جنگ قدرت های عظیم در میدان صلح

به گزارش همه جا طنز و خنده، موضع شدید و متناقض امریکا و چین درباره سازمان بهداشت دنیای، پیش نویس قطعنامه آتش بس 90 روزه سازمان ملل در پی بحران کرونا را به حالت تعلیق درآورد. اکنون ساکنان مناطق آشوب زده دنیا باید درحالی که کرونا آنها را تهدید می نماید، منتظر تصمیم نهایی قدرت ها بمانند.

جنگ قدرت های عظیم در میدان صلح

به گزارش سایت رسمی سازمان ملل، حدود دو هفته قبل و به دنبال خسارات و تلفات سنگین کووید19 به اقتصاد، کسب و کار و جان ساکنان 180 کشور دنیا، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواهان توقف خشونت در کشورهای درگیر و تمرکز بر مبارزه با ویروس کرونا به عنوان دشمن واحد دنیای و چاره جویی برای تبعات سنگین اقتصادی آن بر کشورهای ضعیف تر شد. این طرح از سوی بسیاری از نهادهای مردم نهاد و کشورهای در حال توسعه و بسیاری از رهبران مذهبی دنیا مورد استقبال نهاده شد و قرار شد در جلسه مجازی روز پنجشنبه اعضای اصلی سازمان ملل به بحث گذاشته شده و به صورت قطعنامه منتشر گردد. اما زمزمه های سنگ اندازی امریکا و چین اما و اگرهایی را نسبت به تحقق انتشار چنین قطعنامه ای به وجود آورد. به طوری که گوترش با اقدامی رو به جلو در ابتدای جلسه خواهان وحدت و تعامل بین المللی شد و گفت: لازم است در این شرایط کشورها همکاری بیشتری داشته و قدرت های عظیم اختلافاتشان را کنار بگذارند تا شورای امنیت بتواند اقدامات مؤثر بیشتری انجام دهد. ما نیازمند وحدت و انسجام جامعه بین المللی هستیم اما این امر جز با حمایت سران کشورهای عظیم محقق نمی گردد.

کارشکنی چین و امریکا

با وجودی که پیش نویس طرح صلح دنیای که توسط فرانسه و تونس تهیه شده بود، چند هفته ای مورد بحث و آنالیز قرار داشت اما امریکا و چین که با جدی شدن کرونا با اتهامات متقابل علیه یکدیگر سعی در شکست دیگری دارند، با دستاویز قرار دادن اضافه کردن نام سازمان بهداشت دنیای در قطعنامه، تصویب آن را به تعویق انداختند. اتفاقی که بسیاری از مقامات آن را حتی خاتمه کار این قطعنامه عنوان کردند.

به گزارش فرانس پرس، این حربه زمانی در اختیار دو کشور نهاده شد که دونالد ترامپ، سازمان بهداشت دنیای را به عدم شفاف سازی و مسئولیت پذیری در شروع بحران کرونا در چین متهم و یاری اقتصادی کشورش را به این نهاد تعلیق کرد. در همین زمان اما چین که پس از فایق آمدن ظاهری بر این ویروس کشنده در داخل مرزهایش، بارها در کالبد ناجی در کنار کشورهای بحران زده اروپایی و دنیای ظاهر شده بود، از این فرصت بهره گرفت و با افزایش یاری های خود سعی در جبران خلأ امریکا در تأمین بودجه این سازمان کرد.

اما در کنار چین، روسیه نیز از تضعیف ایالات متحده سود می برد و به همین دلیل در داغ کردن شائبه ها علیه امریکا سخت کوشش می نماید. به نوشته نیویورک تایمز به نقل از چندین مقام امنیتی و دیپلماتیک امریکا، ویروس کرونا همان فرصتی بود که چین و روسیه به دنبالش بودند تا از آن برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات خود و تضعیف امریکا بهره بگیرند. در این راه سایت های وابسته به کاخ کرملین با انتشار گسترده فرضیه دخالت امریکا در ظهور این ویروس، کشورهای اروپایی را به هراس انداخته و آنها را در سطح سیاسی نیز در مقابل امریکا قرار داده است.

چین نیز که از دیرباز در انتظار فرصتی برای شکست رقیب بود با تأسی از سیاست کرملین، از شبکه های دولتی مجازی خود نیز برای تضعیف امریکا بهره گرفته و در برابر اتهام زنی های امریکایی درباره ویروس کرونا اقدام متقابل و گسترده ای را به انجام رسانده است.

پیش بینی برای آینده

بسیاری از تحلیلگران امریکایی معتقدند گرچه هر دو کشور زخم خورده امریکا هستند اما ممکن است، راه مصالحه را پیش گیرند و مقامات دو کشور در جبهه مبارزه با کرونا در کنار امریکا حرکت نمایند.

اما حتی اگر این پیش بینی نیز درست از آب درآید، همان طور که فرانس پرس به نقل از دیپلمات های حاضر در نشست اخیر سازمان ملل نوشته است، تصویب قطعنامه صلح 90 روزه دنیا کشدار شده و طغیان کرونا، بیش از پیش مردمان دنیا را گرفتار خواهد نمود.

موضوعی که دبیر کل سازمان ملل نیز نسبت به آن ابراز نگرانی نموده است: نبود انسجام در میان کشورهای پیشرفته نگران نماینده است. دنیا سوگوار بیش از 200 هزار قربانی کووید19 است. ما امیدوار به همکاری بیشتر هستیم.

پیش نویس این قطعنامه با حذف بند مورد اختلاف قابل آنالیز دوباره است اما ناظران بر این باورند که در این مرحله اگر اختلافات پابرجا باشد ممکن است چین با حمایت روسیه نسبت به معاندت های امریکا واکنش نشان داده و از حق وتوی خود استفاده کند و کار را به بن بست بکشاند. فرضیه ای که چندان دور از ذهن نیست چراکه به اعتقاد تحلیلگران سایت مرکز مطالعات جنگ، پوتین در راه تصویب قطعنامه صلح به دنبال منافعی مانند لغو تحریم های امریکایی علیه خود و همپیمانانش است بنابراین یا به چین برای وتو یاری می نماید یا با اضافه کردن بندی خلاف میل امریکا، ایالات متحده را به تعلیق هر قطعنامه مرتبط با کرونا وادار خواهد نمود.،ایران

منبع: ایران آنلاین

به "جنگ قدرت های عظیم در میدان صلح" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ قدرت های عظیم در میدان صلح"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید