ناقلان خاموش، عامل مهم انتقال ویروس کرونا

به گزارش همه جا طنز و خنده، خبرنگاران/قزوین رئیس خانه مشارکت مردم در سلامت شهرستان قزوین گفت: از آنجا که ناقلان خاموش عوارض ضعیف یا علائم بالینی خفیفی از ویروس کرونا دارند می توانند عامل مهمی در ابتلا و افزایش میزان مرگ و میر ناشی از آن باشند لذا باید به صورت ویژه به این عامل انتقال ویروس در جامعه نگاه گردد.

ناقلان خاموش، عامل مهم انتقال ویروس کرونا

دکتر افشین بارانی، متخصص بهداشت مواد غذایی در گفت وگو با همه جا طنز و خنده، با بیان اینکه از اولین مورد بیماری ناشی از ویروس جدید کرونا حدود یک ماه می گذرد، اظهار کرد: آمارهای جهانی میزان آمار مرگ و میر را کمتر از 3 درصد اعلام کردند اما طبق گزارش های مراجع رسمی کشور آمار میزان مرگ و میر در اثر ویروس کووید 19 در حدود 7 درصد است که یکی از دلایل آن می تواند ناقلان خاموش این ویروس باشد.

رئیس خانه مشارکت مردم در سلامت شهرستان قزوین توضیح داد: ناقلان خاموش چون عوارض ضعیف یا علائم بالینی خفیفی دارند به بیمارستان مراجعه نمی نمایند و بهبودی برای آنها حاصل می گردد، لذا باید به صورت ویژه به این عامل انتقال ویروس در جامعه نگاه گردد.

وی با اشاره به اینکه رسانه ها از جمله صدا و سیما و خبرگزاری ها باید بکوشند تا عمق مسئله را برای مردم شفاف سازی نمایند، گفت: رسانه ها باید علاوه بر جلوگیری از ترس و وحشت جامعه نسبت به تشریح عواقب عدم توجه به هشدارهای بهداشتی و قرنطینه در خانه اقدام نمایند.

بارانی تأکید کرد: در این شرایط هر گونه جابجایی و مسافرت می تواند به گسترش ویروس کرونا یاری کند و باعث افزایش آمار مبتلایان گردد، متأسفانه افزایش آمار مبتلایان مساوی است با افزایش آمار فوتی بر اثر کرونا، لذا باید نسبت به این موضوع دقت و توجه گردد.

وی اشاره نمود: دید و بازدید عید نوروز معمولاً در خانه بزرگترهای خانواده انجام می گردد و مادربزرگ ها و پدربزرگ ها در رأس آن هستند، با توجه به اینکه این ویروس در تعداد زیادی از افرادی که علائم بالینی ندارند دیده شده پس می تواند زمینه ابتلای بزرگترها توسط بچه ها و نوجوانان را ایجاد کند.

این متخصص بهداشت مواد غذایی گفت: از آنجا که بعضی از بزرگترها بیماری های زمینه ای چون بیماری قلبی و عروقی، بیماری های کلیوی، دیابت، فشار خون و امثال آن دارند، ابتلا به این ویروس می تواند باعث شدت بیماری و حتی مرگ آن ها گردد.

صله رحم در فضای مجازی

وی ادامه داد: اگر سلامت بزرگترهای فامیل را خواستار هستیم باید از دید و بازدید جلوگیری و از ظرفیت فضای مجازی برای صله رحم استفاده کنیم.

بارانی عنوان نمود: شاید بعضی بگویند که در خانه ماندن در ایام عید سخت است که به آن ها باید گفت اگر طوری گردد که بین خانه ماندن و ابتلا و در بیمارستان بستری شدن انتخاب نمایند بی شک همه گزینه در خانه ماندن را انتخاب خواهند کرد.

وی توضیح داد: علاوه بر اینکه مسافرت موجب انتقال ویروس به جامعه و شهر دیگر خواهد شد باید به این نکته نیز تاکید گردد که هر شهری امکانات پزشکی و درمانی اش محدود است و وقتی جمع زیادی از مبتلایان به آن شهر سفر می نمایند و بخواهند به پزشک مراجعه نمایند به طور حتم امکانات آنجا جوابگوی حجم مراجعات نخواهد بود و در این صورت امکان فوت مبتلایان زیاد می گردد.

رئیس خانه مشارکت مردم در سلامت شهرستان قزوین درپایان با بیان اینکه امیدوارم هر چه زودتر از این بحران عبور نموده و چرخه زندگی به حالت معمول برگردد، گفت: توصیه می گردد در این ایام که در خانه هستیم کارهای عقب افتاده را انجام دهیم و بهره گیری از رسانه های صوتی و تصویری، مطالعه کتاب، فیلم دیدن و گذران زندگی در کنار خانواده در این ایام می تواند مشقت ها و سختی در خانه ماندن را کاهش دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ناقلان خاموش، عامل مهم انتقال ویروس کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناقلان خاموش، عامل مهم انتقال ویروس کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید