درخواست رییس ایکوم ایران برای تعطیلی موزه ها

به گزارش همه جا طنز و خنده، ایسنا/ براساس آخرین اخبار واصله، درخواست رییس ایکوم ایران برای تعطیلی موزه ها صورت گرفت.

درخواست رییس ایکوم ایران برای تعطیلی موزه ها

داستان چیست؟

سید احمد محیط طباطبایی با اشاره به اعلام ستاد کرونا مبنی بر قرمز شدن 25 استان و تشدید شیوع کرونا در سطح کشور براساس اعلامیه های وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا می گوید: در این شرایط، بهترین راه و شیوه حضور موزه ها در فضای کشور، تعطیلی بازدید حضوری و فیزیکی مخاطبان موزه ای در فضای موزه است، خوشبختانه اکنون موزه ها تجربه چند ماه فعالیت در فضای مجازی را دارند و این بار با سرعت و تمرین بیشتری می توانند مخاطبان خود را در فضای مجازی از آثارشان بهره مند نمایند.

او با اشاره به آمار فوتی های ناشی از شیوع کرونا در کشور تا به امروز، به برگشت و شاید تشدید شرایط موزه ها بدتر از شرایط پایانی کشور در اواخر سال گذشته اشاره می نماید و می افزاید: معتقدم در این شرایط بخشهای پژوهشی و سایر بخش های حفاظتی موزه ها باید به شکلی فعال و براساس بخشنامه های دولت برای دورکاری می توانند به فعالیت خود ادامه دهند، اما بازدیدهای حضوری موزه ها باید به صورت مجازی ادامه پیدا کند.

وی بهترین شیوه برای حفاظت از مخاطبان موزه ای و به خصوص آثار تاریخی و موزه ای کشور را فعالیت موزه ها در فضای مجازی می داند و ادامه می دهد: در شرایطی که قرار بر ادامه فعالیت موزه ها در بحران کرونا باشد، آنها باید براساس پروتکل های حفاظتی ایکوم که توسط بخش حفاظت تهیه شده فعالیت نمایند، این در حالی است که بر اساس آمار و آنالیز های اجرا شده کمتر موزه ای توانسته با آن استانداردهای بهداشتی در طول دو ماه و نیم گذشته فعالیت خود را از سر گیرد.

به اعتقاد رییس ایکوم ایران؛ استانداردی که موزه های کشور می توانند براساس آن فعالیت نمایند، همان استانداردها و پروتکل هایی است که کشورهایی مانند ایتالیا و فرانسه و دیگر کشورها بر آن اساس موزه هایشان را فعال می نمایند.

محیط طباطبایی با اشاره به اینکه بر اساس بعضی شرایط، در حالت کلی امکان ایجاد چنین شرایطی شاید در کشور مقدور نبوده است، ادامه می دهد: با توجه به اینکه این نوع باز شدن موزه ها باید بعد از کاهش و سفید شدن شرایط اپیدمی کرونا درکشور رخ دهد، اکنون و در فضای قرمز شهرهای کشور باید فعالیت موزه ها نیز متوقف گردد.

او با تاکید بر ایجاد برخورد و حضوری سه گانه در موزه ها از سوی مخاطبان موزه ای، موزه داران و آثار تاریخی و لزوم حفاظت از جان آنها در این شرایط اظهار می نماید: یکبار دیگر تذکر می دهیم که موزه ها نگهبان و حافظ میراث طبیعی، هنری و تاریخی کشورند و اصل بر حفاظت آنها راسخ است، درشرایط کلی بسیاری از موزه ها و کاخ موزه ها امکان استریل کردن و استفاده از مواد تمیز نماینده را ندارند که این تاثیر منفی روی آثار می گذارد، چون آن باید تابع شرایط علمی و استاندارد موزه ای خود باشد.

وی از وزارتخانه میراث فرهنگی، سایر نهادهای دولتی و عمومی و بخش خصوصی دارای فضاهای موزه ای درخواست می نماید تا در شرایط قرمز، بخش دیداری و حضوری موزه ها تعطیل و با سفید شدن شرایط بعد از رعایت پروتکل های بهداشتی به کار خود به صورت حضوری ادامه دهند.

رییس ایکوم ایران اما درباره راهکاری که بتواند دل نگرانی های میراث فرهنگی را از کاهش درآمدهای موزه ای رفع کند، شرح می دهد: معین است که درآمد موزه ها، از جهانگرد و بازدیدهای عمده توسط گروه های دانش آموزی، دانشجویی و تورهای جهانگرد داخلی و خارجی بدست می آید، که در حال حاضر همه این بازدیدها متوقف شده اند، نه حضور جهانگرد خارجی داریم و نه بازدید نماینده گروهی از مدارس و دیگر دستگاه ها؛ بنابراین برای ایجاد درامد احتیاج است تا پشتیبانی بخش های ذی ربط دولتی مانند وزارتخانه و وزارت ارتباطات و ... از موزه ها انجام گردد تا ما بتوانیم بازدید مجازی درآمدزا داشته باشیم، یعنی گروه ها به وسیله فضای مجازی ثبت نام نموده، بلیط خریده و از موزه در فضای مجازی بازدید نمایند.

او درآمدزایی به وسیله فروش بلیط برای بازدید مجازی موزه ها را شاید تنها راه در این شرایط می داند و تاکید می نماید: اجرایی کردن این اقدام به برنامه های زیرساختی احتیاج دارد که دولت باید در این زمینه یاری کند، موزه ها باید در شرایط فعلی و بعد از تجربه چند ماهه گذشته خود، حضوری فعال در قالب مجازی و با استانداردهای مجازی داشته باشند.

به اعتقاد وی؛ نبود این زیر ساخت ها، ناشی از کم کاری موزه ها نیست و احتیاج به پشتیبانی، زمینه سازی و بسترسازی توسط نهادهای زیربط دولتی دارد.

محیط طباطبایی تجربه نوروز 1399 را بسیار خوب ارزیابی می نماید و پیرامون درخواست رییس ایکوم ایران برای تعطیلی موزه ها می گوید: مردم از بازدیدهای مجازی و پخش زنده و معرفی هر روزه موزه ها در فضای اینستاگرام در آن موقع استقبال کردند، در روز جهانی موزه نیز بیش از 80 موزه برای فعالیت در این زمینه تقدیر شدند، در واقع مردم احساس خوشایندی به این کار داشتند و موزه داران نیز خود را مثبت و موثر در فضای کرونا و قرنطینه می دیدند.

منبع: همگردی

به "درخواست رییس ایکوم ایران برای تعطیلی موزه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست رییس ایکوم ایران برای تعطیلی موزه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید