6 مزیت پارچه ویسکوز که حتما باید بدانید

به گزارش همه جا طنز و خنده، پارچه ویسکوز که از سال 1800 مورد استفاده قرار گرفته، پارچه ای نرم و سبک وزن است که در کمد لباس بسیاری از خانه ها آن را پیدا خواهید کرد. اگرچه پارچه ویسکوز پایه طبیعی دارد، اما به مقدار سایر انواع ریون، با محیط زیست سازگار نیست؛ زیرا در فراوری آن از مقدار بالایی از مواد شیمیایی استفاده می گردد. فرآیند فراوری ویسکوز مقرون به صرفه است و پارچه ای همه کاره است که برای فراوری انوع لباس مانند بلوز، شلوار، کت و حتی در فرش و اثاث خانه هم استفاده می گردد. در این مقاله با پارچه ویسکوز، نحوه فراوری و موارد استفاده آن آشنا خواهیم شد.

6 مزیت پارچه ویسکوز که حتما باید بدانید

پارچه ویسکوز چیست؟

اصطلاح ویسکوز به طور خاص به محلول خمیر چوب که به پارچه تبدیل می گردد اشاره دارد. ویسکوز اولین بار در سال 1883 به عنوان ابریشم مصنوعی با قیمت مناسب تر فراوری شد. ویسکوز یا ریون نوعی پارچه ابریشم نیمه مصنوعی است که از خمیر چوب ساخته شده است که به عنوان جایگزین پارچه ابریشم استفاده می گردد، زیرا دارای بافت و احساس نرمی مشابهی با ابریشم است.

پارچه ویسکوز چگونه ساخته می گردد؟

پارچه ویسکوز معمولا از خمیر چوب درختانی همانند راش، کاج و اکالیپتوس ساخته می گردد، اما گاه ممکن است از خمیر چوب بامبو نیز تهیه گردد. ولی با توجه به استفاده از مواد شیمیایی ای مثل هیدروکسید سدیم و دی سولفید کربن، به آن ها پارچه های نیمه مصنوعی گفته می گردد. به طور کلی فرآیند فراوری پارچه ویسکوز به پنج مرحله خلاصه می گردد:

  1. خمیر چوب خرد می گردد و مواد شیمیایی حل شده مانند هیدروکسید سدیم، به محلول قهوه ای خمیر چوب اضافه می گردد.
  2. سپس این خمیر چوب قهوه ای شسته، تمیز و سفید می گردد.
  3. برای ایجاد الیاف، خمیر با دی سولفید کربن تصفیه می گردد و سپس در هیدروکسید سدیم حل می گردد تا محلولی به نام ویسکوز ایجاد گردد.
  4. محلول ویسکوز با فشار وارد دستگاهی به نام اسپینر می گردد که رشته هایی تحت عنوان سلولز بازسازی شده، ایجاد می نماید.
  5. این سلولز بازسازی شده به صورت نخ ریسیده می گردد و سپس با بافتن همان پارچه ویسکوز یا ریون فراوری می گردد.
  • 8 نوع پارچه تابستانی که برای خریدن برترین لباس در فصل گرم باید بشناسید

نحوه مراقبت از لباس هایی از جنس ویسکوز

بهتر است لباس هایی از جنس ویسکوز را همواره با دست و در آب سرد بشویید، بعلاوه از یک شوینده ملایم بهره ببرید و آن را به آرامی روی پارچه بمالید. این کار به تثبیت رنگ و بالا رفتن طول عمر لباس تان یاری می نماید.

بعلاوه هنگام شست وشو، کارهایی مثل چنگ زدن و فشردن را انجام دهید، چون باعث کشیده شدن پارچه می گردد. به آرامی آن را آب کشی کنید و به صورت صاف آویزان کنید تا خشک گردد.

ویژگی های پارچه ویسکوز

اگر در پی پارچه ای سبک و نرم هستید که در عین حال پوششی زیبا و براق داشته باشد، پارچه ویسکوز انتخاب بسیار مناسبی است. یکی از ویژگی های خاص پارچه های ویسکوز و ریون که باعث شده افراد زیادی به سمت خرید آن بروند، داشتن قیمت بسیار مناسب در عین لوکس بودن است و از طرف دیگر ترکیب آن با پارچه هایی از جنس پنبه، پلی استر و اسپندکس بسیار راحت است.

  • راهنمای کامل انتخاب جنس و رنگ لباس های تابستانی

6 مزیت ویژه پارچه های ویسکوز

  1. ویسکوز جاذب گرما نیست، اما آب و عرق را به خوبی جذب می نماید و برای همین برای فراوری تی شرت ها و لباس های ورزشی یک انتخاب عالی است.
  2. سبکی و وزن کمی که این پارچه دارد، باعث می گردد استفاده از آن در فصل تابستان بسیار محبوب باشد.
  3. با توجه به وزن کم این پارچه ها به بدن نمی چسبند و می توان گفت به علت گردش هوا در دسته پارچه های قابل تنفس قرار می گیرند؛ بنابراین توصیه می کنیم در فصل تابستان لباس شب خود را از جنس ویسکوز که هم سبک و هم خنک است انتخاب کنید.
  4. نرمی و جنس لطیفی که ویسکوز دارد، باعث می گردد خیلی از افراد به این پارچه علاقه مند باشند. شکل این پارچه شبیه ابریشم است، اما نرمی آن مانند پنبه است.
  5. اگرچه ویسکوز حالت کشسانی ندارد اما ویژگی ترکیب پذیری بالای آن و ترکیب شدن با پارچه هایی همانند اسپندکس باعث می گردد تا کشش بیشتری داشته باشد.
  6. این پارچه تغییر رنگ نمی دهد. حتی پس از استفاده طولانی مدت و شستشو زیاد، همه چیز مثل روز اول است.

معایب پارچه ویسکوز

با توجه به اینکه در فرآیند فراوری ویسکوز از آب زیادی استفاده می گردد و شاهد تخریب زیست بوم های محلی هستیم و بعلاوه در ترکیبات آن از مواد شیمیایی هم استفاده می گردد، این پارچه خیلی گزینه سازگاری با محیط زیست نیست. همه می دانیم که در سال های اخیر صنعت مد ضربه های زیادی به محیط زیست وارد نموده و خیلی از فعالان محیط زیست در کوشش هستند که توجه افراد را به موضوع مد پایدار و استفاده از محصولات سازگار با طبیعت دعوت نمایند. پس اگر هنگام انتخاب لباس موردعلاقه تان در نظر گرفتن این موضوع هم برای شما اهمیت بالایی دارد، در اینجا به بعضی از موارد که قبل از خریدن محصولاتی از جنس ویسکوز باید به آن دقت کنید، اشاره می کنیم:

  1. از آن جایی که ویسکوز از خمیر چوب درست می گردد، جنگل زدایی و از بین رفتن زیست بوم های محلی یکی از آثار مخرب فراوری این پارچه است. البته می توان برای برطرف این مشکل در ساخت ویسکوز از چوب درختانی که در جنگل های پایدار رشد نموده اند، استفاده کرد.
  2. در فراوری ویسکوز از غلظت بالایی از مواد شیمیایی سمی استفاده می گردد که هوا و آب را آلوده می نماید. اگرچه می توان از مواد شیمیایی در سراسر چرخه فراوری استفاده مجدد کرد، اما این فرآیند به طور کامل انجام نمی گردد و فراوری انواع دیگر ریون مانند مودال، تنسل و لیوسل آسیب کمتری دارد.
  3. در فراوری ویسکوز آب زیادی هم برای آبیاری درختان و هم در فرآیند تبدیل خمیر چوب به پارچه استفاده می گردد.
  • 13 نکته که درباره مد پایدار باید بدانید

تفاوت ویسکوز و پلی استر

بسیاری از افراد به علت عدم شناخت درست، این دو پارچه را شبیه به هم می دانند، در حالی که تفاوت های زیادی بین این دو وجود دارد. یکی از تفاوت های اصلی مربوط به فرآینده فراوری است. پلی استر یک الیاف مصنوعی است که از مشتقات نفتی فراوری می گردد؛ در صورتی که ویسکوز الیاف نیمه مصنوعی است، یعنی از مواد پایه طبیعی اما ترکیبات شیمیایی در ساخت آن استفاده می گردد. بافت پارچه پلی استر قوی تر است، سریع تر خشک می گردد و به راحتی ویسکوز چروک نمی گردد.

منبع: Masterclass

منبع: دیجی استایل

به "6 مزیت پارچه ویسکوز که حتما باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 مزیت پارچه ویسکوز که حتما باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید