مجتمع قضایی ویژه دعاوی تجاری تا خاتمه نیمه اول سال جاری راه اندازی می گردد

به گزارش همه جا طنز و خنده، علی فیروزی رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد درباره راه اندازی مجتمع قضایی ویژه دعاوی تجاری در استان تهران گفت: این مجتمع قضایی تا خاتمه نیمه اول سال جاری راه اندازی می گردد.

مجتمع قضایی ویژه دعاوی تجاری تا خاتمه نیمه اول سال جاری راه اندازی می گردد

وی با بیان اینکه مجتمع قضایی دعاوی تجاری در مرحله اجرا واقع شده است، گفت: پس از راه اندازی این مجتمع در استان تهران، در سایر استان ها هم این مجتمع های قضایی راه اندازی می گردد.

رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد درباره اهداف از برقراری این مجتمع گفت: چند هدف از اجرای این سیاست به دنبال داریم که یکی از آنها بهبود رتبه ایران در شاخص جهانی سهولت کسب و کار است اما مهمترین هدف ما این است که رسیدگی به پفراینده ها و قراردادهای تجاری به صورت تخصصی مورد آنالیز قرار بگیرد.

فیروزی ادامه داد: به طور قطع قاضی که درباره یک موضوع تجاری صحبت می نماید، با قاضی که به پفراینده های مفاسد مالی و جرایم مالی رسیدگی می نماید، ادبیات متفاوتی دارند و باید فرایند دادگاه این دو پفراینده از هم جدا باشد. در خصوص اول قاضی در خصوص نوع قراردادهای تجاری صحبت می نماید اما در جریان پفراینده دوم قاضی به مفاسد مالی رسیدگی می نماید که این دو پفراینده بسیار از هم متفاوت هستند.

وی با بیان اینکه هدف مهم دیگر از راه اندازی مجتمع ویژه دعوای تجاری، حفظ حرمت یک تاجر و فعال مالی است، اضافه نمود: در بسیاری از کشورها، تجار دارای کارت های خاص با رتبه های متفاوت هستند که در بالاترین رتبه آن، وقتی تاجر درخواست دیدار با یک وزیر را می دهد طی 24 ساعت وزیر مربوطه باید با آن تاجر دیدار داشته باشد.

رئیس مرکز مطالعات و بهبود محیط کسب و کار گفت: نباید دو تاجری که با یکدیگر مشکل حقوقی پیدا نموده اند وارد دادگاهی شوند که در آن انواع جرم ها مورد رسیدگی قرار می گیرد چراکه ممکن است شأن بازرگان و تاجر در فرایند رسیدگی به پفراینده در آن دادگاه رعایت نگردد. از سوی دیگر فرایند پیگیری ها در آن دادگاه ممکن است طولانی تر باشد از این رو راه اندازی مجتمع قضایی ویژه دعاوی تجاری اهمیت دارد.

فیروزی ادامه داد: در این مجمع قضایی ویژه دعاوی تجاری، شورای حل اختلاف تا دادگاه بدوی و تجدیدنظر در یک مجتمع متمرکز می گردد.

وی با تاکید بر اینکه یک قاضی هر چقدر هم که ماهر باشد به واسطه اینکه خدمات بازرگانی متفاوت است و باید دائماً به روز گردد، احتیاج به مشاور دارد، گفت: قاضی پفراینده های تجاری باید مشاورانی داشته باشد که به واسطه آن مشاوران متخصص بهترین و عادلانه ترین حکم را برای دعاوی تجاری صادر کند. از این رو به دنبال آن هستیم که در این بخش از پتانسیل های اتاق بازرگانی استفاده کنیم و اعضای اتاق بتوانند مشاورانی را به قضات معرفی نمایند که در زمینه قراردادهای تجاری و بازرگانی متخصص و به روز باشند.

رئیس مرکز مطالعات و بهبود محیط کسب و کار با بیان اینکه از مهمترین اهداف راه اندازی مجتمع قضایی ویژه دعاوی تجاری کاهش مدت زمان رسیدگی به این پفراینده ها و صدور رأی است، گفت: برای مثال در یک پفراینده تجاری اختلاف 10 میلیارد تومانی وجود دارد، این 10 میلیارد تومان در امسال با سال آینده بسیار متفاوت است. از این رو باید هرچه سریعتر درباره این پفراینده حکم صادر گردد. بنابراین وجود مجتمع قضایی ویژه دعاوی تجاری اهمیت پیدا می نماید.

فیروزی ادامه داد: تمام این اتفاق ها باعث می گردد که رتبه ایران در شاخص جهانی سهولت کسب و کار بهبود یابد.

وی با تاکید بر اینکه به راه اندازی مجتمع قضایی ویژه دعاوی تجاری، قضات متخصص در پفراینده های تجاری در این موضوعات ورود می نمایند، گفت: در حال حاضر قضات باتجربه در حوزه اقتصاد فعال هستند و قرار نیست رسیدگی به پفراینده های تجاری را از نقطه صفر آغاز کنیم و همین امروز که این مجتمع راه اندازی نشده، قضات حرفه ای در مباحث تجاری به این دعاوی رسیدگی می نمایند.

رئیس مرکز مطالعات و بهبود محیط کسب و کار اضافه نمود: اما با راه اندازی مجتمع قضایی ویژه دعاوی تجاری به سمت تخصصی شدن این دادگاه ها و حضور قضات حرفه ای در مباحث تجاری و حقوق تجارت حرکت می کنیم.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "مجتمع قضایی ویژه دعاوی تجاری تا خاتمه نیمه اول سال جاری راه اندازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجتمع قضایی ویژه دعاوی تجاری تا خاتمه نیمه اول سال جاری راه اندازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید