راز شگفت انگیز دندان مار برملا شد

به گزارش همه جا طنز و خنده، یک خزنده شناس (هرپتولوژیست) با آنالیز فیلم اسلوموشن بیش از 70 مار متوجه شد که این موجودات خارق العاده استراتژی خاصی برای شکار دارند.

راز شگفت انگیز دندان مار برملا شد

تینا مزدکی: یک خزنده شناس با فیلم گرفتن از لحظه شکار جوندگان به وسیله مارها به صورت اسلوموشن متوجه شد که نحوه شکار مارها در گونه های مختلف به دو دسته تقسیم می شوند: strikers و lungers. تفاوت بین این دو ریشه در دندان های آنها دارد.

  • گربه ها از ما متنفرند؟

دسته اول یا strikers، با سرعت بسیار زیاد دندان های سوزن مانندی که در فک پایین خود دارند را در بدن طعمه فرو می نمایند. سپس با بستن فک یا زهر را به بدن طعمه تزریق می نمایند (مارهای سمی) یا با فشار طمعه را از پای در می آورند. مارهای بوآ و مارهای پیتون از آن دسته مارهایی هستند که با این روش طعمه خود را شکار می نمایند. دسته دوم مارها lungers، آهسته تر ضربه می زنند و دهان خود را به این مقدار باز نمی نمایند. در عوض آن ها به طور همزمان با هر دو فک طعمه خود را شکار می نمایند.

دانشمندان مدت هاست بر روی نیش مارها تحقیق می نمایند، اما باقی دندان ها تا حد زیادی نادیده گرفته شده بودند. آن ها پیش از این تصور می کردند که همه دندان ها در گونه های مختلف مارها یکسان هستند و تاثیر خاصی در نحوه شکار آن ها ندارند. اما این آزمایشات چیز دیگری را نشان داد، با این که ممکن است دندان های دیگر مارها، به مقدار دندان نیش آن ها توجه ها دانشمندان را به خود جلب نکرده باشد اما اکنون اطلاعات بسیاری را در خصوص نحوه تکامل و نوع شکار آن ها نشان می دهند.

مار پیتون که در آزمایشگاه مورد آنالیز قرار گرفته است

این خزنده شناس با تحقیق و مطالعه بر روی بیش از ده گونه مار متوجه شد که بعضی از مارها، مانند مارهای بوآ، دندان های باریک در فک پایین جلویی خود دارند، در حالی که بعضی دیگر مانند شاه مارها، دندان های محکم و پهن تری دارند. او بعلاوه از اشعه ایکس برای اسکن فک و دندان تقریباً 70 مار از 13 گونه استفاده کرد. با استفاده از ویدئوی اسلوموشن، از مارهایی که به سمت جوندگان حمله می نمایند، فیلم گرفت تا رفتار آن ها را تحلیل کند.

مارها با توجه به نوع دندان خود در دو دسته قرار گرفتند، اما چیزی که توجه این محقق را به خود جلب کرد اشکال مختلف دندان در گونه های مختلف مارها نبود بلکه نحوه تاثیر این دندان ها بر نوع شکار کردن آن ها بود. او در واقع بر این باور بود که عوامل بسیاری می تواند بر روی نحوه شکار مارها تاثیر بگذارد بنابراین انتظار نداشت که پاسخ خود را با مطالعه دندان مارها بیاید. با این حال به گفته این خزنده شناس گونه های خاص تر مارها، مثل آن گونه هایی که روی درختان و یا زیر زمین زندگی می نمایند ممکن است در هیچ یک از این دو دسته قرار نگیرند.

  • بیش از آنچه فکر می کنید، در ماه آب وجود دارد

  • غلبه بر جاذبه و شناور ماندن با آهن ربا

  • موشک کروز سر از روسیه درآورد!/ عکس

منبع: livescience

58323

منبع: خبرآنلاین

به "راز شگفت انگیز دندان مار برملا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز شگفت انگیز دندان مار برملا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید