خبرنگاران تپش نبض سلامت خمین با گام هایی از جنس تدبیر

به گزارش همه جا طنز و خنده، خمین - خبرنگاران - حوزه سلامت به عنوان یکی از اولویت های کلان کشور در سال های گذشته با شکنندگی و تنگناهای بسیاری همراه بود اما تولد طرح تحول نظام سلامت را باید انقلابی در ارائه دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان دانست که رضایتمندی قابل توجهی در بین شهروندان ایجاد کرد.

خبرنگاران تپش نبض سلامت خمین با گام هایی از جنس تدبیر

با شروع به کار دولت یازدهم و کلید خوردن برنامه تحول سلامت اصلاحات وسیعی در ابعاد مختلف نظام بهداشتی و درمانی و پیشگیری محور شدن سلامت صورت گرفت که بی شک در کارنامه دولت تدبیر و امید ماندگار خواهد بود.

زادگاه امام راحل در حوزه سلامت با کاستی ها و کمبود امکانات و نیروی انسانی در عرصه بهداشت و درمان روبرو بود و حوزه بهداشت و درمان خمین با جهش در شاخصه ها و خدمات بهداشتی و درمانی این شهرستان در دولت تدبیر و امید توانست مسائل و کمبودهای این حوزه را تا حد قابل قبولی حل نماید و اقداماتی که طی هفت سال اخیر به همت دولت تدبیر و امید در این شرستان اجرا شده، نبض سلامت زادگاه امام را متعادل تر نموده است.

ارتقای شبکه بهداشت و درمان خمین به دانشکده علوم پزشکی در زمره طرح هایی است که در سایه توجه ویژه دولت تدبیر و امید به بار نشسته و موجب کیفی سازی خدمات شده و بستر تربیت نیروی انسانی ماهر برای حوزه سلامت را در این شهرستان مهیا نموده است.

با تاسیس دانشکده علوم پزشکی و تعهد و مشارکت خیران سلامت بستر تبدیل زادگاه امام راحل به قطب درمانی اثرگذار و برجسته در استان مرکزی فراهم شد.

شهرستان خمین تاثیر از راهبردهای برنامه تحول نظام سلامت در شاخص های مختلف همچون کاهش هزینه های بستری برای مردم، افزایش عدالت در خدمات سلامت و بهبود کیفی خدمات و زیرساخت های سلامت تغییرات اساسی را در عرصه بهداشت و درمان تجربه نموده است.

هشت بسته خدمتی شامل کاهش پرداختی هزینه های بستری از جیب مردم، برنامه حفاظت اقتصادی از بیماران صعب العلاج، خاص و نیازمند، بهبود کیفی هتلینگ بیمارستانی، برنامه ماندگاری پزشکان در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم، حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان های دولتی، بهبود کیفیت خدمات ویزیت در مراکز درمانی، برنامه ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین به میزان 10 درصد و نظارت بر کیفیت اجرای این گام ها کوشیده است تا هویت آسیب دیده سلامت جامعه را التیام بخشیده و در راستای افزایش شاخص های سلامت حرکت کند و در این راستا ارایه خدمات منسجم درمانی و بهداشتی به جامعه هدف در خمین با رضایت مندی قابل قبولی همراه است.

ساخت و راه اندازی درمانگاه تامین اجتماعی، شروع به کار پایگاه سلامت و 2 مرکز جامعه سلامت، گشایش کلینیک های ویژه درمانی و بازسازی مراکز درمانی و بستری شهرستان خمین با تجهیزات مدرن از اقدامات ماندگاری است که در دولت تدبیر و امید برای این شهرستان رقم خورده است.

ساخت بیمارستانی مدرن هدیه دولت دوزادهم به زادگاه امام راحل

استاندار استان مرکزی گفت: بهره برداری از بیمارستان 144 تختخوابی حضرت فاطمه (س) خمین در بهار سال 1400 هدفگذاری شده که این مهم هدیه دولت به مردم زادگاه امام راحل است.

سید علی آقازاده اضافه نمود: این بیمارستان با 12 هزار مترمربع وسعت و امکاناتی به روز، برای پاسخگویی به درمان های تخصصی، یکی از بزرگترین مرکز درمانی استان مرکزی است.

وی می گوید: عملیات اجرایی این بیمارستان هشت ماه متوقف شده بود و با پیگیری مقامات استانی و کشوری ظرف 2 ماه آینده با معین شدن پیمانکار، عملیات تکمیل آن از سرگرفته می گردد.

استاندار مرکزی ادامه داد: در راستای معین تکلیف این بیمارستان ملاقات و نشست هایی با مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرا شده و وزیر بهداشت قول مساعد داده که تا خاتمه امسال 400 میلیارد ریال اعتبار از محل منابع وزارتخانه برای تکمیل این بیمارستان تخصیص یابد.

آقازاده گفت: حلقه مدیریتی استان همه کوشش خود را به کار گرفت تا جذب اعتبار و شتاب عملیات اجرایی این طرح درمانی را سریعتر نموده و با پیگیری های اجرا شده این اعتبار از وزارتخانه و محل اعتبارات کرونا تامین شد.

وی گفت: راه اندازی بیمارستان 144 تختخوابی خمین پاسخ به یکی از مهمترین نیازهای زادگاه امام راحل است چرا که مردم این خطه با کمبود امکانات ناگزیر به سفر به استان ها و شهرهای همجوار برای خدمات تخصصی درمان هستند.

طرح تحول سلامت نیازمند استمرار است

فرماندار خمین گفت: اجرای برنامه تحول سلامت اقدامی شجاعانه و ضرورتی جدی بود که توانست افزایش نشاط اجتماعی و ارتقای شاخص های بهداشت و درمان را رقم بزند و به عنوان دستاوردی ارزشمند به نام دولت تدبیر و امید باقی خواهد ماند.

احمد طهرانی اضافه نمود: برنامه تحول سلامت در شرایطی کلید خورد که قامت طیف بزرگی از مردم زیر بار هزینه های بهداشتی و درمانی خمیده بود و تغییر راستا در این راستا به همت دولت روحانی مرهمی بر بسیاری از معضلات حاد شد هرچند در ادامه راه تنگناهای اقتصادی آهنگ اجرایی شدن گام هایش را کمی کند نموده اما دولت هرگز از نگاه مترقی که در این حوزه دارد، کوتاه نخواهد آمد.

وی گفت: ارتقای شبکه بهداشت و درمان خمین به دانشکده علوم پزشکی همزمان با اجرای برنامه تحول سلامت و اجرای عملیات هتلینگ بیمارستانی و مراکز درمانی مناطق کمتر توسعه یافته به یکباره توانست بسیاری از مسائل بیماران را حل نماید و پیوند این مهم با کاهش پرداختی از جیب مردم، سهم مطلوبی از رضایت مندی درمانی در خمین را حاصل کرد.

وی یادآور شد: با ساخت کلینیک تخصصی بیمارستان امام خمینی(ره) در خمین و حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص، چندین خانه بهداشت، بازسازی و مراکز جامع سلامت در قورچی باشی و چهارچشمه خدمات بسیاری به بیماران ارایه شده و طرح اورژانس بیمارستان نیز که با یاری یکی از خیران شهرستان کلید خورده شاید بتوان گفت راهی که سال ها عبور از آن به سختی صورت می گرفت در بازه زمانی کوتاه با کلید تدبیر هموار شد و اگرچه تا نقطه مطلوب هنوز فاصله وجود دارد اما با کوشش دولت تفاوت فاحش در بهبود امکانات و خدمات رخ نمایاند.

فرماندار خمین توضیح داد: حضور پزشکان متخصص و فوق تخصص در عرصه درمان دولتی اتفاقی مطلوب است که برنامه تحول سلامت آن را رقم زد و بیمه همگانی در قالب پوشش بیمه سلامت از دیگر از اقداماتی بود که چالش چند بیمه ای و افراد فاقد بیمه را تا حدود زیادی حل کرد.

طهرانی گفت: در سال های اخیر با اصلاحاتی که در راستای برنامه تحول نظام سلامت در حوزه دولتی اتفاق افتاده مراجعه های مردمی به مراکز درمان دولتی افزایش پیدا نموده است و اکنون شاید زمان آن رسیده که با بازنگری مجدد در اقدامات اجرا شده و تغییر در بعضی سیاست ها این راستا با قوت بیشتر و اثربخشی و کارآمدی بالاتر روبرو گردد.

پیشقراولی خمین در طرح های درمانی کشور

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: این شهرستان در اجرا و تکمیل طرح های عمرانی بهداشتی و درمانی در کشور پیشرو است و این مهم موجب شده که راهبردهای تحول سلامت نمود شفاف تری را در زادگاه امام راحل نسبت به سایر مناطق داشته باشد.

دکتر مجتبی دیده دار بیان نمود: بر اساس ارزیابی وزارت بهداشت و درمان این دانشکده در سال های اخیر به دلیل شمار بالای طرح های درمانی و بهداشتی سه جانبه و تسریع در تکمیل و بهره برداری آن ها در مدت زمان کوتاه در زمره دانشکده های برتر کشور بوده است.

وی گفت: خدمات درمانی در خمین اکنون به وسیله یک بیمارستان دولتی با 109 تخت فعال ارایه می گردد و پنج مرکز جامع سلامت شهری، هشت مرکز جامع سلامت روستایی، 49 خانه بهداشت فعال روستایی، 9 پایگاه سلامت، سه درمانگاه عمومی، یک درمانگاه تامین اجتماعی و 2 درمانگاه خصوصی به 106 هزار و هفت نفر در خمین خدمات ارایه می دهند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: پس از ارتقای شبکه بهداشت به دانشکده علوم پزشکی در قالب تفاهم نامه سه جانبه بین وزارت بهداشت و درمان، استانداری و دانشکده علوم پزشکی، 11 طرح بهداشتی و درمانی برای شهرستان تعریف شد که عملیات اجرایی این طرح ها از سال 96 کلید خورد و 10 طرح به بهره برداری رسید و یک طرح نیز امسال راه اندازی می گردد.

دکتر دیده ار اظهارداشت: این طرح ها شامل مرکز خدمات جامع سلامت شهری قورچی باشی، مرکز خدمات جامع سلامت روستایی چهارچشمه، خانه زیست پزشک در روستاهای چهارچشمه، دهنو، فرنق، چهار پایگاه سلامت شهری و ستاد مرکز بهداشت و خانه بهداشت در ازنوجان است.

وی یادآور شد: این طرح ها در مجموع سه هزار و 500 متر مربع وسعت دارند که به سرعت تکمیل و مورد بهره برداری نهاده شدند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: تشخیص درست سرطان سینه یکی از مهمترین مراحل درمان این بیماری است و دستگاه ماموگرافی به عنوان یکی از مطالبات دیرین این شهرستان در مرکز غربالگری نصب شد.

وی گفت: کلینیک بیماری های غیرواگیر نظیر دیابت، فشارخون چاقی و رژیم غذایی در مرکز غربالگری مستقر می گردد.

وی توضیح داد: در راستای خدمات نوین به سالمندان و میانسالان پرونده برای این گروه های سنی در خانه های بهداشت تشکیل و موارد مشکوک به سرطان به مرکز غربالگری ارجاع داده می گردد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین با اشاره به ساخت مرکز اقامتی پزشکان در امسال در این شهرستان گفت: این مرکز در زمینی به مساحت 500 متر و در هشت طبقه و در 2 بخش برای اسکان پزشکان غیربومی ساخته می گردد که برای ساخت این مرکز اقامتی 16 میلیارد ریال تامین اعتبار شد و انتظار می رود امسال به بهره برداری برسد.

دکتر دیده دار بیان نمود: اجرای برنامه تحول سلامت پرداخت های تشویقی، زمینه ماندگاری پزشکان در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم افزایش داد و اکنون 34پزشک متخصص، هشت دندانپزشک و 21 پزشک عمومی در خمین فعالیت پزشکی دارند که این سرمایه به برکت راهبرد مترقی تحول سلامت حاصل شده است.

وی یادآور شد: بیمارستان امام خمینی(ره) این شهرستان به عنوان مرکز درمانی برتر در زمینه ترویج زایمان طبیعی کشور انتخاب شد و مورد تقدیر معاون درمان وزارت بهداشت نهاده شد که این هدفگذاری ها در راستای یکی از گام های اساسی برنامه تحول سلامت پی گرفته شد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین در مورد بخش آموزشی این دانشکده گفت: در حال حاضر 413 دانشجو در پنج رشته پرستاری، هوشبری، اتاق عمل، فوریت های پزشکی و علوم آزمایشگاهی در این دانشکده در مقطع کاردانی و کارشناسی مشغول تحصیل هستند.

دکتر دیده دار اظهارداشت: در سال 71 دانشکده پرستاری در خمین با یک رشته پرستاری و 25 دانشجو راه اندازی شد که اکنون این تعداد دانشجو، با ارتقای به دانشکده علوم پزشکی مشغول تحصیل هستند.

وی اضافه نمود: با ارتقای شبکه بهداشت و درمان به دانشکده و برخورداری از اعتبار ملی و شاکله سازمانی، در سال 96 تحول بزرگی در حوزه بهداشت و درمان خمین روی داد و شمار اعضای هیات علمی نسبت به سه سال گذشته با رشد چهار برابری به 22 نفر افزایش یافته است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین اضافه نمود: مرکز آموزش مهارتی و حرفه ای با هدف ساماندهی آموزش های مهارتی نظام سلامت، استفاده از ظرفیت های موجود در کشور برای تربیت نیروی انسانی ماهر ارتقای کیفیت تربیت نیروی انسانی و استفاده از اعضای هیأت علمی در دانشکده علوم پزشکی خمین راه اندازی شده است.

دکتر دیده دار با اشاره به شروع عملیات اجرایی مرکز پیغام 115 و پایگاه دوم اورژانس شهری در خمین گفت: این مرکز با اعتباری بالغ بر هفت میلیارد ریال یاری خیران این شهرستان با مساحت 300 متر مربع احداث می گردد.

وی اضافه نمود: پیش بینی می گردد مرکز پیغام 115 و پایگاه دوم اورژانس شهری خمین تا پنج ماه آینده تکمیل و به بهره برداری برسد و با گشایش آن برای هشت نفر فرصت شغلی مستقیم ایجاد گردد.

دکتر دیده دار گفت: مرکز فوریت های پزشکی خمین با 27 نیروی انسانی دارای یک مرکز اپراتوری، یک پایگاه شهری، سه پایگاه جاده ای و چهار دستگاه آمبولانس فعال است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی خمین، رضایتمندی بیماران از عملکرد پرستاران این شهرستان را 80 درصد بیان نمود و ادامه داد: این مهم نشان از سرمایه مطلوب نیروی انسانی این شهرستان در عرصه سلامت است.

دیده دار اضافه نمود: 145 پرستار در بخش های مختلف به بیماران بستری در بیمارستان امام خمینی (ره) این شهرستان خدمات درمانی ارایه می دهند.

وی اضافه نمود: به ازای هر تخت یک و یک دهم پرستار در خمین مشغول به کار هستند و شاخص نیروی انسانی این بخش مطلوب است و در چشم انداز 1404 شمار پرستاران باید به ازای هر تخت یک و هشت دهم باشد.

دیده دار گفت: 120 دانشجوی رشته پرستاری در دانشکده علوم پزشکی خمین به تحصیل اشتغال دارند.

پیوستن جمعیت خمین به سامانه سیب سلامت

سرپرست معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خمین گفت: تمامی جمعیت زادگاه امام راحل در سامانه سیب ثبت نام کردند که این دستاوردی از برنامه تحول نظام سلامت است.

دکتر محمدعلی عروجی اضافه نمود: 86 بهورز در این شهرستان فعالیت دارند و سه هزار و 90 سفیر سلامت خانوار، یک هزار و 255 سفیر سلامت دانش آموزی و 237 سفیر سلامت دانشجویی در خمین خدمات سلامت ارایه می دهند که این سرمایه ارزشمند باید بهبود یافته و تکمیل تر گردد.

وی تاکید نمود: پیش از اجرای برنامه تحول سلامت در خمین به ازای هر 20 هزار نفر جمعیت یک پایگاه سلامت فعالیت داشت و اکنون این شاخص به ازای هر هشت هزار و 500 نفر یک پایگاه سلامت است.

خمین با 105 هزار نفر جمعیت در جنوب استان مرکزی واقع شده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران تپش نبض سلامت خمین با گام هایی از جنس تدبیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تپش نبض سلامت خمین با گام هایی از جنس تدبیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید