خبرنگاران والدگردی در فضای مجازی چیست؟

به گزارش همه جا طنز و خنده، تهران- خبرنگاران - بچه ها از ابتدای زندگی با ابزارهای ورود به فضای مجازی آشنا می شوند و آنچه موجب نگرانی والدین می گردد، عدم رشد ذهنی بچه ها برای مواجهه با آسیب های فضای مجازی است. بر این اساس مساله والدگردی در فضای مجازی مطرح می گردد اما منظور از والدگردی چیست؟ بویژه در تعطیلات نوروز یا ایام کرونایی.

خبرنگاران والدگردی در فضای مجازی چیست؟

نقش والدین در پیشگیری از آسیب های فضای مجازی بسیار موثر و مشخص نماینده است به همین دلیل کارشناسان فضای مجازی و پلیس فتا اصطلاح والدگردی در فضای مجازی را مطرح می نمایند تا والدین با افزایش سواد رسانه ای، مهارت های فنی و علمی، نظارت بیشتری نسبت به وب گردی بچه ها در اینترنت و فضای مجازی داشته باشند.

یکی از سوالاتی که در والدگردی در فضای مجازی مطرح می گردد این است که آیا والدین می توانند مانع ورود بچه ها به فضای مجازی شوند و در صورتی ورود بچه ها به این فضا، چه اقداماتی باید انجام دهند.

حذف رسانه از دنیای بچه ها در حال حاضر مقدور نیست، به ویژه در شرایط کنونی که به دلیل شیوع کرونا آموزش ها و راه های ارتباطی با مدرسه و محیط های آموزشی بصورت مجازی شده است.

والدین باید برای استفاده بچه ها از اینترنت و شبکه های اجتماعی مجموعه قوانینی تعریف نموده و سعی نمایند قبل از بچه ها، فیلم، کارتون، انیمیشن یا بازی های رایانه ای را از نظر بگذرانند. سایت هایی که فرزندان در آنها عضویت دارند را بشناسند، همچنین می توانند موتورهای جستجو را برای سنین مناسب کودکشان محدود نمایند به مجموعه این اقدامات والدگردی گفته می گردد یعنی نظارت کودک در فضای مجازی در عین حال که او را از این تکنولوژی محروم ننموده اید.

کارشناسان پلیس فتا همیشه به والدین برای نظارت در فضای مجازی توصیه می نمایند که با توجه به همه گیری و شیوع ویروس کرونا که تغییراتی در سبک زندگی به وجود آورده است و از سوی دیگر تعطیلات نوروزی را در پیش رو داریم و در عین حال حضور در فضای مجازی مناسب شرایط سنی بچه ها و نوجوانان نیست بنابراین همراهی و نظارت والدین بر فعالیت بچه ها و دانش آموزان در فضای مجازی لازم است براین اساس والدین باید فرزندان خود را در فضای مجازی تنها نگذارند و هنگام استفاده از بستر اینترنت آن ها را همراهی نمایند.

همچنین برای نظارت دقیق بر فعالیت فرزندان خود از برنامه های کنترل والدین استفاده نموده و اجازه نصب و استفاده از برنامه های فیلترشکن را به فرزندان خود ندهند. برای زمان استفاده فرزندان از بستر اینترنت قوانین و مقرراتی مشخص نموده و به آن پایبند باشند. تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی شبکه های اجتماعی فرزند خود را فعال و محدود به دوستان و آشنایان نمایند.

از آن جهت حضور والدین و همراهی آنها با فرزندان در فضای مجازی لازم و لازم است که حضور بچه ها در این فضا بدون نظارت والدین آسیب هایی دارد، مهمترین آسیب فضای مجازی، اعتیاد اینترنتی است بر این اساس به والدین توصیه می گردد، بر میزان ساعات استفاده کودک از فضای مجازی نظارت داشته باشند.

از دیگر آسیب های فضای مجازی بر بچه ها دیدن محتوای نامناسب است که باید از نرم افزارها و ابزارهای کنترلی استفاده نموده تا کودک ناخواسته با محتوای نامناسب روبرو نگردد. برقراری روابط ناسالم نیز از دیگر آسیب ها در این حوزه است به همین دلیل توصیه می گردد که به کودک خود آموزش داده تا در صورت دریافت پیغام از سوی افراد غریبه قبل از هرگونه ارتباط موضوع را به شما اطلاع دهد.

از دیگر آسیب های فضای مجازی بر بچه ها و نوجوانان آسیب های روحی و روانی ناشی از این تکنولوژی است، به همین دلیل والدین باید با بچه ها خود ارتباط محبت آمیز ایجاد نموده تا در صورت هرگونه مشکل و آسیبی در فضای مجازی موضوع را با والدین خود در میان بگذارد.

کاهش ارتباط والدین با فرزندان و ضرورت توجه به والدگردی

گسترش فضای مجازی در حوزه روابط فرزندان و والدین تغییراتی ایجاد نموده که از جمله آن می توان به کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع، کاهش ارتباط والدین با فرزند، شکاف نسلی به دلیل رشد تکنولوژی، از بین رفتن حریم بین فرزندان و والدین و ایستادن در برابر یکی از والدین یا هر دو اشاره نمود به همین دلیل کارشناسان فضای مجازی به جد تاکید دارند تا والدگردی در فضای مجازی مورد تاکید قرار گیرد چرا که در عصر کنونی یکی از مشغولیات و دغدغه های نسل امروز ما استفاده بیش از حد از اینترنت و شبکه های فضای مجازی است، این مشکل که بیشتر جوانان و میانسالان را نیز درگیر نموده به تازگی در نوجوانان هم بیش از پیش رسوخ نموده و باعث به وجود آمدن مسائل بیشتری شده است.

کارشناسان پلیس فتا معتقدند که خانواده ها به ویژه والدین، تاثیر بسزایی در کاهش آسیب های ناشی از فضای مجازی اعم از اعتیاد اینترنتی و پیشگیری از بروز سایر آسیب ها دارند به ویژه اینکه در روزهای کرونایی فرزندان آنها به وسیله فضای مجازی تحصیل می نمایند، براین اساس آنها باید سطح دانش و آگاهی خود را بالا ببرند و با آگاهی بخشی به بچه ها و همراهی آنها در این محیط، از آسیب های این حوزه پیشگیری نمایند.

کارشناسان مدیریت زمان استفاده بچه ها از فضای مجازی را یکی از راه های پیشگیری از اعتیاد اینترنتی می دانند. فضای مجازی می تواند برای بچه ها و نوجوانان هم فرصت و هم تهدید باشد و نظارت والدین بر این رفتار بچه ها می تواند تهدیدهای آن را به فرصت تبدیل کند. استفاده دانش آموزان از فضای مجازی برای دریافت مطالب آموزشی و درسی از مزایا و فرصت های این فضا است، اما به دلیل کمبود نظارت ها، بی توجهی و سهل انگاری بعضی از والدین، بعضی مسائل نیز در این روزها به وجود آمده است که این امر احتیاج به برنامه ریزی و نظارت بیشتر از سوی خانواده ها دارد.

ضرورت افزایش سواد سایبری والدین

به دلیل ویژگی های خاص، پویایی فضای مجازی و عدم شناخت کافی والدین در استفاده و بروزرسانی دانش خود از ابعاد مختلف کاربردهای اینترنت، این فضا می تواند زنگ خطر را برای خانواده ها به صدا درآورد. والدین برای ایمنی از مخاطرات موجود در فضای مجازی در قدم اول سعی نمایند سطح معلومات خود از فضای مجازی را بالا برده و خطرات این فضا را بشناسند و متناسب با این خطرات آموزش های لازم را به فرزندان خود بدهند. همچنین حفظ حریم خصوصی خود و دیگران، عدم ارتباط با افراد بیگانه در فضای مجازی، عدم ارسال اطلاعات شخصی و هویتی برای افراد ناشناس، عدم بازکردن لینک های مشکوک، خودداری از اعتماد به افرادی که هنوز هویت آنها برای ما احراز نشده و پرهیز از دوست یابی اینترنتی، همگی از موضوعاتی هستند که والدین باید نسبت به آموزش آن به فرزندان اقدام نموده و هشدارهای لازم را در این خصوص به آنها گوشزد نمایند.

والدین باید برای استفاده گوشی و تبلت به منظور فعالیت در فضای مجازی محدودیت زمانی در نظر بگیرند و سعی نمایند هنگام استفاده از دستگاه های هوشمند توسط بچه ها و نوجوانان در کنار آنها حضور داشته باشند زیرا همراه و همگام بودن با فرزندان برای فعالیت در فضای مجازی و نظارت بر فعالیت آنها برای کاهش تهدیدات و آسیب های فضای مجازی و همچنین اعتیاد به فضای مچازی از وظایف والدین است.

بچه ها با ورود به سرزمین ناشناخته فضای مجازی گم یا گرفتار دام های خطرناکی می شوند که رها شدن از آنها به راحتی ممکن نیست، براین اساس والدین باید دست در دست فرزندان خود نهاده و این سرزمین ناشناخته را با یکدیگر و با امنیت خاطر عبور نمایند.

والدین نقش اساسی و اصلی در حفظ امنیت بچه ها در برابر آسیب ها و تهدیدات فضای مجازی برعهده دارند به ویژه اینکه در روزهای کرونایی فرزندان آنها به وسیله فضای مجازی تحصیل می نمایند، بر این اساس آنها باید سطح دانش و آگاهی خود را بالا ببرند و با آگاهی بخشی به بچه ها و همراهی آنها در این محیط، از آسیب های این حوزه پیشگیری نمایند.

کارشناسان پلیس فتا به والدین توصیه می نمایند که در انتخاب نوع بازی رایانه ای و همچنین رده سنی بازی ها نظارت کافی داشته باشد. انزوا یکی از مهمترین تاثیرات منفی بازی های آنلاین است. بچه ها و نوجوانان به جای حضور در اجتماع و مراوده و بازی با همسالان، وقت خود را صرف بازی های کامپیوتری می نمایند بر این اساس از نظر اجتماعی منزوی می شوند.

بازی های رایانه ای این قابلیت را دارند که بتوانند باعث رشد فکری بچه ها و نوجوانان گردد و برعکس عاملی باشند برای ترویج، خشونت، بی بند و باری و کم تحرکی آنها، از این رو شناخت فواید و مضرات این بازی ها توسط والدین می تواند در انتخاب بازی های ریانه ای برای بچه ها نقش مهمی داشته باشند.

کارشناسان فضای مجازی همچنین به والدین توصیه می نمایند تا با فرزندان خود در رابطه با استفاده صحیح از تلفن همراه و اینکه چگونه باید از آن استفاده نمایند، صحبت نموده و به او آموزش دهند که کی، کجا و چطور از تلفن همراه استفاده نمایند و در مور استفاده از تلفن همراه و اثرات بد آن به او هشدار دهند. از آنجا که رده بندی سنی برای دریافت محتواهای فضای مجازی در ایران رعایت نمی گردد، دریافت محتواهای نامناسب یکی از مهمترین تهدیدات این فضای برای کودک و نوجوانان محسوب می گردد.

عضویت در کانال ها و گروه های مختلف، استفاده از فیلترشکن ها و بازدید از سایت های نامناسب از دیگر تهدیدات فضای مجازی برای فرزندان محسوب شده که ضرورت همراهی والدین و فرزندان را بیش از پیش نمایان می نماید. والدین برای نظارت دقیق و کنترل شده بر فعالیت فرزندان خود در فضای مجازی می توانند از ابزارهای کنترلی و نظارت والدین استفاده نمایند. برنامه های ساخته شده برای نظارت بر فرزندان، زمان استفاده از اینترنت توسط کاربران، سایت های مجازی برای بازدید و زمان استفاده از ابزارهای هوشمند را هدفمند نموده و زمینه افزایش امنیت سایبری خانواده را فراهم می آورند.

با توجه به اینکه استفاده از برنامه های خارجی و فیلتر شده احتیاج به استفاده از نرم افزارهای عبور از فیلترینگ دارد، والدین توجه داشته باشند فرزندان آنها برای حضور در کلاس های مجازی آموزشی از برنامه های خارجی و فیلتر شده استفاده ننمایند و این نکته را در نظر داشته باشند که برای جلوگیری از نصب بدافزارها و فایل های مخرب، برنامه ها و نرم افزارهای مورد احتیاج را از منابع معتبر و رسمی دریافت و از دریافت برنامه های متفرقه به وسیله کانال ها و گروه های شبکه های اجتماعی خودداری نمایند.

عدم نظارت والدین بر فعالیت آنلاین فرزندان می تواند تبعات جبران ناپذیری برای فرزندان و خانواده در پی داشته باشد همان طور که گفته شد، با توجه به تغییر سریع فناوری و اضافه شدن امکانات و خدمات جدید در بستر فضای مجازی، والدین باید خود را با این فضا بیش از پیش مأنوس نمایند و آموزش های لازم را در این حوزه ببینند، در این راستا والدین می توانند از افراد آشنا به این فضا، آموزش های اینترنتی و کتاب یا فرزندان بزرگتر خود کمک بگیرند.

آمارها نشان می دهد حدود 19 میلیون کاربر اینترنت در کشور زیر 18 سال سن دارند، با رشد فناوری اطلاعات و گوشی های هوشمند، جرایم سایبری افزایش یافته است. رشد جرایم اینترنتی نشان از افزایش تهدیدات سایبری برای کاربران فضای مجازی اعم از بچه ها و نوجوانان دارد که لازمه کاهش این آمار و پیشگیری از وقوع جرایم سایبری، افزایش آگاهی عمومی و اطلاع از آسیب ها و تهدیدات فضای سایبر خصوصا از سوی والدین است.

چگونگی حفظ حریم خصوصی فرزندان در فضای مجازی

با گسترش نفوذ اینترنت دسترسی افراد به خدمات مختلف ارائه شده در فضای مجازی افزایش یافته است. بچه ها نیز از این امر مستثنی نبوده و نسل به نسل شاهد بلوغ توانایی هایی آنها در استفاده از فناوری های مختلف و استفاده از اینترنت هستیم. با این پیشرفت ها، تهدیدهای مختلف و متنوع موجود در فضاهای مجازی مختلف در شبکه های اجتماعی که مشخصه اصلی آنها تعامل و ارتباط با سایر کاربران است، نگرانی ها در خصوص امنیت بچه ها و نوجوانان را بسیار افزایش داده است.

یکی از دلایل اهمیت این موضوع، آسیب پذیری بیشتر بچه ها در فهم حریم خصوصی و آگاهی از مسائل پیرامون آن است؛ برای مثال در ساده ترین شکل این آسیب پذیری، ممکن است سیاست های حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی به زبانی غیر از زبان مادری به بچه ها و نوجوانان نمایش داده گردد که مسلما توسط کودک به خوبی درک نمی شوند. در این جا به نکات اساسی که کارشناسان پلیس فتا برای حفظ امنیت فرزندان در فضای مجازی تاکید دارند، اشاره می گردد:

1 - مراقب باشید بچه ها کم سن بدون نظارت از فضای مجازی استفاده ننمایند.

2 - تنظیمات امنیت و حریم خصوصی دستگاه را به طور مرتب آنالیز کنید.

3 - تنظیمات حریم خصوصی حسابهای کاربری را به صورت مرتب آنالیز کنید.

4 - از نرم افزارهای فیلترینگ و مانیتورینگ بهره ببرید.

5- برای استفاده ازشبکه های اجتماعی و دستگاه ها قانون بگذارید.

6 - سعی کنید عادت های بچه ها و نوجوانان خود را بشناسید.

7 - الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشید.

8 - در خصوص فناوری های جدید به روز باشید.

9 - مراقب تصاویر و مطالبی که فرزندانتان در شبکه های اجتماعی ارسال می نمایند، باشید.

10 - اتصال اینترنت برای فرزندان در اتاق خصوصی ممنوع است.

راهکارهای برای کنترل فرزندان در فضای مجازی

پلیس فتا برای اطمینان والدین از اینکه بچه ها به چه مطالبی در فضای سایبری دسترسی دارند، توصیه ها و راهکارهای دیگری ارائه نموده اندکه بر بعضی از آنها در ادامه اشاره می گردد:

1 - استفاده از موتورهای جستجو بومی، می تواند از دسترسی اتفاقی بچه ها به محتوای غیراخلاقی و مطالب هرزه نگاری جلوگیری کند که البته موتورهای جستجو متعددی در کشور راه اندازی شده است که والدین می توانند از آنها برای دسترسی بچه ها به اینترنت استفاده نمایند.

2 - فعال سازی قابلیت جستجوی ایمن، امکانی است که بسکمک از موتورهای جستجو خارجی برای محدودکردن و جلوگیری از نمایش مطالب و تصاویر غیراخلاقی استفاده می نمایند و والدین می توانند با فعال کردن این گزینه در موتور های جستجو با آسایش خاطر بیشتری آن را در اختیار نوجوانان قرار دهند.

3 - والدین برای پیشگیری از آسیب های مربوط بازی های رایانه ای باید از نظام ملی رده بندی سنی بازی های رایانه ای (ESRA) استفاده نمایند و در هنگام خرید یا دانلود بازی های رایانه ای به نماد رده بندی سنی بازی توجه نمایند و تنها بازی هایی را برای بچه ها خود تهیه نمایند که از نظر سنی مناسب آنها و مورد تایید بنیاد ملی بازی های رایانه ای باشد.

4 - با نصب نرم افزارهای کنترلی، بر روی گوشی تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی کودک علاوه بر نظارت بر فعالیت وی، می توان محدودیت های را نیز در میزان ساعات استفاده از بازی های رایانه ای مشخص کرد که از اعتیاد کودک به بازی و سایر آسیب های احتمالی پیشگیری خواهد نمود.

بچه ها و نوجوانان در اولویت برنامه های امنیتی پلیس فتا

سردار وحید مجید، رئیس پلیس فتا، بچه ها و نوجوانان را در اولویت برنامه های امنیتی پلیس فتا دانسته و می گوید: در این رابطه با همکاری آموزش و پرورش و همچنین وزارت ارتباطات و فناوری، طرحی را به عنوان طرح کودک و اینترنت کوآ طراحی، پایه ریزی و اجرا نموده ایم که در آن، بیش از 200 هزار کودک در مقطع دبستان، متوسطه اول و دوم آموزش دیدند. در این طرح کارگاه های آموزشی زیر پوشش آموزش کارشناسان قرار گرفتند.

به گفته وی، بچه ها خواسته یا ناخواسته وارد فضای مجازی شده اند و همیشه آسیب هایی در کمین آنهاست، براین اساس در این مساله با دو تیپ خانواده روبرو هستیم؛ خانواده هایی که نسبت به این فضا اشراف دارند و کنترل حداقلی را انجام می دهند و خانواده هایی که در این مورد دارای اطلاعات زیادی نیستند و به همین دلیل نمی توانند فرزندان را در استفاده درست از این فضا راهنمایی نمایند.

سردار مجید می افزاید: 70 درصد از دلایلی که مجرمان می توانند جرایم خود را به ثمر برسانند ناآگاهی کاربران از نحوه استفاده از فضای سایبری است، همین امر باعث شده پلیس فتا در سطح خانواده، جامعه و حتی در سطح حوزه های دولتی برنامه هایی مدنظر قرار دهد که در این میان بچه ها 100درصد در اولویت این موضوع هستند.

با توصیه پلیس فتا و کارشناسان حوزه فضای مجازی به این نکته پی می بریم که فعالیت بی حد و مرز و بدون کنترل فرزندان در فضای مجازی یک تهدید و آسیب جدی است و والدین برای پیشگیری از هر اتفاقی در فضای مجازی نقش کلیدی به عهده دارند.

ضرورت والدگری در فضای مجازی

سرهنگ دوم علی محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا بابیان اینکه والدگری در فضای مجازی چیزی جز تعامل و ارتباط صمیمانه با فرزندان نیست، گفت: والدگری در فضای مجازی مهارت هایی است که والدین با استفاده از آنها می توانند فرزندان خود را برای دنیای دیجیتال پیش رو آماده نمایند. متاسفانه در بعضی از خانواده ها شاهد هستیم که شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، کارکرد پرستار بچه را دارد و آن ها برای سرگرم کردن کودک او را در این فضا رها می نمایند و این بدان معناست که دنیای مجازی به سادگی شیوه فرزند پروری و والدگری ما را تغییر داده است.

وی اضافه کرد: والدگری در فضای مجازی نوعی تعامل و ارتباط است و باید یک نگاه گفت وگو محور میان والدین و فرزندان اتفاق بیفتد، نگاهی مبتنی بر احساس اعتماد متقابل بین والدین و فرزندان به گونه ای که آنها نوعی همراهی و همگامی را در کنار هم احساس نمایند. والدگری در زمینه روبروه فرزندان با فضای مجازی، وقتی با شاخص های راهنمایی و همراهی، نظارت هوشمندانه، کنترل غیرمستقیم، برخورد عادلانه، رفتار صمیمی و اطلاعات کافی والدین در مقوله بحث توأم باشد، موفقیت آمیز خواهد بود.

این مقام انتظامی بابیان اینکه فعالیت بدون کنترل فرزندان در فضای مجازی یک تهدید و آسیب جدی است، یادآور شد: والدین برای پیشگیری از هر اتفاقی در فضای مجازی نقش کلیدی به عهده دارند، والدین باید بتوانند گزینه های مثبت و سالم تر فضای مجازی را برای تربیت و آموزش فرزندان انتخاب نموده و از آن استفاده بهینه نمایند و گزینه های ناسالم و تهدیدها و آسیب های این فضا را هم شناسایی نموده و بچه ها خود را از آنها دور نمایند.

وی با بیان اینکه والدگری در فضای مجازی چیزی جز نوعی تعامل، ارتباط صمیمانه و همدلانه میان والدین و فرزندان نیست، گفت: هرگونه اصلاح رفتار فرزندان در فضای مجازی را باید از خودمان شروع کنیم؛ والدینی که دوست دارند رفتار سایبری یا هر نوع رفتار اجتماعی فرزندان خود را اصلاح نمایند ابتدا باید آن را در خود اصلاح نموده باشند. دریافت محتواهای نامناسب یکی از مهمترین تهدیدات این فضای برای کودک و نوجوانان است، حضور در فضای مجازی باعث شده تا دامنه اطلاعات فرزندان ما بسیار افزایش یابد و حتی گاه از والدین پیشی بگیرند و این امر باعث می گردد بچه ها در دنیای مجازی بسیار زودتر از دنیای کودکی شان خداحافظی نمایند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا گفت: ارتباط دوسویه میان والدین و فرزندان مهم است و داشتن ارتباط مثبت با فرزندان موجب می گردد که اگر فرزند در فضای مجازی اتفاقی را تجربه کردند این اتفاق را برای والدین بازگو نمایند. عدم سرزنش والدین، پرهیز از نصیحت و مقایسه نوجوان با همسالان در تربیت سایبری بسیار با اهمیت است. فضای مجازی والدین را وادار به مقایسه فرزندانشان با همسالان خود می نماید؛ نمایش موفقیت های همسالان در فضای مجازی مانند قبولی در مدارس خاص، توانایی حفظ الفبا در سنین کم و صحبت کردن به زبانی غیر از زبان مادری، از جمله این نمایش هاست که اغلب موجب مقایسه ناصحیح کودک با سایر همسالان می گردد، این یک نبرد مخفی میان ارتباط والدین و بچه ها است که با بمباران اطلاعات نمایشی بر شیوه فرزند پروری اثر می گذارد.

سرهنگ رجبی ادامه داد: بعضی والدین نیز شیوه والدگری خود را با سایر والدین مقایسه می نمایند و به نوعی حس شکست و استرس در آنها به وجود می آورند؛ اغلب آنچه در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می گردد، تصویری است مطلوب از درخشان ترین روزهای زندگی، نه آنچه که در حقیقت و دائم در حال رخ دادن است.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا کاهش ارتباط کلامی میان والدین و فرزندان، جابه جایی گروه های مرجع، کاهش الگوپذیری فرزندان از والدین، فردی شدن تجربه ها، خستگی و بی حوصلگی ناشی از حضور بی وقفه در فضای مجازی، کاهش گردهمایی و دورهمی ها، نداشتن رسم و عادت بیرون رفتن خانوادگی و مجازی شدن ارتباطات میان فردی والدین و فرزندان از جمله معضلات والدین در عصر حاضر دانست و گفت: وقت گذاشتن برای بچه ها باعث می گردد که آنها نسبت به خواسته های ما پذیراتر باشند و گفت وگو و تعامل قطعاً به درک متقابل منجر می گردد.

این کارشناس سایبری اضافه کرد: توصیه کارشناسان امر این است که بچه ها را تنها در فضا مجازی رها نکنید، همان طور که در فضای واقعی آنها را تنها نمی گذارید، در این فضا نباید به لحاظ فیزیکی و روانی فرزندان را تنها گذاشت. بچه ها با ورود به سرزمین ناشناخته فضای مجازی گم یا گرفتار دام های خطرناکی می شوند که رها شدن از آنها به راحتی ممکن نیست. بر این اساس والدین نقش اساسی و اصلی در حفظ امنیت بچه ها در برابر آسیب ها و تهدیدات فضای مجازی بر عهده دارند بنابراین والدین باید دست در دست فرزندان خود نهاده و این سرزمین ناشناخته را با یکدیگر و با امنیت خاطر عبور نمایند.

رجبی اضافه کرد: همان طور که اعتقاد داریم باید در فضای واقعی از فرزندانمان در برابر افراد غریبه مراقبت نموده و به آنها گوشزد کنیم که با افراد غریبه صحبت ننموده و حتی در خانه را به روی افراد غریبه باز ننمایند، فضای مجازی هم ادامه همین فضای واقعی است؛ بنابراین همه این مراقبت ها قطعاً باید در فضا مجازی نیز به فرزندان گوشزد گردد. والدین باید به فرزندان یاد بدهند تا هر آنچه در فضای مجازی مشاهده می نمایند، برای دوستان، آشنایان و اقوام ارسال ننمایند و مسئولیت اجتماعی در قبال بازنشر پیغام ها داشته باشند، مطلبی را که باعث ناراحتی ما می گردد، لزومی ندارند، برای دیگران ارسال کنیم و هر چیزی را که می بینیم، می شنویم و می خوانیم، اگر به صلاح نیست، لزومی ندارد، بلافاصله برای دیگران بازنشر کنیم. کاربران می توانند در صورت روبروه با هرگونه موارد مجرمانه و مشکوک در فضای مجازی، آن را به وسیله وب سایت پلیس فتا به نشانی cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، گزارش نمایند.

از: معصومه نیکنام

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران والدگردی در فضای مجازی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران والدگردی در فضای مجازی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید