید.

منبع: الی گشت

به "سازه های شگفت انگیز مردم آسیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازه های شگفت انگیز مردم آسیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید