دستگاه اندازه گیری تشعشعات هسته ای در کشور ساخته شد

به گزارش همه جا طنز و خنده، محققان یک شرکت دانش بنیان پیروز به تولید دستگاه اندازه گیری تشعشعات هسته ای شدند.

دستگاه اندازه گیری تشعشعات هسته ای در کشور ساخته شد

به گزارش گروه فناوری همه جا طنز و خنده به نقل از معاونت علمی و فناوری، تجهیزات بسکمک در عرصه پزشکی هستند که از تجهیزات دارای پرتو های رادیواکتیو کارآمدی می گیرند. تشعشعات نشر یافته از این تجهیزات می تواند در طولانی مدت آسیب زا و حتی مرگ بار باشد. کارکنان بخش سلامت و درمان که به طور پیوسته با چنین تجهیزاتی سرو کار دارند باید به طور مداوم و دقیق، از حیث تماس و دریافت این تابش ها پایش و بررسی شود.

تا پیش از این سنجش میزان پرتو های رادیواکتیو با صرف زمان طولانی و دقتی نه چندان بالا انجام می شد، اما فناوری به کمک حل این چالش آمد و تجهیزات اندازه گیری تشعشعات پیشرفته که پاسخ را با دقتی بالا و در لحظه نمایش دهند به بازار آمد. این محصول اکنون توسط یک شرکت دانش بنیان با دقتی بالا و ویژگی قابل حمل بودن عرضه شده است.

ایمان حضرت حسینی مدیرعامل این شرکت با اشاره به کارایی دوزیمتر ها در سنجش تشعشعات هسته ای گفت: این محصول در صنایع و به ویژه پزشکی کاربرد های بسیار زیادی دارد. بسکمک از تجهیزات پزشکی که به کار می رود تشعشعاتی دارند که برای حفظ سلامت پزشکان و کادر درمان لازم است میزان این تشعشعات به طور مداوم اندازه گیری و پایش شود.

این فعال فناور با بیان این که دستگاه دوزیمتر ارائه شده توسط این شرکت قابل حمل است و می تواند هر لحظه میزان تشعشعات را اندازه گیری کند، ادامه داد: دستگاه ها دوزیمتر به دو دسته فعال (Active) و غیرفعال (passive) تقسیم می شوند. دوزیمتر های اکتیو در همان لحظه میزان تشعشعات را به نمایش می گذارد. در حالی که دوزیمتر های پسیو با استفاده از عناصر حساس به تشعشع، واکنش نشان می دهند و دریافت میزان آن نیازمند صرف زمان است.

مدیرعامل شرکت با بیان این که حداقل بیش از 4هزار دوزیمتر از انواع قدیمی تر یعنی منفعل و گازی مورد استفاده واقع شده است که ظرفیت را برای ارتقا به اندازه گیر های نوع جدید فراهم می کند افزود: در گام نخست باید برای توسعه استفاده از این محصول، زیرساخت ها و زمینه های استفاده فراهم شود. به طوری که مصرف کنندگان با کارایی و دقت بالای نوع جدید به خوبی آشنا شوند.

وی با اشاره به استفاده از حسگر های دیودی ساخت داخل در این دستگاه گفت: دستگاه های دوزیمتر از حیث حسگر های به کار رفته، به دو دسته گازی و دیودی تقسیم بندی می شود. حسگر های دیودی نسبت به نوع گازی حسگرها، کارایی و دقت بیش تری دارند. در ساخت و تجاری سازی این دستگاه و حسگر های دیودی که مقاومت، عمر طولانی تر، دقت بالاتر و فناوری پیشرفته تری دارند پیشگام هستیم.

حضرت حسینی با اشاره به این که نسل جدیدتری از این اندازه گیر ها که ترانزیستوری و بسیار پیشرفته تر هستند در این شرکت در مرحله ساخت واقع شده است ادامه داد: با استفاده از محصول فعلی که از حسگر دیودی بهره می برد، فرد می تواند در لحظه، متوجه میزان دوز دریافت شده شود. همچنین تمامی این دستگاه ها قابل حمل و نگهداری شارژ برای مدت نسبتاً طولانی هستند.

وی با بیان این که تولیدات این شرکت با فعالیت 6 نیروی انسانی دانش آموخته در حوزه های هسته ای، الکترونیک و مکانیک به صنعت ارائه می شود، گفت: این محصول از لحاظ قیمتی به مراتب به صرف تر است و زمینه ساز جلوگیری از خروج ارز می شود، زیرا با قیمتی حدود یک سوم قیمت خارجی در اختیار مشتری قرار می گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دستگاه اندازه گیری تشعشعات هسته ای در کشور ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه اندازه گیری تشعشعات هسته ای در کشور ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید