کم توجهی قانونگذاران به قُرقبانان محلی

به گزارش همه جا طنز و خنده، همه ساله با اجرای طرح های قُرق محلی در حوزه های مختلف منابع طبیعی و محیط زیست، قُرقبان محلی به عنوان همیاران طبیعت دچار خسارت و زیان های متعدد می شوند.

کم توجهی قانونگذاران به قُرقبانان محلی

به گزارش همه جا طنز و خنده به نقل از ایرنا، ممکن است قُرقبان محلی در راستای حفاظت و حراست از منابع طبیعی، بدون هیچ چشم داشتی در طول سال در درگیری با سودجویان زخمی شوند و یا فوت نمایند و یا دچار غرق شدگی، خسارت جرحی و یا مورد حمله حیوانات وحشی قرار گیرند.

این حامیان طبیعت، بدون هیچ گونه پشتوانه بیمه ای و حقوقی، قضایی و یا دریافت حقوق و مزایا در راستای حفاظت و حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست فعالیت می نمایند، که به پاسداشت این فعالیت، حمایت از سوی مسوولان در مورد مسایل و حقوقی و قضایی را می طلبد.

فروردین ماه سال گذشته یک قرقبان محلی توسط خرس وحشی در منطقه سرآقاسید کوهرنگ زخمی شد و 22 فرودین ماه سالجاری نیز یک قرقبان محلی که حافظ گیاه نادر کرفس کوهی(کلوس) در منطقه سرآقاسید شهرستان کوهرنگ بود، هنگام بازگشت به منزل از کوه پرتاب و داخل روخانه بی آبه غرق شد.

قرقبانان محلی مورد کم توجهی قانونگذاران

یکی از قرقبانان روستای سرآقاسید شهرستان کوهرنگ با تاکید بر اینکه از سال 94 طرح قرقبان محلی در این روستا برای حفظ و حراست از کلوس فعال شده است، گفت: بیشتر مردم این روستا منبع درآمدشان چیدن گونه های گیاهی از جمله کلوس و قارچ بود.

اسماعیل، قرقبان 65 ساله اضافه نمود: از سال 94 با همکاری مسوولان منابع طبیعی و آبخیزداری، طرح قرق رویشگاه کلوس در روستای سرآقاسید شروع شد و بیشتر مردان این روستا که منبع درآمدشان از این گونه گیاهی نادر بود، برای حفظ این گونه نادر قرقبان محلی شدند.

وی گفت: قرقبانان محلی به صورت شیفتی از زمان رویش و جوانه زدن کلوس از این منطقه و این گونه نادر حفاظت و حراست می نمایند تا سودجویان و فرصت طلبان به غنچه کنی و ریشه کنی این گیاه مبادرت ننمایند.

وی گفت: این افراد بدون هیچ چشم داشت و دریافت حق الزحمه، به حراست از این گونه می پردازند تا گیاه به مرحله بذردهی برسد و بذر گیاه را به اداره کل منابع طبیعی به فروش برسانند و درآمدی کسب نمایند.

به گفته وی، این افراد هیچ حقوق و مزایایی دریافت نمی نمایند و در صورت بروز حادثه برای این افراد، هیچ نهاد یا دستگاهی پاسخگو این اتفاق و با حامی از خانواده این افراد نیست.

یکی دیگر از قرقبانان که در چند سال گذشته به دلیل حادثه ای هنگام حراست از این گونه گیاهی، دچار جراحت شده بود، گفت: در زمانی که بستری بودم هیچ نهادی از من که همیار طبیعت بودم حمایت نکرد.

وی، که خواست نامش را بیان نگردد،اضافه نمود: حفظ و حراست از عرصه طبیعی و منابع خدادادی یک وظیفه همگانی است و قرقبانان محلی نیازمند حمایت از سوی مسوولان و قانون گذاران هستند.

یک قرقبان در شهرستان لردگان نیز با اشاره به اینکه حفظ و حراست از گونه جنگلی بلوط یک وظیفه همگانی است، گفت: در هنگام حراست از این گونه در حال انقراض تا به امروز با سودجویان و تخریب نمایندگان عرصه های جنگلی درگیر شده است.

وی گفت: تعدادی از سودجویان و قاچاقچیان چوب و زغال، قرقبانان را در هنگام ماموریت مورد حمله و تهدید قرار می دهند و زخمی می نمایند، که این امر می طلبد دستگاه های متولی در مورد مجهز کردن قرقبانان محلی به تجهیزات حفاظتی و همچنین اجرای لایحه قانون حمایت از حافظان طبیعت اقدام نمایند.

یک فعال زیست محیطی در چهارمحال وبختیاری نیز با بیان اینکه تا به امروز هیچ قانون خاصی برای حمایت از قشر محیط بانان و جنگلبان و به خصوص همیاران طبیعت قرقبانان محلی وجود نداشته است، گفت: از چند سال گذشته لایحه حمایت از جنگلبانان و محیط بانان تهیه و تنظیم شده است،که هم اکنون مراحل نهایی تصویب شدن است.

هومان خاکپور، به دیده شدن حمایت های قضایی،قانونی، بیمه ای و حقوقی از همیاران طبیعت و قرقبانان در این لایحه تاکید نمود و اضافه نمود: همیاران طبیعت و قرقبانان محلی به صورت داوطلبانه و از سر دغدغه مندی برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست فعالیت دارند.

به گفته وی،این افراد اگر هنگام ماموریت دچار حادثه شوند، هیچ نهادی از این قشر حمایت نمی نماید و این امر باعث کم شدن انگیز مردم برای فعالیت در حوزه همیاران طبیعت می گردد.

این فعال زیست محیطی گفت: این افراد به دلیل نداشتن بحث بیمه، اگر دچار آسیب دیدگی یا فوت شوند هیچ حمایتی از خود فرد آسیب دیده یا خانواده او انجام نمی گردد.

وی، از دولت خواست تا نسبت به بیمه حوادث این افراد اقدامات لازم را انجام دهد تا یک طرح تشویقی و حاشیه امن برای فعالیت همیاران طبیعت فراهم گردد.

خاکپور، نبود حمایت اقتصادی و قضایی را از دیگر مسائل این افراد مطرح نمود و اضافه نمود:با تصویب قانون حمایت از محیط بانان و جنگلبانان و همچنین تبصره آن که در مورد حمایت از قرقبانان محلی و همیاران طبیعت است، میل و رغبت و اطمینان خاطر مردم برای فعالیت در این حوزه افزایش پیدا می نماید.

وی به ارائه آموزش به این قشر تاکید نمود و گفت: صدور کارت همیار طبیعت از برنامه های مهم سال جاری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است.

خاکپور اضافه نمود: قرقبانان محلی و همیاران طبیعت با ثبت نام در سامانه ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری می توانند کارت همیار طبیعت دریافت نمایند.

فقر قانون در مورد حمایت از قرقبانان و همیاران طبیعت وجود دارد

معاون دادستان عمومی و انقلاب شهرستان شهرکرد نیز با اشاره به اینکه در مورد حمایت از قرقبانان و همیاران طبیعت فقر قانون وجود دارد، گفت: براساس ضوابط موجود، قرقبانان محلی و همیاران طبیعت به عنوان ظابطان دادگستری محسوب نمی شوند و تنها یگان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی ضابط دادگستری محسوب می شوند.

علی خسروی اضافه نمود: قرقبانان محلی و همیاران طبیعت اجازه دارند که در صورت بروز جرم، به یگان حفاظت منابع طبیعی و یا محیط زیست و یا نیروی انتظامی اطلاع رسانی نمایند و اختیار خاص در این زمینه را ندارند.

وی گفت: این افراد به دلیل اینکه رابطه استخدامی با نهادی خاص را ندارند، تا تصویب نشدن لایحه حمایت از محیط بانان و جنگلبانان، هیچ حمایتی از آنها در صورت بروز حوادث انجام نمی گردد.

حمایت از قرقبانان محلی نیازمند تصویب لایحه حمایت از محیط بانان و جنگل بانان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به حوادث و مسائل قرقبانان محلی یا همیاران طبیعت بر حمایت قانونی و تصویب لایحه حمایت از محیط بانان و جنگلبانان تاکید نمود.

علی محمدی مقدم اضافه نمود:با تصویب لایحه حمایت از جنگلبانان و محیط بانان و افزایش سطح آگاهی جامعه، می توان خشونتی را که توسط بعضی افراد سودجو برای حافظان طبیعت ایجاد می گردد را کم کند.

وی به ناکافی بودن حمایت های قضایی و قانونی لازم برای حمایت از محیط بانان و قرقبانان محلی اشاره نمود و گفت: در مواقعی که فرد قرقبان محلی آسیب دید یا منجر به حادثه ای چه برای محیط بان و چه برای شخص متجاوز شد، قانون پشتیبان وجود ندارد که این فرد را حمایت کند و قرقبانان محلی با مسائل زیادی روبرو می شوند

محمدی، با تاکید بر اینکه لایحه قانون حمایت از محیط بانان ، قرقبانان محلی،همیاران طبیعت از مجلس هشتم در دست پیگیری است،اضافه نمود: تصویب این لایحه یک گام مثبت برای حمایت از این قشر است.

به گفته وی، در چند سال گذشته به خصوص از سال 94 که طرح قرق محلی رویشگاه کلوس در استان مطرح شد، کمتر از 10 نفر از قرقبانان محلی در استان به دلیل حمله حیات وحش، درگیری با سودجویان و یا غرق شدگی و پرتاپ از ارتفاعات مصدوم شدند و یا جان خود را از دست دادند.

محمدی مقدم اضافه نمود: بهره گیری از نیروهای مردم و مشارکت جوامع محلی از روینمودهای پیروز و موثر در حفاظت از عرصه های منابع طبیعی ، جنگل ها و مراتع در چند سال گذشته بوده است که با استقبال خوب مردم روبرو شده است.

وی، با اشاره به همراهی قابل تحسین جوامع محلی در حفظ و حراست از این عرصه ها و رویشگاهها بر حمایت قانونی از همیاران طبیعت تاکید نمود.

به گفته وی، رویشگاه کلوس (کرفس کوهی) در منطقه سرآقاسید شهرستان کوهرنگ یکی از معدود رویشگاه های به جامانده گیاه دارویی کلوس در این استان است

محمدی مقدم اضافه نمود: در راستای حفظ این گونه با ارزش و همچنین افزایش فراوری و اشتغال و بهبود شرایط معیشت مردم، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان حفاظت از این رویشگاه را به جوامع محلی واگذار نموده است و در قبال آن با خرید تضمینی بذر حاصل از این حفاظت مشارکتی، از جوامع محلی حمایت می نماید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ادامه داد: هر ساله جوامع محلی هزینه های زیادی را در راستای حفاظت از این گونه منحصر به فرد پرداخت می نمایند، چرا که تنها منبع درآمد مردم آن منطقه از این گیاه دارویی است.

میانگین نسبت جنگلبان و یگان حفاظت منابع طبیعی نسبت به جنگل و مراتع استان پایین است

محمدی مقدم اضافه نمود: براساس استاندارد جهانی به ازای هر 2هزار هکتار جنگل به طور متوسط یک جنگلبان و 10 هزار هکتار مرتع یک قرقبان وجود دارد، اما در ایران در مقابل هر 40 هزار هکتار عرصه طبیعی یک جنگلبان فعالیت دارد.

وی با اشاره به فعالیت 120 یگان حفاظت منابع طبیعی در استان گفت: در استان یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع و جنگل وجود ارد که این نیروها پاسخگویی پوشش کامل این عرصه ها نیستند

جانشین یگان جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت:هم اکنون 740 نفر قرقبان با این اداره کل همکاری دارند، که از این تعداد 620 نفر به صورت اداری، پیمانی و یا همیار طبیعت هستند که برای آنها کارت همیار طبیعت صادر شده است

حسن عسگری اضافه نمود: این همیاران طبیعت در مناطق جنگلی استان از جمله لردگان، کیار، اردل ، کوهرنگ فعالیت دارند.

به گفته وی ،120 نفر دیگر نیز قرقبان محلی و افتخاری هستند که بیش از 90 درصد آنها در منطقه سرآقاسید هستند و برای حفظ و حراست از رویشگاه کلوس فعالیت دارند.

وی گفت: تعدادی از این قرقبانان محلی نیز از سوی مرتعداران برای حفظ مرتع استخدام می شوند.

از مجموع مساحت استان چهارمحال و بختیاری حدود یک میلیون و 400 هزار هکتار معادل 86.4 درصد عرصه ملی شامل جنگل و مراتع است که از این میزان 307 هزار هکتار را پوشش جنگلی تشکیل می دهد.

منبع: همشهری آنلاین

به "کم توجهی قانونگذاران به قُرقبانان محلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کم توجهی قانونگذاران به قُرقبانان محلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید