اکران فیلمی مستند از زندگی حرفه ای تقی آزاد ارمکی

به گزارش همه جا طنز و خنده این اثر که به زندگی حرفه ای دکتر تقی آزاد ارمکی، استاد تمام جامعه شناسی دانشگاه تهران و رئیس اسبق دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران می پردازد، یک فیلم مستند 50 دقیقه ای است که از امروز در پلت فرم های هاشور و تیوال اکران آنلاین می گردد و در دسترس علاقمندان فیلم های مستند دانشگاهی به خصوص حوزه علوم اجتماعی و جامعه شناسی قرار می گیرد.

اکران فیلمی مستند از زندگی حرفه ای تقی آزاد ارمکی

عارف وکیلی، نویسنده و کارگردان، در شرح اثر تازه خود گفت: جامعه شناسی و رنج هایش به لحاظ فرمی، فیلمی مصاحبه محور با حضور (یا سخنانی از) جامعه شناسان نسل های مختلف نظیر مرحوم غلامعباس توسلی، مرحوم محمدامین قانعی راد، دکتر محمد فاضلی، دکتر علی محمد حاضری، دکتر عباس کاظمی، دکتر محمدرضا جلایی پور، دکتر ابولفضل آقابابا و خانم دکتر بهار است. در این فیلم بعلاوه از مصاحبه با دکتر محمدرضا عارف (رئیس اسبق دانشگاه تهران)، پیغام صوتی پروفسور رونالد اینگلهارت (از جامعه شناسان مطرح دنیا)، و گفتگوی تلفنی با دکتر حمید پارسانیا (عضو محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی) در خصوص دکتر آزاد، به علاوه تعداد کثیری مدارک اسکن شده اعم از عکس، اسناد و احکام و بعلاوه بعضی ویدئوهای آرشیوی از برنامه های پخش شده برنامه زاویه از شبکه چهار سیما بهره برده شده است.

وکیلی اضافه نمود: به لحاظ محتوایی فیلم فقط به زندگی حرفه ای دکتر آزاد می پردازد. در واقع، بر خلاف بعضی آثار تلویزیونی رایج، فیلم اصلا سراغ کودکی و جوانی سوژه و اطلاعات شخصی ایشان نظیر مجلات زرد نرفته و وقت مخاطبان را با بیان خاطرات دوران کودکی و جوانی سوژه، یا دبستان محل تحصیل و نمایش منظره ها شهر یا روستای محل تولد ایشان نمی گیرد.

نویسنده و کارگردان اثر مذکور توضیح داد که دغدغه اصلی ساخت این اثر، آنالیز ظرفیت تاثیر کنشگری علمی و یا مدیریتی تک تک اعضاء هیئت علمی دانشگاه های ایران، در رشته های علوم انسانی و اجتماعی، برای بهبود صندلی علم در جامعه و در مدیریت کلان کشور بوده است. در واقع سعی شده به گوشه هایی از شرایط و صندلی علوم اجتماعی و بطور اخص جامعه شناسی در دانشگاه های ایران در چهار دهه اخیر پرداخته شود، تا تاثیر و تاثرات علم جامعه شناسی بر حوزه روشنفکری و سایر رشته های علوم انسانی تا حدی روشن شود. با همین رویکرد فیلم به تأثیرگذاری سوژه (دکتر تقی آزادارمکی) بر حرفه تخصصی اش یعنی علم جامعه شناسی در ایران و نقش دانشکده علوم اجتماعی در آن علم می پردازد و با طرح بعضی ایرادات اصلی وارده به دکتر آزادارمکی، از تقدس زایی و تجلیل گرایی صِرف پرهیز نموده است و در انتها اشاره کوتاهی نیز به روینمودهای ذهنی سوژه برای بهبود صندلی جامعه شناسی در ایران دارد.

عوامل این فیلم مستند عبارتند از نویسنده، تهیه کننده، و کارگردان: عارف وکیلی/ فیلمبرداران: رضا امیری و عارف وکیلی / دستیاران فیلمبردار: سعید قاسمی و ابوالقاسم اعلا / تدوین: عارف وکیلی / دستیاران تدوینگر: فیروزه روحانی و پویا وطن خواه / صدابرداری و صداگذاری: مسعود جورسرا / اصلاح رنگ: مجید خراسانی، استودیو فرادید نما / گرافیک: ملیحه غفوری / طراحی پوستر: هدی رفاهی.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "اکران فیلمی مستند از زندگی حرفه ای تقی آزاد ارمکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکران فیلمی مستند از زندگی حرفه ای تقی آزاد ارمکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید