گزارش، چالش توزیع ماسک رایگان در ترکیه

به گزارش همه جا طنز و خنده، مخالفین٬ دولت و وزارت بهداشت ترکیه را به ناتوانی در توزیع ماسک رایگان متهم نموده و معتقدند که حل نشدن معضل ماسک٬ می تواند موجب افزایش تلفات گردد.

گزارش، چالش توزیع ماسک رایگان در ترکیه

به گزارش گروه بین الملل همه جا طنز و خنده٬ بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده از سوی فخرالدین کوجا٬ رقم بیماران مبتلا به کرونا در این کشور همسایه غربی ایران٬ به عدد 70 هزار نفر نزدیک شد و شمار جان باختگان هم به 1518 نفر رسید. به این ترتیب٬ ترکیه همچنان یکی از 10 کشور لیست جهانی بیشترین میزان ابتلا به ویروس کرونا است.

اگر چه وجود 70 هزار بیمار مبتلا به کرونا٬ دولت ترکیه را نگران نموده٬ اما وزیر بهداشت این کشور از چند موضوع اظهار مسرت نموده است.

او اعلام نموده:

1.ترکیه در زمینه تست بیماران نه از نظر تجهیزات و کیت و نه از نظر نیروی انسانی و آزمایشگاه٬ مشکل خاصی ندارد و تا به امروز نزدیک به نیم میلیون تست در این کشور صورت گرفته که رقم قابل توجهی است.

2.آمار مرگ و میر مبتلایان٬ در مقایسه با کشورهای دیگر٬ چندان نگران نماینده نیست.

با این وجود٬ مخالفین بر این باورند که دولت٬ در زمینه مهار ویروس کرونا٬ کارنامه قابل دفاعی ندارد و باید گوش به حرف و توصیه دیگران هم بدهد.

مسئله ای به نام ماسک

در شرایطی که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه٬ در میدان مبارزه با کرونا٬ از نقدها و گلایه های مخالفین عصبانی شده و آنان را به ویروس تشبیه نموده٬ هنوز هم مساله مهمی به نام توزیع ماسک رایگان٬ توجه رسانه ها را به سوی خود جلب نموده است.

قرار بود به دستور شخص رئیس جمهور٬ کلیه شهروندان 20 تا 65 ساله ترکیه هر هفته 5 عدد ماسک رایگان دریافت نمایند و این ماسک ها٬ در درب منازل به آنها تحویل داده گردد.

اما هر دو سیستم مجری این عملیات گسترده٬ یعنی دفاتر پست و تلگراف و تلفن و واحدهای پیشخوان دولت الکترونیک٬ در عمل نتوانستند ماموریت خود را انجام دهند. چرا که در کشور 83 میلیون نفری ترکیه با 81 استان و با قیمت سرسام آور بنزین و گازوئیل٬ حرکت هزاران خودرو اکیپ های توزیع نماینده ماسک٬ هم از نظر تامین نیرو و هم از لحاظ هزینه های جاری٬ کاری سخت است.

چالش توزیع ماسک رایگان در داروخانه ها

پس از آن که دفاتر پست و تلگراف و تلفن و واحدهای پیشخوان دولت الکترونیک٬ در عمل٬ در توزیع ماسک رایگان شکست خوردند٬ این بار نوبت به داروخانه ها رسید. دولت٬ فروش ماسک در داروخانه ها را کاملاً ممنوع نموده و اعلام شد که فروش ماسک٬ جرایم سنگین به دنبال خواهد داشت.

قرار شد وزارت بهداشت ترکیه٬ به تلفن همراه شهروندان پیامکی بفرستد تا بتوانند با استفاده از آن پیامک٬ از داروخانه٬ ماسک رایگان بگیرند. اما در نقل و انتقال پیامک و مدیریت خطوط مشکل ایجاد شد و حالا کم نیستند شمار شهروندانی که از یک سو به ماسک احتیاج دارند و از دیگر سو٬ به خاطر عدم دریافت کد٬ نمی توانند از داروخانه ماسک بگیرند.

کارشناسان حوزه داروسازی و اتحادیه داروخانه داران معتقدند که اولاً توزیع یک عدد ماسک برای یک روز ناکافی است و هر شهروندی که از خانه بیرون بیاید دست کم به 2 ماسک در روز احتیاج دارد و دوم این که باید فروش ماسک با قیمت ناچیز در داروخانه ها مجاز گردد.

داروخانه داران ترکیه همچنین معتقدند که یکی از نواقص عمده توزیع ماسک رایگان این است که کد پیامکی٬ فقط برای شهروندان ترکیه و بر مبنای کد ملی آنها اختصاص داده شده و به این ترتیب٬ میلیون ها مهاجر و آواره سوری٬ پاکستانی و افغانستانی از داشتن ماسک محروم می مانند و چنین چیزی برای حفظ سلامت شهروندان ترکیه بسیار خطرناک است.

چالش ماسک های سیاه

ماسک های سیاه که از پارچه های معمولی فراوری شده و قابل شستشو هستند٬ این روزها در ترکیه طرفداران بسیاری پیدا نموده است و از آنجایی که خرید و استفاده از آنها مقرون به صرفه است٬ خیلی ها با ماسک سیاه از خانه بیرون می آیند.

اما پزشکان در این مورد هشدار داده و اعلام نموده اند که این اقدام کاملاً غلط و خطرساز است. آنان معتقدند که ماسک سیاه یا مشکی٬ فقط برای آن است که بر روی ماسک جراحی استفاده گردد و به تنهایی هیچ فایدهای ندارد.

جنگ ماسک و نقاب در روزنامه ها

معضل در توزیع ماسک رایگان٬ به روزنامه های ترکیه هم کشیده شده است. روزنامه سوزجو از روزنامه های تند مخالف دولت٬ در روزهای گذشته٬ چندین بار در تیتر و عکس صفحه نخست٬ دولت را به ناتوانی و بی کفایتی متهم نموده است.

امروز همچنین روزنامه قرار از روزنامههای نزدیک به خط فکری عبدالله گل و احمد داوود اوغلو٬ در صفحه اول چنین تیتری به کار برد: هنوز معضل توزیع ماسک٬ حل نشده است.

اما روزنامه ینی آکیت از روزنامه های وابسته به اتاق فکر حزب عدالت و توسعه٬ امروز در گزارشی٬ اعلام نموده که فیلتر ماسک N95 به عنوان یک ماسک مهم و ارزشمند٬ به دست مهندسین ترک ساخته شده و این دانش و فراوری بومی٬ افتخارآفرین است.

همچنین روزنامه های دیگر طرفدار حزب عدالت و توسعه از این موضوع خبر داده اند که در حال حاضر در ترکیه٬ فراوری روزانه ماسک٬ به رقم خیره نماینده 5 میلیون ماسک در روز رسیده و مسئله ای وجود ندارد.

اما مخالفین٬ دولت و وزارت بهداشت را به ناتوانی در توزیع ماسک رایگان متهم نموده و معتقدند که حل نشدن معضل ماسک در ترکیه٬ می تواند موجب افزایش تلفات گردد.

یکی دیگر از ابعاد سیاسی و رسانه ای جالب موضوع ماسک در ترکیه٬ این است که در زبان ترکی استانبولی٬ برخلاف زبان فارسی٬ واژگان ماسک و نقاب٬ با دو کاربرد متفاوت وجود ندارند و برای هر دو منظور٬ از واژه انگلیسی ماسک استفاده می گردد.

همین موضوع بهانه به دست رسانه های طرفدار اردوغان داده تا برای تحقیر مخالفین٬ در خصوص آنان چنین تیترهایی بزنند: نقاب از چهره خائنین افتاد٬ خائنین نقاب را کنار بزنند و ....

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "گزارش، چالش توزیع ماسک رایگان در ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش، چالش توزیع ماسک رایگان در ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید