ارائه خدمات رایگان دندان پزشکی به 6 هزار و 780 نفر از دانش آموزان خراسان شمالی

به گزارش همه جا طنز و خنده، جمشید ربانی از شناسایی 37 هزار و 592 نفر از گروه هدف برای معاینه و درمان بیماری های دهان و دندان در سال گذشته اطلاع داد و گفت : از این تعداد، 6 هزار و 780 نفر متناسب با برنامه عملیاتی خدمات رایگان دریافت کردند.

ارائه خدمات رایگان دندان پزشکی به 6 هزار و 780 نفر از دانش آموزان خراسان شمالی

جمشید ربانی گفت : 3 گروه هدف از این خدمات بهره می برند که بخشی بزرگی از آن ها دانش آموزان هستند.

ربانی گفت :اما با بازگشایی مدارس از مهر سال جاری عملکرد بسیار بهبود یافته و از این تاریخ تا به امروز در گروه سنی 6 تا 14 سال، 7 هزار و 35 دانش آموز نیازمند به خدمات بهداشت دهان و دندان شناسایی و به 2 هزار و 856نفر از این تعداد خدمات رایگان متناسب ارائه شده است.

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت : این خدمات در 52 مرکز شهری، شهری-روستایی و روستایی و بدون سقف ارائه و اجرا شده است.

ربانی گفت : در حال حاضر شاخص DMFT (تعداد دندان های پوسیده، دندان های پر شده و دندان های از دست رفته) برای بچه ها 12 سال در کشور 1.8 و این رقم در استان 1.6 است که شرایط بهتری دارد که هر چقدر این رقم کمتر باشد بیانگر بهبود این شاخص است.

ربانی گفت: بیماری های لثه در افراد مبتلا به دیابت 3 برابر افراد سالم است و 70 درصد مبتلایان به دیابت در سن بالای 40 سال به عفونت ریشه دندان ها و عفونت مزمن دچار می شوند.

او گفت : پلاک های دندانی مجموعه ای از خرده های مواد غذایی، ترکیبات بزاقی و به خصوص میکروبی داخل دهان است که اگر هر روز از روی دندان ها و لثه ها پاک نگردد، بعد از مدتی به علت رسوب تدریجی مواد معدنی روی آن ها سخت تر شده و با مسواک پاک نمی گردد.

مدیر گروه بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت : در این هنگام مواد مذکور حالت سنگی پیدا نموده و در هنگام مسواک زدن یا غذاخوردن این جرم ها موجب زخمی شدن و خونریزی لثه و تجمع میکروب در پلاک می گردد.

ربانی گفت : خونریزی لثه به علت ایجاد تغییرات در رگ های لثه، ضخیم شدن لثه ها همراه با قرمزی شدید و ورم نیز از مسائل لثه در بیماران دیابتی است.

او توصیه کرد: افراد تا جای ممکن قند خون خود را در حد طبیعی نگه دارند و حداقل روزی یک مرتبه از نخ دندان استفاده نمایند، زیرا نخ دندان به پیشگیری از تشکیل پلاک دندان بسیار یاری می نماید.

همه جا طنز و خنده خراسان شمالی بجنورد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ارائه خدمات رایگان دندان پزشکی به 6 هزار و 780 نفر از دانش آموزان خراسان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه خدمات رایگان دندان پزشکی به 6 هزار و 780 نفر از دانش آموزان خراسان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید