حقایقی جالب در خصوص لهستان

به گزارش همه جا طنز و خنده، جمهوری لهستان یکی از کشورهای اروپایی است که تاریخ آن مملو از حقایق و شگفتی های جالب است. برای آشنایی با این حقایق جالب در ادامه همراه خبرنگاران باشید.

حقایقی جالب در خصوص لهستان

لهستان یکی از کشورهای اروپایی است که تاریخ آن مملو از حقایق و شگفتی های جالب است.در واقع بسیاری از پدیده ها در زمینه های علمی، مد و ... ریشه در این کشور دارند، ولی اغلب مردم از آن ها بی اطلاع هستند.

نظریه خورشید مرکزی (Heliocentrism)

در قرن شانزدهم میلادی، نیکلاس کوپرنیک - ستاره شناس لهستانی - با ارائه نظریه خورشید مرکزی مبنی بر چرخش سیاره ها به دور خورشید، انقلابی در عرصه علمی به پا کرد. وی از شانزده سالگی روی این نظریه کار می کرد و در نهایت پیش از مرگش در سال 1543 در کتابی به نام گردش افلاک آسمانی آن را منتشر کرد.

جلیقه ضد گلوله

در سال 1897 میلادی جلیقه ضد گلوله به وسیله دو لهستانی به نام های کازمیرز زگلن (Kazimierz Żegleń) - کشیش و مهندس - و ژان شزپنیک (Jan Szczepanik) ساخته شد. این جلیقه از جنس ابریشم - یکی از بادوام ترین مواد آن دوران - ساخته شد و در سال 1906 میلادی، پادشاه اسپانیا در جریان ترور پاریس به علت استفاده از آن از مرگ حتمی نجات یافت.

ماشین برقی گلف ملکس (Melex)

در سال 1971 میلادی نخستین ماشین برقی برای استفاده در زمین گلف در شهر میلک لهستان ساخته شد.

لوازم آرایش ماکس فاکتور (Max Factor)

جالب است بدانید که برند آمریکایی ماکس فاکتور نیز به وسیله یک لهستانی به نام ماکسی میلیان فاکتوروویچ بنیان نهاده شده است. وی در سال 1904 از لهستان به آمریکا مهاجرت نموده و شرکت فراوریی لوازم آرایشی خود را 5 سال بعد تاسیس کرد. لازم به ذکر است ماکس فاکتور در ابتدا در زمینه فراوری لوازم آرایشی مخصوص گریم سینما و تئاتر فعالیت می نموده و فاکتوروویچ شخصا گریم بازیگران هالیوود را انجام می داده است.

کانال مد (Fashion TV)

کانال مد یا به عبارتی فشن تی وی برای نخستین بار در سال 1997 به وسیله بازرگانی لهستانی تبار به نام مایکل آدام لیزوسکی راه اندازی شد. این فرد در کشور تایلند در زمینه فراوری پوشاک مشغول به کار بوده و پس از مهاجرت به پاریس ایده راه اندازی این شبکه تلویزیونی در فکر وی شکل می گیرد. وی بعلاوه ایده جالب به نام کافه پاریس را به راه انداخت که در آن ویدئوهایی با محتوای مد روی نمایشگرهای بزرگ در اطراف محل برگزاری نمایش های مد و لباس نمایش داده می گردد.

منبع: کجارو / theculturetrip.com

به "حقایقی جالب در خصوص لهستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی جالب در خصوص لهستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید