خبرنگاران وزیر امور خارجه عراق از گفت وگوهای راهبردی با همسایگان اطلاع داد

به گزارش همه جا طنز و خنده، بغداد - خبرنگاران - وزیر امور خارجه عراق در سخنانی در اندیشکده صلح آمریکا تاکید نمود که عراق درصدد تکرار تجربه گفت وگوهای راهبردی با آمریکا با همه همسایگانش است.

خبرنگاران وزیر امور خارجه عراق از گفت وگوهای راهبردی با همسایگان اطلاع داد

فواد حسین در این سخنان که وزارت امور خارجه عراق امروز آدینه به نقل از وی منتشر نموده افزود که همانند گفت وگوهای راهبردی با آمریکا که دور دوم آن در روزهای اخیر در واشنگتن برگزار گردید، عراق درصدد تکرار این تجربه با کشورهای همسایه است.

وی علت این رویکرد بغداد را سیاست عراق در داشتن روابط خوب با همه همسایگانش عنوان نموده است.

وزیر امور خارجه عراق اظهار کرد: ما در کوشش هستیم تا بر اساس اصل منافع متقابل، روابط متوازن با همه کشورها داشته باشیم، بدون اینکه به کسی اجازه دخالت در امور داخلی مان بدهیم.

به گفته وی، عراق روابط خود را با یک همسایه به قیمت دشمنی یا نادیده انگاری همسایه دیگر برقرار نمی کند.

فواد حسین به همین دلیل روابط عراق با ایالات متحده آمریکا را راهبردی توصیف کرد و گفت که این روابط مبتنی بر همکاری های دو جانبه در زمینه های مختلف است و امیدواریم که واشنگتن در ساخت و ثبات عراق نقش سازنده داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از مسائل امنیتی عراق ناشی از سیاست ها و دخالت بعضی کشورهای همسایه است افزود که این دخالت ها باید متوقف گردد و مسائل به وسیله گفت و گو حل و فصل گردد.

وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه امنیت در بهبود سایر بخش ها از جمله شرایط اقتصادی مهم است شرح داد: حمایت از بخش اقتصادی بدون وجود امنیت، سخت است.

فواد حسین با ذکر این که عراق روابط اقتصادی بسیار مهمی با ایران و ترکیه دارد گفت: از این روابط باید پاسداری گردد و مسائلی را که می توانند بر ریشه دار کردن همکاری های دوجانبه تاثیر گذار باشد، باید رفع شوند.

وی بر اهمیت ایجاد جهتهای همکاری امنیتی به منظور برقراری ثبات در عراق تاکید نمود و این جهت همکاری را در تقویت نیروهای امنیتی و مبارزه با سازمان تروریستی داعش دانست.

به گفته وی، داعش تنها تهدید عراق نبود، بلکه تهدیدی برای منطقه، کشورهای اروپایی و جامعه بین المللی بود و عراق در مبارزه با این گروه تروریستی از یاری های ائتلاف بین المللی، ایالات متحده آمریکا، روسیه و کشورهای همسایه بهره مند شد.

فواد حسین در باره پفراینده اقتصادی شرح داد: اقتصاد عراق از مسائل زیرساختی رنج می برد زیرا بودجه ریزی سالانه، فقط به درآمدهای نفتی تکیه دارد .

وی گفت: اقتصاد عراق به نفت بستگی دارد و دیگر بخش های مورد توجه قرار نگرفته و بخش زیادی نیز نابود شده اند.

فواد حسین کشاورزی و گردشگری را از جمله بخش هایی دانست که چندان مورد توجه قرار نگرفته و افزود که این بخش ها می توانند در ایجاد فرصت ها و اشتغالزایی بیشتر یاری نمایند.

وزیر امور خارجه عراق درباره گفت و گوی های راهبردی که دولت عراق با طرف آمریکایی انجام داد گفت: ما با آمریکایی ها به تفاهم هایی رسیده ایم و در بخش های اقتصادی، سرمایه گذاری، نفت، انرژی و برق رایزنی و بحث شد و تفاهم نامه هایی را در زمینه های مختلف امضا کردیم و مسائلی مانند آموزش، فرهنگ، بهداشت و مبارزه با ویروس کرونا نیز مورد گفت وگو نهاده شد.

وی گفت وگوی راهبردی را فرایندی برای بحث و گفت وگو در خصوص مباحث جامع و مهم دانست.

وزیر امور خارجه در باره انتخاباتی که عراق قصد برگزاری آن را دارد، شرح داد: ما به انتخابات نزدیک می شویم و برای آینده و حل مسائل به یک برنامه مدون احتیاج داریم.

به گفته وی، آنچه عراق در زمان حاضر در داخل احتیاج دارد آخرین تغییرات بر قانون انتخابات است که جزو وظایف مجلس عراق است.

وی ادامه داد که بعضی از کاستی ها در رابطه با سازماندهی، تأمین اعتبار اقتصادی، کسب اعتماد عمومی به فرایند انتخابات و حضور سازمان ها و ناظران بین المللی بر انتخابات وجود دارد.

نخست وزیر عراق در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی برای تکمیل گفت وگوهای راهبردی میان واشنگتن و بغداد، سه شنبه گذشته راهی واشنگتن شده و قرار است این سفر امروز به انتها برسد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران وزیر امور خارجه عراق از گفت وگوهای راهبردی با همسایگان اطلاع داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران وزیر امور خارجه عراق از گفت وگوهای راهبردی با همسایگان اطلاع داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید