تخم مرغ های مرغ تخم طلا، از داستان تا واقعیت

به گزارش همه جا طنز و خنده، خبرنگاران/خوزستان همه داستان کوکب خانمِ کتاب فارسی دبستان را خوانده ایم، وقتی که مهمان ها سرزده به خانه کوکب خانم رفتند او با تخم مرغ، نیمرو درست کرد و همه از مهمان نوازی و سلیقه او تعریف کردند و سیر شدند.

تخم مرغ های مرغ تخم طلا، از داستان تا واقعیت

بارها وقتی سر بزنگاه چیزی برای خوردن پیدا نکرده ایم، گفته ایم بنشینیم و با هم یک نیمرو بزنیم؛ غذایی که طبق تجربه هم سریع آماده می گردد، هم ارزان بوده و هم اینکه همه در خانه ماده اولیه اش را داشته اند؛ تخم مرغ.

روزگار گذشت و داستان تخم مرغ در ایران، داستان پیچیده ای شد و قیمت آن، روز به روز بالا رفت به شکلی که اکنون شاید بعضی از خانواده ها حتی توان خرید تخم مرغ را نداشته باشند، تخم مرغ هایی که آنقدر گران شده اند انگار توی داستان ها و از مرغ تخم طلا به عمل آمده اند.

خانواده کارگری که با گرانی، بالا رفتن اجاره مسکن، حقوق های معوق و هزار مشکل دیگر دست و پنجه نرم می نماید، روزگاری دلخوش به آن بود که شب می تواند با تخم مرغ، شکم خود را سیر کند اما اکنون این غذای بسیار ساده و البته مقوی نیز در حال حذف شدن از سبد غذایی خانواده است و به نظر می رسد باید به فکر جایگزینی برای آن باشد. دانشجویان و کارگران هم باید فکری به حال خود بنمایند و این غذای همیشگی را کم کم به فراموشی بسپارند زیرا با رشد قیمت تخم مرغ، دیگر دست شان نمی رود که برای یک لقمه نیمرو یا تخم مرغ آب پز، بیش از دو یا سه هزار تومان هزینه نمایند.

مسئولان سازمان صمت می گویند که قیمت هر عدد تخم مرغ حدود 800 تومان و در صورت عظیم بودن تخم مرغ بیشتر از 800 تومان است اما مغازه ها، هر عدد تخم مرغ را یک هزار تومان و بیشتر می فروشند.

در این میان آن کسی که بیش از همه از این آشفته بازار قیمت ها متضرر خواهد شد، مصرف نماینده ای است که باید برای خرید مایحتاج خود در این شرایط سخت مالی، بخش زیادی از درآمد خود را هزینه کند.

صادرات تخم مرغ و هزینه بالای تامین نهاده های مورد احتیاج مرغداری ها از مهم ترین عواملی هستند که زمینه ساز رشد قیمت تخم مرغ در بازار شده اند. نارضایتی تولیدنمایندگان مرغ و تخم مرغ از قیمت پایین این محصولات در بازار پیش از گرانی نیز از دیگر عواملی بود که باعث افزایش قیمت تخم مرغ در بازار شد.

در شرایطی که افزایش بی رویه قیمت ها به ویژه در بعضی کالاهای اساسی، در کنار مسائل مالی و معیشتی خانواده ها منجر به چالش های روحی و روانی بسیاری برای مردم و به ویژه اقشار کم درآمد شده است و بسیاری توان خرید مواد پروتئینی از جمله گوشت قرمز و مرغ را ندارند، تخم مرغ می توانست به عنوان یک منبع پروتئین نقش پررنگی در سبد غذایی خانوارها داشته باشد.

تخم مرغ به عنوان یک محصول پرمصرف و منبعی از مواد پروتئینی و ویتامین، روزگاری نقش بسیار پررنگی در سبد خانواده ها و به ویژه خانوارهای کم درآمد داشت و قوت لایموت بسیاری از افراد بود اما حال با افزایش قیمت این محصول، تقاضا برای خرید آن در بازار کاهش یافته است و عده ای توان خرید این تخم مرغ های مرغ تخم طلا را ندارند.

افزایش فشار مالی بر خانواده ها و مسائل معیشتی، در کنار حذف بسیاری محصولات از سبد غذایی خانواده می تواند به مرور زمان موجب افزایش نارضایتی و همچنین بروز بیماری های مختلف در زمینه سلامت خانواده ها گردد. در این خصوص مسئولان و سران تصمیم گیر در سطح کلان کشور باید راهکاری برای جلوگیری از افزایش قیمت محصولات به ویژه اقلام اساسی سبد غذایی خانوار ارائه و نسبت به کنترل قیمت ها و تنظیم بازار اقدام نمایند.

یادداشت: شایان حاجی نجف - همه جا طنز و خنده

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تخم مرغ های مرغ تخم طلا، از داستان تا واقعیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخم مرغ های مرغ تخم طلا، از داستان تا واقعیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید