پرواز لاشخور های نئولیبرالیسم بر سر بحران زدگان کرونا

به گزارش همه جا طنز و خنده، مطالعه تاریخ اقتصاد سیاسی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نشان می دهد این دو نهاد همیشه در کمین می خوابند و سر بزنگاه های بحران، مانند منجیان ظاهر شده و با اعطای تسهیلات اقتصادی برای برطرف بحران، سیاست های نئولیبرالی را به قربانی تحمیل می نمایند.

پرواز لاشخور های نئولیبرالیسم بر سر بحران زدگان کرونا

به گزارش گروه سیاسی همه جا طنز و خنده، سید یاسر جبرائیلی طی یادداشتی با عنوان پرواز لاشخور های نئولیبرالیسم بر سر بحران زدگان کرونا در کانال تلگرامی خود نوشت: مطالعه تاریخ اقتصاد سیاسی بانک دنیای و صندوق بین المللی پول نشان می دهد این دو نهاد که آوانگارد های نئولیبرالیسم لقب گرفته اند، همیشه در کمین می خوابند و سر بزنگاه های بحران، مانند منجیان ظاهر شده و با اعطای تسهیلات اقتصادی برای برطرف بحران، سیاست های نئولیبرالی را به قربانی تحمیل می نمایند تا اقتصادش را بیش از پیش ویران سازند.

قربانیان این فرآیند در میان کشور های در حال پیشرفت و عقب مانده بسیارند. آرژانتین تا جایی خود را مقروض و تسلیم سیاست های صندق بین المللی پول کرد که به شاگرد نمونه (Poster Child) صندوق مشهور بود. اما این شاگرد اول مکتب نئولیبرالیسم، پشیمان ترین شاگرد نیز هست. هیچ کشوری به اندازه آرژانتین از سیاست های صندوق تبعیت نکرد و هیچ کشوری به اندازه آرژانتین از محل اجرای این سیاست های تحمیلی، شاهد ویرانی اقتصادش نبود.

امروز با شیوع بحران کرونا در دنیا، صندوق دوباره دست به کار شده است. دوم مارس یک اینفوگرافیک در پایگاه صندوق منتشر شد که نحوه نقش آفرینی آن در مقابله با بحران کرونا را نشان می داد. گزارش دیگری که چهارم مارس منتشر شد، حکایت از برنامه صندوق برای اعطای تسهیلات اقتصادی تا ده میلیارد دلار به کشور های کم درآمد و بازار های نوظهوری داشت که گرفتار کرونا شده اند.

این اینفوگرافیک و اخبار، بلافاصله توسط شرکای سنتی ک. فکری صندوق در ایران منتشر و جریانی برای اخد تسهیلات اقتصادی صندوق فعال شد.

امروز شنیدم بانک مرکزی ایران تقاضای پنج میلیارد دلار تسهیلات اقتصادی از صندوق را به این نهاد تقدیم نموده است. نکته جالب تسهیلات صندوق این است که نرخ سود آن صفر است. صندوق هرچند اعلام نموده است که در ازای این تسهیلات، یک برنامه جامع (Full-fledged) به دریافت نماینده نخواهد داد، اما بلاتردید یک برنامه تعدیل در راه است.

تجربه کشور هایی که از ناحیه اجرای سیاست های صندوق آسیب دیده اند نشان می دهد تعداد قربانیان نئولیبرالیسم صد ها برابر قربانیان کرونا خواهد بود.

اقتضای شفافیت این است که دولت پیش از رفتن به زیر بار سیاست های تحمیلی صندوق در ازای تسهیلات پنج میلیارد دلاری، به مردم بگوید کدام نسخه را از این نهاد برای پیاده سازی در ایران خواهد پذیرفت؟ این نسخه را منتشر کنید تا در پیشگاه ملت هزینه و فایده اجرای این نسخه در ازای پنج میلیارد دلار قرض را آنالیز کنیم.

گذشته از تجارب دنیای، ما یک تجربه داخلی نیز داریم. دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی یک بار آوار صندوق بین المللی پول را بر سر این ملت خراب نموده است. این راستا ویرانگر، هرگز نباید تَکرار گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پرواز لاشخور های نئولیبرالیسم بر سر بحران زدگان کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرواز لاشخور های نئولیبرالیسم بر سر بحران زدگان کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید