پاسخ سریع در مواجهه با کرونا، حلقه مفقوده در برنامه ریزی های آموزش و پرورش

به گزارش همه جا طنز و خنده، به گفته یک کارشناس آموزش مجازی، این نوع از آموزش ها در پاندمی کرونا، با استفاده از زیرساخت ها و برنامه ریزی های شفاف می تواند موثر باشد.

پاسخ سریع در مواجهه با کرونا، حلقه مفقوده در برنامه ریزی های آموزش و پرورش

احمد خدایی نصر کارشناس آموزش مجازی، در گفت وگو با خبرنگار در گذشته آموزش از راه دور نامگذاری نموده بودند، سامانه آموزش های مجازی تقریبا از اواسط دهه 80 رنگ و بوی جدی به خود گرفت. این آموزش ها در گذشته در کنار آموزش های حضوری مطرح بودند.

او ادامه داد: آموزش های مجازی به سرعت توسعه پیدا کرد به این علت که آموزش های مجازی نسبت به آموزش های حضوری گستره وسیعتری را تحت پوشش قرار می دهند و محدودیت های آموزش حضوری را هم ندارند. هر چند هزینه آموزش های حضوری بسیار بیشتر از آموزش های مجازی بود، اما یکی از عظیم ترین ویژگی این دسته از آموزش ها اندازه اثر بخشی بالای آن هاست.

خدایی نصر اضافه کرد: در بیشتر کشور های جهان با وجود اینکه اقتصاد آموزش بحث بسیار جدی در آموزش است، اما آموزش حضوری را از دستور کار خود حذف ننموده اند، زیرا در بخش های قابل توجهی مانند حوزه های انگیزشی و مهارتی چاره ای جز آموزش حضوری نداریم. به همین علت در آموزش و پرورش بیشتر کشور ها مانند فنلاند، آموزش های ترکیبی را دستور کار خود قرار دادند.

او با اشاره به سازوکار آموزش های مجازی اعلام کرد: در این نوع از آموزش ها، بخشی که حتما احتیاج به حضور دانش آموزان دارد، از بخش هایی که می توان به وسیله آموزش های مجازی دنبال کرد، تفکیک می شوند یا بخشی از آموزش ها را با اسم شبیه ساز ها پیش می برند، به طور کلی هر نقشی که قابلیت انتقال به وسیله آموزش های مجازی را دارد؛ انجام دهند.

این کارشناس آموزشی توضیح داد: در این آموزش ها هم به وجه مالی و هم به بخش اثربخشی و بهره وری آموزش توجه می گردد به طور کلی حداکثر انتقال دانش و مهارت در حداقل زمان وجود دارد.

او گفت: موضوع بسیار مهم این است که جلوی هجوم مرتبط با آسیب های این موضوع گرفته می گردد به طوری که اگر در حوزه آموزش مجازی، انزوا گرایی و ارتباط بیش از حد با تکنولوژی را داریم، با آموزش حضوری جبرانش می کنیم و برعکس اگر در حوزه آموزش حضوری متوجه شویم زمان فرد و اندازه یادگیری اش تحت تاثیر قرار می گیرد، با آموزش مجازی تغییر می دهیم.

این کارشناس آموزش مجازی با بیان اینکه در دوره همه گیری کرونا با یک مساله مواجهیم نه یک سوال، تاکید نمود: در این مساله باید ایده ها و سوالات مختلف مطرح گردد و مورد آنالیز قرار بگیرد، سپس متناسب با شرایط کشور از آن بهره گیری گردد. با توجه به موارد مرتبط با عدالت آموزشی باید به این نکته توجه داشت که هر چه از مراکز استان ها دورتر می شویم دسترسی دانش آموز به فناوری هایی مثل گوشی و راه های ارتباطی مثل اینترنت کمتر می گردد.

او اضافه کرد: متاسفانه در کشور، به چند علت سیستم پاسخ قطعی برای چگونگی ارتباط فرهنگی وجود ندارد، زیرا هنوز کشور پاسخ مناسبی در حوزه کرونا پیدا ننموده است.

خدایی نصر اظهار کرد: چون کشور در سطح بالادست صندلی و نسبتش با کرونا را معین ننموده است، زیرسیستمی مثل آموزش و پرورش دچار سردرگمی در مواجهه با کرونا می گردد. در طرحی که دو سال پیش اسم کردیم مادامی که این سردرگمی وجود داشته باشد، ساختار نمی تواند تصمیمی قطعی در خصوص مواجهه با برنامه های این حوزه ارائه بدهد.

او گفت: ساختار آموزش و پرورش باید در مواجهه با کرونا، سریعترین پاسخ را ارائه بدهد و به جمع بندی و معین تکلیف معین برسد. مثلا اگر قرار است مدارس با حداقل دانش آموزان بازگشایی گردد باید حتما این مساله در اولویت ستاد کرونا قرار بگیرد و کادر آموزشی و دانش آموزان واکسینه شوند.

این کارشناس آموزش مجازی اعلام کرد: به طور کلی وزارت آموزش و پرورش باید هرچه سریعتر نوع مواجهه اش با کرونا را معین کند تا بتوانیم در موضع مواجهه با آموزش های حضوری، مجازی و ترکیبی، در خصوص ساختار تعلیم و تربیت، ساختار تربیت مدرس آموزش و پرورش، ساختار سرویس دهی به کنکور و... معین گردد.

او ادامه داد: از سوی دیگر وزارت آموزش در عمل نشان داده است که برای عملیاتی کردن هر هدفی، سناریوی از پیش معین شده ندارد. به طور مثال در خصوص جزییات واکسیناسیون و آموزش حضوری هیچ سناریویی با جزئیات از پیش معین شده وجود ندارد و بر اساس این سردرگمی معلم و دانش آموز و خانواده و همه و همه دچار سردرگمی می شوند.

خدایی نصر گفت: مجموع این شرایط باعث شد که با وجود اینکه ما با اپیدمی کرونا با یک تکنولوژی آمیخته شدیم، نسبت سنجی و شیوه مواجهه ما در مواجهه با این سبک تازه، مبهم باشد و در بعضی موارد تبدیل به تهدید گردد. به طور مثال اینکه طبق امار بعضی منابع، سه میلیون دانش آموز به علت عدم دسترسی به تکنولوژی، در آستانه ترک تحصیل قرار بگیرند و بهره وری آموزشیشان به شدت پایین بیاید اصلا آمار کمی نیست.

او اعلام کرد: اولین و سریعترین راه حل این است که ساختار کشور نسبتش را با کرونا معین کند و آموزش و پرورش هم نسبت و موضعش با کرونا را معین کند و اگر ابهامی در مواجهه با کرونا دارد سناریو هایی محتمل را آینده پژوهی کند و بر اساس این سناریو آرایش بگیرد و برنامه ریزی دقیق و حساب شده داشته باشد.

او اضافه کرد: این معین کردن نوع برنامه ریزی یاری می نماید که در نسبت با هر کدام از انواع آموزش ها با همه ابعاد، مساله های وزارت آموزش و پرورش معین گردد که بر اساس این مساله ها، خبرگان، نخبگان و حتی شرکت های دانش بنیان، به یاری بشتابند.

انتهای پیغام /

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "پاسخ سریع در مواجهه با کرونا، حلقه مفقوده در برنامه ریزی های آموزش و پرورش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ سریع در مواجهه با کرونا، حلقه مفقوده در برنامه ریزی های آموزش و پرورش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید