تعارض منافع مانع اصلی عرضه زمین به وسیله بانک ها و نهادهای دولتی

به گزارش همه جا طنز و خنده، فرهاد بیضایی کارشناس حوزه مسکن و شهرسازی، ضمن تاکید بر اینکه توسعه عمودی ساخت مسکن در شهرها، کیفیت زندگی مردم را تنزل داده است، اضافه کرد: مطرح کردن مسائلی مثل محدودیت زمین یا امنیت غذایی برای جلوگیری از عرضه زمین برای توسعه افقی شهرها، آدرس غلط دادن به سیاستگذاران است. در حال حاضر مشکل بخش کشاورزی کمبود آب است، نه کمبود زمین و علت اصلی اصرار بر توسعه عمودی شهرها، تعارض منافع و کسب سود بانک ها و شرکت های دولتی از زمین داری است که مانع از عرضه زمین برای ساخت مسکن می شوند.

تعارض منافع مانع اصلی عرضه زمین به وسیله بانک ها و نهادهای دولتی

به گزارش گروه مالی همه جا طنز و خنده، نشست عرضه اراضی عمومی و خصوصی؛ موانع و راهکارها روز دوشنبه 15 آذر ماه، با حضور جمعی از اساتید و صاحبنظران و فعالان این حوزه در سازمان ملی زمین و مسکن برگزار گردید. این نشست، اولین پیش نشست تخصصی از هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی بود که در تاریخ 1 اسفند امسال با موضوع مسکن؛ پیشران فراوری برگزار خواهد شد. در این نشست ابعاد، الزامات و مهم ترین مسائل مربوط به عرضه اراضی عمومی و خصوصی برای فراوری مسکن متناسب با احتیاج مردم مورد آنالیز نهاده شد.

توسعه عمودی شهرها کیفیت زندگی مردم را تنزل داده است

مهندس فرهاد بیضایی کارشناس حوزه مسکن و شهرسازی در این نشست ضمن فاجعه خواندن شرایط فعلی توسعه عمودی ساخت مسکن در شهرهای کشور گفت: تراکم بالای زندگی در شهرها موجب شده شهرنشینان به سمت داشتن خانه های بیشتر در روستاها بفرایند و روستاها خوش نشین بشوند. اگر در شهر زندگی مناسبی را ایجاد کنیم و از تراکم فعلی کم کنیم، مردم به روستا نمی فرایند. نباید روی توسعه عمودی در شهر اصرار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اهمیت باغات داخل شهر بسیار مهمتر از زمین های کشاورزی حاشیه شهرهاست، اضافه نمود: باید مراقبت می کردیم باغ های داخل شهرها به علت متراکم سازی خانه ها تخریب نگردد تا اینکه بخواهیم در حاشیه شهر درخت بکاریم.

تعارض منافع سوداگران دولتی مانع عرضه زمین برای ساخت مسکن

بیضایی در ادامه گفت: آدرس غلط دوم که عرضه زمین را به انحراف برده مساله کشاورزی است؛ مساله کشاورزی امروز کشور مساله زمین نیست بلکه مساله آب است. در سالهای اخیر به خاطر فقدان آب طرح نکاشت اجرا می گردد و نمی گذارند مردم محصولات کشاورزی در زمین های خود بکارند. مساله این است که زمین برای ساخت شهر را به بهانه کشاورزی متوقف می کنیم اما موقعی که بحث آب می گردد مانع کشاورزی می شویم.

وی ضمن انتقاد از اینکه نه در تهران بلکه در شهرهای نو همانند پرند هم توسعه عمودی رخ داده است، گفت: مسئله اصلی در اصرار بر توسعه عمودی، مساله تعارض منافع است و دولت بزرگترین کاسب زمین است. منافع شرکت های دولتی و بانک هایی که املاک را در اختیار دارند بزرکترین هدایتگری را در سیاستگذاری مسکن انجام میدهند تا زمین هایی که در اختیار دارند را با ارزش بالاتر بفروشند و سودآوری خود را بیشتر نمایند.

این کارشناس بخش مسکن با اشاره به شرایط توسعه عمودی در شهرهای اروپایی گفت: به طور مثال در شهر لندن با اینکه مشکل زمین هست اما بیشتر خانه ها به صورت ویلایی است با اینکه لوکس نیست. چون برنامه ریزی کردند که مردم از زندگی مناسب بهر مند شوند. قم و سلفچگان مگر ارزشش بیشتر از لندن است که مردم باید به سختی و در آپارتمان های متراکم زندگی نمایند؟ مسئولین برای خودشان خانه ویلایی دارند اما برای مردم مسکن را در متراژ 50 متری و با بالاترین هزینه می سازیم.

هزینه توسعه افقی شهرها بیشتر از توسعه عمودی نیست

بیضایی در سرانجام ضمن اشاره به چالش های پیش روی توسعه افقی شهرها به جای توسعه عمودی، گفت: بحث کمیابی منابع و عدم زیرساخت برای توسعه افقی را باید با هزینه کرد خود مردم پیش ببریم. ما به التفاوت هزینه صرفه جویی ناشی از آهنی که از بلندمرتبه به یک طبقه تغییر می نماید، تمام هزینه های زیرساختی را برای توسعه افقی پوشش میدهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تعارض منافع مانع اصلی عرضه زمین به وسیله بانک ها و نهادهای دولتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعارض منافع مانع اصلی عرضه زمین به وسیله بانک ها و نهادهای دولتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید